عصر آذربایجان

گزارش خبر

مرمت کاخ موزه باغچه جوق

مرمت کاخ موزه باغچه جوق

1395/11/03

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان_غربي گفت: با توجه به گستردگي، حجم کار وسعت مجموعه و حساسيت تزيينات، پيش‌بيني مي‌شود کار مرمت باغچه جوق دو سال به طول انجامد.

گروه سيري در استان ها: مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان_غربي گفت: با توجه به گستردگي، حجم کار  وسعت مجموعه و حساسيت تزيينات، پيش‌بيني مي‌شود کار مرمت باغچه جوق دو سال به طول انجامد.
جليل جباري با بيان اينکه کاخ‌موزه باغچه جوق ماکو ازجمله آثار تاريخي به ثبت رسيده استان در رديف ميراث ملي است اظهارداشت: در مهروموم‌هاي اخير به دليل کمبود اعتبارات مرمتي به شدت نيازمند حفاظت و مرمت بوده است. وي با اشاره به اينکه مرمت پروژه کاخ‌موزه باغچه جوق پس از ارائه طرح مرمت و ساماندهي توسط مهندسين مشاور عمارت خورشيد از اوايل مردادماه سال جاري آغاز شده است افزود: در مرحله نخست استحکام‌بخشي بستر پيراموني کاخ‌موزه آغاز شد که با شروع فصل سرما و باوجود 80 درصد پيشرفت فيزيکي، عمليات استحکام‌بخشي فضاهاي داخلي مجموعه در دست اقدام قرارگرفته است.
جباري ادامه داد: تثبيت، استحکام‌بخشي و مرمت اين بنا بر اساس تفاهم‌نامه اين اداره کل با سازمان منطقه آزاد ماکو در حالي صورت مي‌گيرد که سازمان يادشده هزينه مرمت برخي ديگر از آثار تاريخي شهرستان ماکو را برعهده‌گرفته است. وي با بيان تقبل هزينه 40 ميليارد ريالي مرمت اين بنا از سوي سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: با وجود کمبود اعتبارات استاني اين بنا همه‌ساله مورد مرمت اضطراري قرار مي‌گرفت، مرمت بندرها ضلع شرقي و بخش شاه‌نشين عمارت در سال گذشته ازجمله اين اقدامات بود. مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي با تاکيد بر اهميت تاريخي و طبيعي کاخ موزه باغچه جوق به عنوان تنها کاخ موزه زيباي شمال غرب کشور اظهار داشت: احياي اين کاخ موزه مي‌تواند در جذب و توسعه گردشگري منطقه مؤثر واقع شود.
جباري گفت: تمامي عملياتي که به منظور حفظ و احياي آثار تاريخي توسط منطقه آزاد تجاري ماکو انجام خواهد شد به طور مداوم و مستمر تحت نظارت کارشناسان ميراث فرهنگي اين اداره کل بوده و نظارت عاليه بر اين اقدامات توسط اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان است. وي با بيان اينکه کاخ موزه باغچه جوق ماکو يکي از آثار باارزش و تاريخي منطقه است افزود: حفظ بنا و موقعيت فعلي کاخ موزه باغچه جوق يکي از دغدغه‌هاي اصلي اين سازمان است.
جباري با بيان اينکه مجموعه باغ و کاخ موزه باغچه جوق واقع در شهرستان ماکو مربوط به دوره قاجار تعيين حريم شد گفت: با اين مصوبه حريم اين اثر تحت حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بوده و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حريم و تخلف از ضوابط حفاظتي مقرر برابر مواد 558 لغايت 569 کتاب قانون مجازات اسلامي جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازاتهاي قانوني خواهد شد. کاخ موزه باغچه جوق يکي از قصرهاي رؤيايي کشور است که اوج ظرافت و معماري را دل خود نهفته دارد با قدمت 150 سال در مرز تخريب قرار گرفته که امسال توسط سازمان منطقه آزاد تجاري ماکو مرمت مي‌شود. اين اثر يکي از زيباترين کاخ‌هاي ايران که عمري بيش از 150 سال دارد از يک ساختمان دو طبقه تشکيل شده در داخل محوطه باغي به مساحت 11 هکتار قراردارد، معماري کاخ تلفيقي از معماري سنتي ايراني و غربي، به ويژه معماري روسيه اواخر سده نوزدهم است. خانواده سردار ماکويي تا سال 1353 در اين کاخ زندگي مي‌کردند و پس از مرمت و بازسازي محوطه و ساختمان آن از سال 1358 به منظور بازديد عموم افتتاح شد، اين کاخ موزه در سال 1366 در اختيار ميراث فرهنگي کشور قرار گرفت. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، در بخش جنوب شرقي روستاي باغچه جوق، ساختمان مجلل و تاريخي قصر باغچه جوق قرار دارد که مربوط به اواخر دوره قاجاريه است، باني آن تيمور تيموري معروف به اقبال السلطنه ماکويي يکي از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدين شاه است.
گچبري ساختمان توسط اساتيد ايراني انجام گرفت و آئينه کاري و گچبري ساختمان در سطح عالي است در بالاي عمارت دور تا دور گلدان‌ها و مجسمه‌ها وجود دارد که اغلب جاي گل و چراغ است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مرمت کاخ موزه باغچه جوق

مرمت کاخ موزه باغچه جوق
خروج

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان_غربي گفت: با توجه به گستردگي، حجم کار وسعت مجموعه و حساسيت تزيينات، پيش‌بيني مي‌شود کار مرمت باغچه جوق دو سال به طول انجامد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها