عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي عدم فرزندآوري شرط ضمن عقد مي شود

وقتي عدم فرزندآوري شرط ضمن عقد مي شود

1395/11/10

برخلاف اخطارهايي که مبني بر کاهش جمعيت کشور داده مي شود در حالي از چندين سال قبل کاهش فرزندآوري به الگوي جاافتاده‌اي بين خانواده ها تبديل شده است که امروزه عدم فرزندآوري بعنوان شرط ضمن عقد مطرح مي شود.

گروه اجتماعي: برخلاف اخطارهايي که مبني بر کاهش جمعيت کشور داده مي شود در حالي از چندين سال قبل کاهش فرزندآوري به الگوي جاافتاده‌اي بين خانواده ها تبديل شده است که امروزه عدم فرزندآوري بعنوان شرط ضمن عقد مطرح مي شود.
با توجه به مهمترين موضوع و تهديدي که نسبت به وجود آن در کشور از سالها پيش اخطار داده شده است و بارها در بيانات مقام معظم رهبري اين موضوع بعنوان بزرگترين دغدغه و خطر براي کشور عنوان شده است متأسفانه اين موضوع حل نشده که هيچ حتي بسياري ها اين موضوع را قبول ندارند و حتي بر خلاف آن اقدام مي کنند. گذشته از شرايط اقتصادي برخي خانواده ها، کاهش ازدواج جوانان بنا به دلايل مختلفي چون بيکاري و تحصيل و ... موضوعي که تعجب برانگيز و تأسف آور شده اين است که متأسفانه مطلع شديم برخي از زوجين در هنگام عقد عدم باروري و فرزندآوري را بعنوان شرط ضمن عقد مطرح مي کنند!
اين اتفاقات در حالي به وقوع مي پيوندد که زمينه هاي ازدواج آسان براي جوانان،‌ کارگاههاي افزايش جمعيت و ... براي عبور کشور از اين بحران و برگشت چهره جواني به کشور از سوي مسئولين اجرا مي شود اما بي خبر از آن که هنوز زوجين نسبت به خطرات اين مسئله آگاه نشده اند و به نوعي با ناآگاهي هاي خودشان تيشه به ريشه کشور مي زنند. با طراحي و اعمال سياست‌گذاري‌هايي در جهت افزايش نرخ جمعيت، اين نرخ با افزايشي نه‌چندان قابل توجه در سال‌هاي اخير روبه‌رو شد و ريشه هاي آن به موضوعات مختلف و متععدي ختم مي_شود که يکي از اين دلايل و شايد مهمترينش تغيير سبک زندگي و گرايش خانواده ها به فرهنگ غربي باشد. افزايش سن ازدواج به‌دليل مسائل متعددي چون اشتغال به تحصيل در سطوح عالي  اشتغال در سنين بالا، کمبود فرصت‌هاي شغلي  هزينه‌ي زياد ازدواج و تشکيل خانواده و مسائلي از اين قبيل است و اينکه بانوان باروري و فرزندآوري را بعنوان مانع پيشرفت خودشان تلقي مي کنند نشأت گرفته از نگاه غربي است. متأسفانه امروز کنترل جمعيت از يک سياست برنامه‌اي، به يک فرهنگ تبديل شده است و کاهش فرزندآوري الگوي جاافتاده‌اي شده است که با خواست‌هاي جامعه و ايده‌آل‌هاي زوجين همخواني پيدا کرده و تغيير آن به آساني امکان‌پذير نيست. در غرب، مسئله‌ي کاهش جمعيت، مسئله‌اي فرهنگي و ناشي از يک نوع نگاه متفاوت به زندگي است. متأسفانه سبک زندگي کنوني ما از فرهنگ مدرنيته‌ي غرب تأثير گرفته و مدرنيته در تمامي ابعاد زندگي ما وارد شده است و به همراه تغييرات آشفته‌ي فرهنگي  خانواده‌ي ايراني دگرگوني‌هاي گسترده‌اي را تجربه مي‌کند. لذا تغيير سبک زندگي و بازگشت به فرهنگ اصيل ايراني اسلامي لازمه‌ي افزايش جمعيت است. با فرهنگ کنوني حاکم بر خانواده‌ها که طرفداران سرسخت کانالها و سريالهاي ماهواره اي شده اند  محال است به جمعيت مطلوب برسيم.
سبک زندگي به جهت تبادلات فرهنگي با غرب، نفوذ مدرنيته و رسانه‌هاي مختلف و تعاملات اجتماعي، به خصوص از دهه‌ي هشتاد  در ايران نفوذ کرده استاين سبک زندگي چند ويژگي مهم دارد که با توجه به اين ويژگي‌ها مي‌توان تأثير آن را در موضوع فرزندآوري پيگيري نمود در اين سبک زندگي، اقتصاد و پول، محور تمام تصميمات است و هر نوع رفتار و کنش که متضمن سود و منفعت مادي نباشد پذيرفته نمي‌شود. در چند دهه اخير با گسترش فعاليت جريان‌هاي فمينيستي در مغرب‌زمين و به موازات آن، توليد انبوه فيلم‌ها و سريال‌ها، انتشار گسترده مجلات مد و زيبايي، و گسترش تبليغات بازرگاني رسانه‌ها، الگوي تازه‌اي از زيبايي و جذابيت، ابتدا در کشورهاي غربي و به‌تدريج در سراسر جهان مطرح شده است. بر اساس اين الگوي تازه، بسياري از زنان و دختران در پي اين برآمده‌اند که به هر قيمت، اندامي کشيده و استخواني به سبک عروسک باربي داشته باشند و خود را به مدل‌هاي مد و زيبايي که رسانه‌هاي غربي تبليغ مي‌کنند، نزديک‌تر کنند. متأسفانه اين نگرش با گسترش شبکه‌هاي ماهواره‌اي  به‌تدريج در کشور ما ريشه دوانده و موجب شده است تا برخي زنان از بيم از دست دادن تناسب اندام، از بچه‌دار شدن يا شيردادن نوزادان خود خودداري کنند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، در اين ميان رسانه ملي بايد با توليد برنامه‌هاي متنوع و اثرگذار، براي اصلاح نگرشي که در ميان برخي زنان و دختران درباره زيبايي خود پديد آمده است، اقدام کند. برخي اقدام‌هايي که رسانه ملي در اين زمينه مي‌تواند انجام دهد شامل نقد و بررسي الگوهاي غربي مد، زيبايي و جذابيت، و روشن کردن اهداف پنهان و آشکار اين الگوپردازي‌ها براي زنان و دختران ايراني، معرفي برخي هنرپيشگان مطرح سينماي هاليوود که با وجود داشتن زيبايي ظاهري، از بچه‌دار شدن نيز غافل نشده‌اند و ترويج ورزش‌ها و نرمش‌هايي که مي‌تواند به زنان، در حفظ زيبايي اندام خود پس از زايمان کمک کند، است.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

وقتي عدم فرزندآوري شرط ضمن عقد مي شود

وقتي عدم فرزندآوري شرط ضمن عقد مي شود
خروج

برخلاف اخطارهايي که مبني بر کاهش جمعيت کشور داده مي شود در حالي از چندين سال قبل کاهش فرزندآوري به الگوي جاافتاده‌اي بين خانواده ها تبديل شده است که امروزه عدم فرزندآوري بعنوان شرط ضمن عقد مطرح مي شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها