عصر آذربایجان

گزارش خبر

فوائد اجتماعي بودن براي سلامتي

فوائد اجتماعي بودن براي سلامتي

1396/12/13

گروه روانشناسي: انسان‌ها در گروه‌هاي اجتماعي به دنيا مي‌آيند و تمام زندگي‌شان را در بخشي از يک جامعه مي‌گذرانند و به همين خاطر نمي‌توان عنصر اجتماع را از تکامل فرد حذف کرد.

اما آيا تاکنون به اين نکته فکر کرده‌ايد که ارتباطات اجتماعي چگونه بر سلامت تاثير مي‌گذارند؟
انسان‌ها رويا دارند، ياد مي‌گيرند، رشد کرده و کار مي‌کنند. جامعه‌اي که در آن متولد شده‌ايم و جوامعي که در طول زندگي‌مان آنها را دنبال مي‌کنيم هويت شخصي ما را شکل مي‌دهند.
بيشتر افراد در تعاملات اجتماعي احساس آرامش دارند و از داشتن تجربيات مشترک لذت مي‌برند. همچنين برخي از افراد داشتن دوست را انگيزه‌اي مي‌دانند تا به فعاليت‌هاي سالم بپردازند.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد ارتباطات بين افراد بخش‌هايي از سيستم عصبي بدن را تحريک مي‌کند تا انتقال دهنده‌هاي عصبي را ترشح کنند که وظيفه‌شان تنظيم واکنش‌ها به استرس و اضطراب است. به بيان ديگر زماني که ما ارتباط چهره به چهره داريم راحت‌تر مي‌توانيم در طولاني مدت به فاکتورهاي استرس غلبه کنيم.
همچنين کارشناسان معتقدند در نتيجه تعاملات اجتماعي دوپامين توليد مي‌شود که همچون مورفين طبيعي عمل مي‌کند. بررسي‌هايي که در گذشته نيز انجام شده نشان دهنده فوائد حمايت‌ها و تعاملات اجتماعي است. 
به طور مثال سال گذشته نتايج يک مطالعه نشان داد افرادي که به دليل سرطان تحت شيمي درماني قرار مي‌گيرند در صورت برخورداري از حمايت‌هاي اجتماعي و بودن در جمع دوستان و اعضاي خانواده به لحاظ جسمي و رواني قوي‌تر هستند.
نتايج بررسي‌ها همچنين حاکيست تعامل داشتن با ديگران موجب پرورش يافتن مغز مي‌شود. انگيزه‌ها و ارتباطات اجتماعي به ارتقاء حافظه کمک کرده و مغز را از بيماري‌هاي عصبي پيش رونده حفظ مي‌کند.
همچنين سال گذشته مطالعه‌اي انجام گرفت که مشخص شد حفظ روابط دوستانه در دوران پاياني زندگي از زوال ذهني پيشگيري مي‌کند.
علاوه بر اين، نتايج مطالعات اخير حاکي از مرتبط بودن ارتباطات اجتماعي با سلامت جسمي و داشتن عاداتي بهتر با سبک زندگي سالم‌تر است. همچنين بررسي انجام شده در هلند نشان داد افرادي که به لحاظ اجتماعي فعال هستند کمتر در معرض ابتلا به ديابت نوع دو قرار دارند.
به گفته کارشناسان حاضر شدن در بين افرادي که مشوقي براي داشتن عادات سالم و دستيابي به اهداف سبک زندگي چالشي باشند باعث مي‌شود فرد نسبت به نوع مواد غذايي مصرفي، انجام حرکات ورزشي و ديگر کارهاي مرتبط هوشيارتر باشد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايسنا، به گزارش مديکال نيوز تودي، مطالعه اخير نشان مي‌دهد افرادي که به طور دسته جمعي ورزش مي‌کنند در مقايسه با افرادي که به تنهايي ورزش مي‌کنند استرس کمتري داشته و سلامت روان و جسم آنان بهتر است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

فوائد اجتماعي بودن براي سلامتي

فوائد اجتماعي بودن براي سلامتي
خروج

گروه روانشناسي: انسان‌ها در گروه‌هاي اجتماعي به دنيا مي‌آيند و تمام زندگي‌شان را در بخشي از يک جامعه مي‌گذرانند و به همين خاطر نمي‌توان عنصر اجتماع را از تکامل فرد حذف کرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها