عصر آذربایجان

گزارش خبر

ارتفاعات سلطان داغي

ارتفاعات سلطان داغي

1395/12/22

ارتفاعات سلطان داغي که در شمال غربي کوهستان سهند، نزديک شهر اسکو قرار دارد با ارتفاعي حدود 3410 متر سومين قلة سهند محسوب مي شود. قله سلطان داغي در جنوب روستاي سفيده خوان ( اسپراخوان )، زين جناب، عنصرود ( آستاري ) و در جانب شرق روستاي کندوان قرار گرفته است.

گروه سيري در استان ها: ارتفاعات سلطان داغي که در شمال غربي کوهستان سهند، نزديک شهر اسکو قرار دارد با ارتفاعي حدود 3410 متر  سومين قلة سهند محسوب مي شود. قله سلطان داغي در جنوب روستاي سفيده خوان ( اسپراخوان )، زين جناب، عنصرود ( آستاري ) و در جانب شرق روستاي کندوان قرار گرفته است. رودخانه هاي زين جناب چاي، اسکو چاي و کندوان چاي از اين قله سرچشمه گرفته و سوي دشت هاي حاصل خيز مجاور جاري مي گردد.
شهرستان اسکو يکي از نزديکترين شهرستان_هاي استان آذربايجان شرقي به مرکز استان (شهرستان تبريز) مي باشد که حدود سي کيلومتر از مرکز استان فاصله دارد اين شهرستان از شمال به شهرستان هاي بستان آباد و از مغرب به درياچه اروميه محدود است. اسکو منطقه اي ييلاقي با تپه ماهورهايي از بقاياي آتشفشان هاي سهند در دوران هاي پيشين است کنارهاي درياچه اروميه در غرب مسطح و جلگه اي و هرقدر از غرب به شرق پيش رويم ارتفاع زمين بيشتر شده تا به قله_هاي سهند که پيوسته پوشيده از برف مي_باشد مي رسيم.
بنابراين اسکو به مناسبت واقع شدن در مسير کوهپايه هاي سهند و برودت آن از يکطرف و بخارات و رطوبت درياچه اروميه از سوي ديگر داراي يکنوع آب و هواي ملايم و مرطوب مي_باشد. اين قله را مي توان از دو مسير صعود نمود مسير شمالي به مبدا صعود روستاي عنصرود و مسير غربي به مبدا صعود روستاي کندوان. از تبريز با طي مسافتي در حدود 35 کيلومتر خود را به اسکو مي رسانيم براي اين منظور مي توان از ميني بوس هاي مسير که از ترمينال قديم و يا مستقر در خيابان راه آهن تبريز که به مقصد اسکو و بالعکس در تردد مي باشند استفاده نمود و از آنجا پس از طي 20 کيلومتر ديگر و پس از گذر از روستاي فسقنديس، اسفنجان، کهنمود در نهايت به کندوان رسيد. بعد از رسيدن به روستاي کندوان مسير ما از کوچه باغ هاي کندوان در خلاف جهت رودخانه کندوان چاي و در يک جاده خاکي کم تردد ادامه مي يابد و به علت پهن و عريض بودن آن کمتر کسي است که آن را اشتباه بگيرد. دشت فوق از دشت هاي زيباي منطقه سهند آباد مي_باشد و در صورتيکه برنامه ما يک و نيم روزه باشد بهترين مکان براي برقراري کمپ خواهد بود. از ارشد چمني مسير ما در جهت شمال و در روي يکي از يالهاي منتهي به قله ادامه مي يابد تا اينکه بعد از 2 ساعت به قله سلطان خاتمه پذيرد. در روي قله قبرهايي از زمان مغول برجاي مانده است و شايد علت نامگذاري قله را برساند. در ضلع شمالي زير کاسه قله برفچال هايي ماندگار از فصل زمستان تا اواخر تير ماه وجود دارد که در صورت لزوم مورد استفاده و آموزش يخ نوردي قرار خواهد گرفت. براي بازگشت از قله مي توان از همان مسير صعود و يا با ادامه مسير در جهت شمال غرب و در روي خط الراس اصلي منطقه ابتدا قله گئچي  قالاسي و سپس نوورداغي را نيز صعود نمود و سپس پائين آمد. مدت زمان اجراي برنامه يک روز بصورت فشرده و در صورت تمايل 5/1 روز از تبريز خواهد بود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ارتفاعات سلطان داغي

ارتفاعات سلطان داغي
خروج

ارتفاعات سلطان داغي که در شمال غربي کوهستان سهند، نزديک شهر اسکو قرار دارد با ارتفاعي حدود 3410 متر سومين قلة سهند محسوب مي شود. قله سلطان داغي در جنوب روستاي سفيده خوان ( اسپراخوان )، زين جناب، عنصرود ( آستاري ) و در جانب شرق روستاي کندوان قرار گرفته است.

ارتفاعات سلطان داغي

ارتفاعات سلطان داغي
خروج

گروه سيري در استان ها: ارتفاعات سلطان داغي که در شمال غربي کوهستان سهند، نزديک شهر اسکو قرار دارد با ارتفاعي حدود 3410 متر، سومين قلة سهند محسوب مي شود. قله سلطان داغي در جنوب روستاي سفيده خوان ( اسپراخوان )، زين جناب، عنصرود ( آستاري ) و در جانب شرق روستاي کندوان قرار گرفته است. رودخانه هاي زين جناب چاي، اسکو چاي و کندوان چاي از اين قله سرچشمه گرفته و سوي دشت هاي حاصل خيز مجاور جاري مي گردد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها