عصر آذربایجان

گزارش خبر

ويزيت متخصص به درد بيمار افزود

جيب خالي و بازار داغ کافي‌نت‌ها//

1396/03/07

گروه گزارش: نوبت‌گيري اينترنتي از مراکز درماني اردبيل که در دو سال اخير با هدف بهبود کيفي خدمات درماني اجرا شد، نه تنها رضايت شهروندان را به دنبال نداشته بلکه با گله‌مندي تعداد کثيري همراه است. اغلب کافي‌نت‌ها در سطح شهر اردبيل شيوه درآمدزايي جديدي يافته‌اند.

در پشت پيشخوان نوشته شده: »نوبت‌دهي اينترنتي بيمارستان‌ها«. طرح نوبت‌دهي با هدف کاهش بار مراجعه به مراکز درماني و ساماندهي مراجعات از نزديک به دو سال قبل اجرا مي‌شود. اين طرح در وهله نخست اين تصور را ايجاد مي‌کرد که مراجعه به بيمارستان‌ها و مراکز درماني ساماندهي و منظم شده، از بار ترافيکي حضور مردم کاسته شده و کيفيت ويزيت را بهبود خواهد بخشيد. بطوريکه مراجعه حضوري به مراکز درماني و کلينيک‌ها حذف و نوبت‌گيري اينترنتي الزامي شد. اما با گذشت دو سال اغلب شهروندان از روند نوبت‌گيري ابراز گله‌مندي مي‌کنند. بطوريکه بررسي نشان مي‌دهد صرف نوبت‌دهي اينترنتي نتوانسته بار مراجعات را کاهش داده و اهداف طرح را تأمين کند.
*انتظار چند روزه براي ويزيت يک پزشک
يکي از شهروندان اردبيلي گفت: متأسفانه نوبت‌دهي به سختي انجام مي‌شود؛ در مقررات نوبت‌دهي زمان خاصي براي حضور در سايت و دريافت نوبت مشخص شده است. يعني عملاً اگر در آن ساعت نوبت نگيريد مراجعه در ساعات ديگر بي‌فايده است. رحمان اسدي افزود: به دليل ترافيک کاري برخي شهروندان نمي‌توانند در يک ساعت خاص به سايت مراجعه کنند و از سويي بعد از مراجعه نيز متأسفانه به سرعت ليست ويزيت متخصصان تکميل شده و نوبت‌گيري به روز ديگر موکول مي‌شود. وي که براي دريافت ويزيت متخصص ريه به مدت سه روز متوالي در ساعت خاص به سايت مراجعه کرده است، ادامه داد: در روند نوبت‌گيري نوشته شده که بدون کد رهگيري نمي‌توان به پزشک مراجعه کرد. شهروند ديگري تأکيد کرد: نوبت‌گيري اينترنتي به سختي انجام مي‌شود و ليست بيماران يک پزشک سريعاً تکميل مي‌شود بطوريکه نمي‌توان با همان بار اول مراجعه نوبت گرفت. نازنين ملکي اضافه کرد: برخي مواقع بيمار وضعيت نامناسب جسمي دارد و نمي‌تواند به دليل هزينه‌هاي گزاف به مطب متخصص مراجعه کند. وي افزود: هر چند در طرح تحول نظام سلامت هزينه‌هاي درماني کاهش يافته اما موضوع نوبت‌دهي به واقع مشکلاتي براي شهروندان اردبيلي به وجود آورده است.
*کافي‌نت‌ها تجارت جديد به راه انداختند
اين شهروند معتقد است خود فرايند دريافت نوبت از طريق سامانه اينترنتي براي برخي شهروندان به ويژه ساکنان روستاها و مناطق محروم امکان‌پذير نيست. به گفته ملکي اين در حالي است که هر قدر مريض بدحال باشد با مراجعه حضوري پذيرفته نمي‌شود. اظهارات اين دو شهروند در وضعيتي است که به دليل نياز مبرم به دريافت نوبت اينترنتي کافي‌نت‌ها تجارت جديدي را رقم زده‌اند. در برخي کافي‌نت‌ها براي يک نوبت‌گيري تا پنج هزار تومان هزينه دريافت مي‌شود. اين در حالي است که هيچ تعرفه مشخصي در اين خصوص وجود ندارد و شهروندان به ناچار هر رقم درخواستي را به کافي‌نت‌ها پرداخت مي‌کنند. از سويي تلاش براي دريافت نوبت متخصص مراکز دولتي اغلب از سوي شهرونداني صورت مي‌گيرد که قادر به پرداخت هزينه درماني به مطب‌ها را نداشته و به دنبال ويزيت در مراکز دولتي با هزينه کمتر هستند.
*روند افزايش مراجعات سرپايي به مراکز درماني اردبيل
اما در پاسخ به مطالبه شهروندان اردبيلي که سال گذشته نيز انعکاس يافت، رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان دليل تأخير در روند دريافت نوبت را افزايش بار مراجعات عنوان کرد. قدرت اخوان اکبري تصريح کرد: تمامي مراکز درماني و بيمارستاني در سامانه نوبت‌گيري با يکديگر ارتباط دارند بطوريکه اگر در مرکزي نوبت ويزيت تکميل شده بيمار مي‌تواند به مرکزي ديگر مراجعه کند. وي افزود: 20 درصد از نوبت‌گيري به صورت حضوري است و به دليل بار مراجعات نمي‌توان تا حداکثر 30 درصد به نوبت‌گيري حضوري اضافه کرد. رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان تأکيد کرد: علاوه بر اين اگر فردي نياز مبرم به ويزيت دارد با مراجعه به معاونت درمان مي‌تواند خارج از نوبت، وقت ويزيت بگيرد که اين مهم براي ويزيت در شرايط استثنايي پيش بيني شده است. اخوان اکبري با اشاره به فعاليت سه کلينيک درماني افزود: تنها به کلينيک کوثر در ماه 10 هزار بيمار مراجعه مي‌کنند و اين حجم تقاضا بي‌شک موجب مي‌شود که با ترافيک مراجعات مواجه شويم. وي با تأکيد به روند رو به رشد مراجعات سرپايي به مراکز درماني ادامه داد: ما در نظر داريم متخصصان اقماري را در چند مرکز فعال کنيم  و از جمله در دو کلينيک رويان و فردوس متخصص و فوق تخصص با تعرفه دولتي بيماران را ويزيت مي‌کنند. رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان همچنين به راه‌اندازي کلينيک تخصصي در کارشناسان اشاره کرد و گفت: در آبان و آذر ماه نيز افزايش تعداد متخصصان درخواست شده و تلاش مي‌کنيم بيشترين سهميه را براي اردبيل دريافت کنيم. به گفته اخوان اکبري بار مراجعه در برخي رشته‌ها از جمله ارتوپدي، قلب و ريه بيشتر است و تعداد فوق تخصص در اين رشته‌ها متناسب با سهميه اختصاصي به استان است. وي ابراز اميدواري کرد با افزايش امکانات و نيروي انساني بتوان بخشي از بار مراجعات را تعديل کرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ويزيت متخصص به درد بيمار افزود

جيب خالي و بازار داغ کافي‌نت‌ها//
خروج

گروه گزارش: نوبت‌گيري اينترنتي از مراکز درماني اردبيل که در دو سال اخير با هدف بهبود کيفي خدمات درماني اجرا شد، نه تنها رضايت شهروندان را به دنبال نداشته بلکه با گله‌مندي تعداد کثيري همراه است. اغلب کافي‌نت‌ها در سطح شهر اردبيل شيوه درآمدزايي جديدي يافته‌اند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها