عصر آذربایجان

گزارش خبر

تعلل در اتمام راه آهن اروميه

تعلل در اتمام راه آهن اروميه

1397/02/03

گروه اجتماعي: با گذشت نزديک به دو دهه از آغاز عمليات اجرايي راه آهن سراسري اروميه – مراغه، با وجود اينکه ماه هاي زيادي است درايستگاه پاياني قرار دارد، اما هنوز آماده بهره_برداري نشده است. عمليات اجرايي راه آهن اروميه – مراغه از سال 80 به طول 185 کيلومتردر پنج قطعه آغاز شده و روند اجراي آن هنوز به پايان نرسيده، اين در حالي است که بر اساس آخرين وعده دولتي ها قرار بود پايان سال 96 طرح خاتمه يابد.

پس از کش و قوس هاي فراوان و عدم تحقق وعده هاي مکرر اواخر سال گذشته به صورت غيررسمي و نمايشي سوت قطار سراسري مراغه- اروميه، در اروميه به صدا در آمد. معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل کشور در اين مراسم اعلام کرد: طرح راه آهن اروميه – مراغه هم اکنون 98 درصد پيشرفت داشته و در مسير پاياني است.
نکته قابل تامل و تعجب اينکه پيشرفت فيزيکي 98 درصدي راه آهن اروميه – مراغه اواخر سال 96 درحالي عنوان شد که در بازديد معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي اين پيشرفت فيزيکي به نود و پنج و شصت و نه صدم درصد  تقليل يافت. آذربايجان غربي به‌ دليل هم‌ مرز بودن با سه کشور ترکيه، عراق و جمهوري آذربايجان به‌عنوان شاهراه ارتباطي ايران به اروپا به شمار مي‌رود شاهراهي که متاسفانه در بخش زيرساخت‌هاي راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ريلي است.
حمل‌ونقل ارزان، ظرفيت‌هاي گسترده انتقال بار و مسافر و راحتي و سهولت در امر ارتباطات، امنيت و راحتي آن براي مسافرت‌هاي طولاني از بزرگ‌ترين مزاياي خط آهن در اين منطقه است، ولي مردم اين ديار سال‌ها است از اين نعمت محروم‌اند.
*اعتراض معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي نسبت به تعلل پيمانکار راه_آهن اروميه
معاون هماهنگي امورعمراني استاندار آذربايجان غربي در بازديد از ايستگاه راه آهن اروميه نسبت به تعلل پيمانکار در شروع احداث سيني دوار در ايستگاه اعتراض کرد و گفت: با وجود تمامي هماهنگي ها و اقدامات انجام شده براي تکميل اين پروژه براساس زمانبندي که مسئولان ارشد وزارتخانه راه و شهرسازي اعلام کرده بودند، متاسفانه پيمانکار پروژه که منتخب شرکت ساخت و توسعه  زيربناهاي  حمل‌ونقل  کشور است در اجراي بخش سيني دوار که بخش نهايي و مهمترين مرحله از تکميل خط آهن که امکان بهره برداري از آن را فراهم مي کند تعلل کرده است . تقي کهوريان ادامه داد: براساس اعلام مديرعامل شرکت گاز استان و همچنين گزارش نماينده مشاور پروژه ايستگاه راه آهن اروميه، چهارشنبه هفته جاري با تزريق گاز به خط انتقال، انشعاب گاز ايستگاه برقرار مي شود.
وي اضافه کرد: جاده دسترسي به ايستگاه نيز تا تاريخ 25 فروردين ماه جاري با آسفالت ريزي به پايان مي رسد، همچنين  انشعابات آب و برق ايستگاه نيز حداکثر تا پايان ماه جاري برقرارشده و ايستگاه اروميه حداکثر تا پايان فروردين ماه قابل بهره برداري است.
*تکميل راه آهن اروميه - مراغه 1000ميليارد ريال اعتبار نياز دارد
پيش ازاين مقرر بود بخش سيني دوار اجراي اين پروژه که از طريق ترک تشريفات از سوي شرکت ساخت توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل  کشوربه عنوان کارفرما به پيمانکارمربوطه واگذار شده است با بهبود شرايط جوي بعد از سپري شدن زمستان سال گذشته شروع گردد، به گونه اي که در فروردين ماه با اتمام پروژه امکان بهره_برداري از قطار باري فراهم شود و پس از انجام تست هاي فني مربوطه در مسير راه آهن احداثي و تکميل سيستم هاي مخابراتي از خرداد ماه سال جاري نيز قطار مسافربري به ايستگاه اروميه وارد شود که اين تاخير موجب شد بار ديگر طرح دچار سردرگمي شود.
کهوريان در ادامه افزود: خط آهن مراغه به اروميه به طول 182 کيلومتر است که تا کنون 84 کيلومترآن به بهره برداري رسيده و پيشرفت کلي پروژه نيز 95.69 درصد پيشرفت اجرايي دارد که براي تکميل آن 1000 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است. وي عنوان کرد: ساختمان ايستگاه راه آهن اروميه 96.5 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و با برقراري انشعابات قابل بهره برداري خواهد بود و با تاخيري که در اجراي سيني دوار از سوي پيمانکارپروژه بروز کرده است.
*بهار امسال راه آهن اروميه – مراغه به پايان مي رسد
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي آذربايجان غربي گفت: بعد از تاخير طولاني در روند اجراي اين طرح شاهد مراحل پاياني راه آهن اروميه هستيم که اميد مي رود بهار امسال شاهد بهره برداري از اين طرح باشيم. هادي بهادري اظهارداشت: مقرر بود اين طرح دهه فجر سال گذشته افتتاح شود که با هدف ارتقاي ايمني و سلامت کامل مردم از طريق سفر با قطار تاکيد شد طرح با دقت نظر بيشتري اتمام يابد که به بهار سال 97 موکول شد.
وي اضافه کرد: ساختمان اصلي ايستگاه اروميه بابيش از 96 درصد پيشرفت در حال اجراست و مراحل زيرسازي و ريل‌گذاري نيز در حال اتمام بوده و هم اکنون تمام نيروي کار براي تکميل نواقص و آماده سازي مسير متمرکز شده است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر  موقعيت جغرافيايي ويژه آذربايجان غربي دسترسي آسان کشورمان به بازارهاي جهاني را فراهم کرده است به طوري که جاده و ريل‌هاي ارتباط با اروپا و به‌ويژه مبادي اصلي ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربايجان غربي قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌هاي توسعه‌اي حمل‌ونقل به‌ويژه ضريب نفوذ شبکه ريلي کمتر است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تعلل در اتمام راه آهن اروميه

تعلل در اتمام راه آهن اروميه
خروج

گروه اجتماعي: با گذشت نزديک به دو دهه از آغاز عمليات اجرايي راه آهن سراسري اروميه – مراغه، با وجود اينکه ماه هاي زيادي است درايستگاه پاياني قرار دارد، اما هنوز آماده بهره_برداري نشده است. عمليات اجرايي راه آهن اروميه – مراغه از سال 80 به طول 185 کيلومتردر پنج قطعه آغاز شده و روند اجراي آن هنوز به پايان نرسيده، اين در حالي است که بر اساس آخرين وعده دولتي ها قرار بود پايان سال 96 طرح خاتمه يابد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها