عصر آذربایجان

گزارش خبر

فيلم‌سازان دچار افراط و تفريط شده‌اند

تهيه کننده و کارگردان تبريزي:

1395/11/10

زينال خيري گفت: همه‌ي فقرا بدبخت و همه اشراف خوشبخت لزوما خوشبخت نيستند بلکه سينما و تلويزيون ما دچار افراط و تفريط شده است.

گروه فرهنگي: زينال خيري گفت: همه‌ي فقرا بدبخت و همه اشراف خوشبخت لزوما خوشبخت نيستند بلکه سينما و تلويزيون ما دچار افراط و تفريط شده است.
آرش زينال خيري با اشاره بر نبود تعادل در سينما جهت پرداختن به اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: فيلم‌سازان و سينماگران ايراني معمولا در پرداختن به قشر اشرافي دچار افراط و تفريط مي‌شوند و هنگامي هم که مي‌خواهند به قشر ضعيف و فقير بپردازند در سياه‌نمايي کامل آنها را بدبخت و بيچاره معرفي مي‌‌کنند.
وي افزود: در واقع محور اصلي فيلم‌هاي امرو سينما و تلويزيون ما پول است و اشراف به دليل اينکه پول دارند خوشبختند و فقرا به دليل بي‌پولي بدبخت شده‌‌اند در حالي که واقعيت جامعه را مي‌توان از منظرهاي متعددي مورد بررسي قرار داد.
وي کليشه سازي‌هاي منفي را يکي از آفت‌هاي فيلم‌هاي ايراني دانست و گفت: چنان نشان مي‌دهند که گويا هر کس فقير باشد حتما درگير اعتياد و بزهکاري و امثال آن است و زن محجبه هم بدبختي است که شوهر يا فرزند معتاد دارد در حالي که اين کليشه سازي درست نيست و ممکن است همين فضا در بالا شهر نيز وجود داشته باشد.
اين کارگردان ادامه داد: اگر بنا باشد حقايق زندگي مردم را نشان بدهيم اولا مي‌توان حد تعادل را پيدا کرد و دچار افراط و تفريط نشد؛ دوما اگر معتادان پايين شهر هروئين مصرف مي‌کنند، معتادان بالا شهري شيشه مي‌کشند و ادکلن مي‌زنند و چهره‌شان پشت لباس‌هاي شيک‌شان پنهان مي‌ماند.
وي بي‌سياستي و ول انگاري مسئولين فرهنگي هنري را يکي از عوامل بروز چنين وضعيتي در سينما و تلوزيون کشور دانست و خاطرنشان کرد: وقتي فردي يا مرکزي، اسپانسر توليد فيلمي مي‌‌شود، قطعا انتظار دارد سياست‌‌هاي او در آن فيلم پياده شود اما عدم تدبير مسئولين فرهنگي هنري منجر به توليد فيلم_هايي به هر قيمت ممکن مي‌‌‌شود؛ زيرا براي برخي فقط توليد اثر مهم است ولو بدون تحقيق و بررسي.
اين فعال سينمايي يادآور شد: ما نمونه‌‌هاي زيادي چون "شهرزاد" و "ماه تي تي" داريم که اسپانسرهاي آنها در زندان به سر مي‌‌برند و فيلم‌هايشان با وجود هزينه‌‌هاي فراواني که براي اموري چون دکور شده بود، کنسل شده‌‌اند. وي تاکيد کرد: مسئولين وقتي مي‌بينند نفري 20 ميليارد تومان به مجموعه‌‌اي تزريق مي‌‌کند بايد براي يشان جاي سوال باشد که کدام هدف قرار است در اين اثر دنبال شود! هرچند که گاه علاوه بر اين هزينه‌‌هاي خارج از چهارچوب به نويسنده فيلمنامه يا کارگردان و ساير عوامل مي‌‌پردازند تا سکانس‌‌هاي بيشتري براي تبليغ امر مورد نظر اسپانسر صرف شود.
زينال خيري در پايان راهکار اصلي را ورود هوشمندانه و کارشناسانه نهادهاي فرهنگي و دولتي دانست و افزود: ما از نظر فرهنگسازي در سينما به قدري خوب عمل نکرده‌ايم که بخواهيم آن را به بخش خصوص واگذار کنيم و شبکه‌هاي خصوصي هم نداريم لذا دولت بايد با ديد فرهنگي و فارغ از منافع سياسي و جناحي در توليد آثار همسو با فرهنگ ايراني اسلامي، ورود کند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، گفتني است؛ آرش زينال خيري در کارنامه‌ي هنري 20 ساله‌ي خود فيلم سينمايي شهريار و همچنين تله فيلم دلشوره و کارهاي استاني چون ميراث، دوز چورک، راه دوم و رنگ‌هاي زندگي را دارد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

فيلم‌سازان دچار افراط و تفريط شده‌اند

تهيه کننده و کارگردان تبريزي:
خروج

زينال خيري گفت: همه‌ي فقرا بدبخت و همه اشراف خوشبخت لزوما خوشبخت نيستند بلکه سينما و تلويزيون ما دچار افراط و تفريط شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها