عصر آذربایجان

گزارش خبر

فوايد ورزش در ماه رمضان

فوايد ورزش در ماه رمضان

1397/03/20

گروه ورزشي: ماه مبارک رمضان، ماه خير و برکت ، ماه انسان ساز و ماه نزول برکات است که هرچه انسان کامل تر باشد از فوايد اين ماه بيشتر بهره مي‌برد. "ورزش" که همواره براي سلامتي جسم و روح به آن سفارش شده است ، در اين ماه جلوه پررنگتري يافته و مي‌تواند نقش خود دراين مهم را بهتروبيشتر ايفا کند.

"ورزش" نه تنها با "روزه" منافاتي ندارد بلکه اگربه‌صورت صحيح و اصولي انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران مي‌شود واستقامت فکري و صبر آنان را تقويت مي‌کند.
ورزش در ماه رمضان از تجمع چربي در بدن جلوگيري کرده و عمل سوخت و ساز را تسهيل مي‌نمايد بطوريکه ورزشکاراني که روزه مي‌گيرند کمتر دچار مشکلات گوارشي و قند خون مي‌شوند.
ورزشکاران مي‌توانند با يک برنامه غذايي غني،انرژي مورد نياز را براي انجام فعاليت‌هاي ورزشي و حفظ ساختار بدني بدست آورند.
استفاده به موقع و به اندازه از آب ازديگر نکاتي است که مي‌بايست در طول اين ماه به آن توجه کرد.در ماه مبارک رمضان کم آبي مي‌تواند در برخي از موارد به خصوص هنگام ورزش کردن مشکل ساز شود اما با تغيير زماني در برناه‌هاي ورزشي مي‌توان بااين مشکل مقابله کرد.
ورزشکاران مي‌توانند برنامه ورزشي صبح خود را به عصر و بعد از افطار منتقل کنند و به اين ترتيب، احتمال وقوع مشکلات را به حداقل برسانند.به‌افرادي که امکان تغيير برنامه ورزشي خود را ندارند نيز توصيه مي‌شود که درهنگام سحر و افطار مقدار بسيار زيادي آب بنوشند تا علاوه براينکه اين نياز بدن را مرتفع کرده باشند ، مقداري آب در بدن ذخيره کنند تا در موقع نياز و از دست رفتن آب بدن، از آن بهره جويند و به اين ترتيب احتمال وقوع خطرات ناشي از کم آبي را به حداقل برسانند. راهکار ديگر هم اين است که افراد از مصرف مواد غذايي که باعث از دست رفتن آب بدن از راه ادرار مي‌شود، خودداري کنند.در اين بين کافئين يکي از مهمترين اين مواد است که در قهوه و چاي فراوان وجود دارد.
 *روزه تاثير منفي در فعاليت ورزشي ندارد
عضو فدراسيون پزشكي جمهوري اسلامي ايران گفت: روزه در صورت توجه به مسايل تغذيه‌اي تاثير منفي در فعاليت‌هاي ورزشي حرفه‌اي و مبتدي افراد نمي‌گذارد. دكتر "فريال فانيان" افزود: بهترين زمان براي ورزش بعد از سحر و افطار است چون بدن نيازهاي تغذيه‌اي خود را رفع كرده و مي‌تواند آماده فعاليت‌هاي حرفه‌اي و عادي باشد.
وي به ورزشكاراني كه درطول روز بايد ورزش و تمرين كنند،توصيه كرد: هنگام سحر و افطار از غذاهاي انرژي زا سبك و مقوي مانند شير، خرما، عسل، سبزي، چاي و آب ميوه‌هايي چون پرتغال، ليمو و هويج بيش از گذشته استفاده كنند. 
وي با اشاره به‌اينكه كاهش قند خون در شرايط روزه‌داري بويژه در نيمه دوم روز، بروز مي‌كند، افزود: رعايت موارد فوق از سوي ورزشكاران حرفه‌اي و عادي ضروري است. وي بااشاره به‌اينكه كم‌آبي،كاهش حجم‌خون و مايعات از جمله اثرات روزه‌داري بر بدن ورزشكار و يا ديگر افراد است، گفت: براي جلوگيري از مشكلات كم‌آبي، بي‌حالي و سستي بدن، اختلال در تنظيم درجه حرارت بدن، جلوگيري از غليظ شدن خون و كاهش اكسيژن رساني مغز و عضلات در فاصله افطار تا سحر، آب و مايعات مصرف شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، عضو فدراسيون پزشكي جمهوري اسلامي افزود: در صورتي كه فرد روزه‌دار قصد فعاليت ورزشي دارد، براي جلوگيري از كاهش فشار خون، سرگيجه، سردرد و تهوع كه درشرايط بي‌غذايي پس از تمرين حادث مي‌شود،بايد يكي دوساعت قبل از افطار فعاليت با شدت سبك و متوسط انجام دهد.
از آنجا که امسال نيز ماه مبارک رمضان با تابستان همزمان شده است، روزه‌داران بايد قدري بيشتر مراقب حفظ سلامت خود باشند. چراکه ممکن است علاوه بر روزه‌داري، گرماي هوا نيز انجام فعاليت‌هاي جسمي روزانه از جمله ورزش را با مشکل مواجه ‌کند. اما اگر شما هم به ورزشي منظم و مرتب عادت داشته‌ايد ، شايد نخواهيد که يکباره تمام فعاليت‌هاي خود را متوقف کنيد. ورزش در ماه رمضان، از تجمع چربي در بدن جلوگيري و عمل سوخت و ساز را تسهيل مي‌کند. همچنين ورزش علاوه بر تاثير مثبت بر توانايي‌هاي جسماني، سهم زيادي در افزايش قدرت يادگيري و توانايي‌هاي ذهني انسان دارد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

فوايد ورزش در ماه رمضان

فوايد ورزش در ماه رمضان
خروج

گروه ورزشي: ماه مبارک رمضان، ماه خير و برکت ، ماه انسان ساز و ماه نزول برکات است که هرچه انسان کامل تر باشد از فوايد اين ماه بيشتر بهره مي‌برد. "ورزش" که همواره براي سلامتي جسم و روح به آن سفارش شده است ، در اين ماه جلوه پررنگتري يافته و مي‌تواند نقش خود دراين مهم را بهتروبيشتر ايفا کند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها