عصر آذربایجان

گزارش خبر

جولان بازي‌هاي مستهجن آمريکايي درکلوپ‌هاي بازي

مرد چهل ساله و کودک نه ساله شانه به شانه هم در گيم نت‌ها //

1396/05/02

گروه اجتماعي: کلوپ‌هاي بازي يکي از محل‌هايي است که اوقات فراغت کودکان در آنجا پر مي‌شود و مشکلات ريز و درشت اين کلوپ‌ها باعث شده است که فضا براي بازي کودکان در اين گيم نت‌ها چندان مناسب نباشد.

دغدغه شروع تابستان و اوقات فراغت دانش_آموزان براي خانواده‌ها هميشه وجود داشته است، امروز ديگر خبري از گل کوچيک‌هاي دوست داشتني در کوچه‌هاي پر پيچ و خم و چيدن هفت سنگ و کنار هم جمع شدن بچه‌ها براي بازي نيست.  پاره شدن کفش‌ها بخاطر بازي صبح تا شب فوتبال و دل نکندن از جمع دوستان در آخر شب و کشان کشان بردن بچه‌ها به خانه توسط مادرها به تصويري نوستالژيک تبديل شده است. تنها خاطره نسل امروزي از بازي محدود ميشود به يک کامپيوتر و گوشي و اگر کمي خلاقيت به خرج دهيم ميتوانيم کودکان و نوجوانان نسل امروز را در گيم نتها و کلوپ‌هاي بازي پيدا کنيم.
هرچند که اغلب اين گيم نت‌ها پسرانه است اما در دنياي امروزي پاي دختران هم به هم به گيم نت‌ها باز شده است و ديگر از خاله بازي_هاي دوران کودکي نيست و عروسک و تفنگ بچه‌هاي ديروزي جايش را به دسته پلي استيشن و در مدل پيشرفته تر به کامپيوترهايي داده است که دل کندن از آنها به ماموريت غيرممکن تبديل شده است.
*بازي هاي خشن و تقويت روحيه جنگ_طلبي در کودکان
پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان به ويژه در فصل تابستان مسئله مهمي است که بخش از اين مهم بر عهده گيم نت ها گذاشته شده است قطعا در دنياي امروزي که کمتر از بازي هاي دورهمي بدون وجود ابزار سخت افزاري خبر هست وجود گيم نت ها ضروري وجز لاينفک زندگي کودکان محسوب ميشود اما اين مسئله که چه نوع بازي در اين گيم نت ها ارائه ميشود به چالشي جدي تبديل شده است.بازي هاي خشن آمريکايي در گيم نت ها اغلب علاقمندان بيشتري را ميطلبد و رفته رفته ذائقه کودکان و نوجوانان را به خشونت و جنگ طلبي عادت ميدهد. بازي هايي که نه تنها با فرهنگ ايراني-اسلامي ما سنخيتي ندارد بلکه با روحيه لطيف نوجوانان نيز در تضاد است و به آرامي اين روحيه را تغيير ميدهد.
تغيير نرم و خزنده از بازي هاي گروهي حتي در بازي هاي اينترنتي نيز قابل مشاهده است و اين بازي هاي تک نفره با ايجاد فضاي بازي انفرادي در پي القاي خشونتي است که بدون شک آينده اي نگران کننده براي کودکان خواهد ساخت.
*نظارتي که در ميان بي توجهي ها گم ميشود
يکي ديگر از مسائل مورد اهميت در مورد کلوپ هاي بازي عدم وجود نظارت در اين بخش است. نبود مسئله نظارت در بسياري از اين گيم نت ها به معضلي تبديل شده است که با اندکي توجه حل خواهد شد. از سوي ديگر نبود نظارت کافي باعث شده است بعضا بازي هايي ارائه شود که نه تنها از نظر محتوايي، محتواي مستهجني دارند بلکه از ديدگاه روانشناسي هم با مشکلات زيادي مواجه هستند.
بي توجهي به محتواي بازي هاي کامپيوتري باعث آسيب به روح و جسم نوجواناني خواهد بود که به بهاي پر شدن اوقات فراغتشان روح و روانشان خدشه دار خواهد شد.
*آش درهم گيم نت ها، از مرد چهل ساله تا کودک نه ساله
وارد يکي از گيم نت‌ها که ميشويم فضاي اين کلوپ هاچندان هم کودکانه نيست و با نگاهي ميتوان به آساني مرد چهل ساله را در کنار کودکان نُه ساله ديد و همين نبود مرزبندي باعث شده است که فضاي گيم نت چندان براي کودکان مناسب نباشد.
هرچند شايد اين نمونه ها به تعداد انگشتان دست نباشد اما اختلاف سني ده پانزده ساله در اين گيم نت ها کم نيست و همين موضوع باعث مي‌شود که فضاي اين کلوپ ها فضايي اغلب سنگين و نامناسب براي کودکان باشد. به نظر مي‌رسد مرزبندي سني در گيم نت‌ها يکي از واجبات باشد تا فضاي امن از نظر رواني و فرهنگي براي کودکان ونوجوانان ايجاد شود.
*جاي خالي بازي هاي ايراني ذائقه کودکان را تغيير ميدهد
کودکان و نوجوانان طبع لطيفي دارند و مانند لوح سفيدي هستند که هرچه بر روي آن نگاشته شود باقي خواهد ماند و پيروزي فرهنگ جايي خواهد بود که خودمان از دوران کودکي ذائقه آنها را با فرهنگ اسلامي-ايراني آشنا کنيم.
هرچند در سالهاي اخير ساخت چند بازي ايراني جذاب اندکي از آلام بازي هاي ايراني را التيام بخشيده است اما همچنان اين عرصه جولان بازي هاي خشن و گاها مستهج آمريکايي شده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، به نظر ميرسد حالا که کار گيم نت ها روي روال و بازارشان هم داغ است و نميتوان ذائقه کودکان و نوجوانان را از بازي هاي آنلاين تغيير داد بايد به فکر تلاش بيشتر در راستاي ساخت بازي هاي ايراني قوي با جذابيت بصري بالا بود تا از هجوم فرهنگ خشونت طلبي غرب در قالب بازي هاي کامپيوتري جلوگيري کنيم.
زيرا بدون شک غفلت از اين ماجرا ضربه جبران ناپذيري بر تربيت نسل آينده خواهد بود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

جولان بازي‌هاي مستهجن آمريکايي درکلوپ‌هاي بازي

مرد چهل ساله و کودک نه ساله شانه به شانه هم در گيم نت‌ها //
خروج

گروه اجتماعي: کلوپ‌هاي بازي يکي از محل‌هايي است که اوقات فراغت کودکان در آنجا پر مي‌شود و مشکلات ريز و درشت اين کلوپ‌ها باعث شده است که فضا براي بازي کودکان در اين گيم نت‌ها چندان مناسب نباشد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها