عصر آذربایجان

گزارش خبر

برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه ملی گردشگری در آذربایجان غربی

معرفی ارومیه به‌عنوان شهر ملی هنرهای‌ چوبی

1397/04/27

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه ملی گردشگری در آذربایجان غربی با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری استان خبر داد و گفت: تلاش بر این است ارومیه به‌عنوان شهر ملی هنرهای‌ چوبی معرفی شود.

به گزارش عصرآذربايجان، جليل جباري در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار کرد: اولين جشنواره و نمايشگاه ملي گردشگري از 29 مرداد ماه تا 2شهريور به منظور معرفي ظرفيتهاي گردشگري استان با حضور گروههاي آييني و هنري استانهاي سراسر کشور در آذربايجان غربي برگزار خواهد شد.

وي ادامه داد: برگزاري جشنواره ملي گردشگري فرصت مغتنمي است براي استان که بتواند ظرفيت هاي خود را معرفي کند و به همين منظور، برنامه هاي ويژه اي را پيش بيني کرده ايم که برگزاري نشست ها و کارگاههاي آموزشي، ارائه پکيج هاي سرمايه گذاري گردشگري، ارائه فيلم و تصوير از فرصت هاي سرمايه گذاري و ظريت هاي موجود بخشي از برنامه ها است.

جباري محور اصلي فعاليتهاي اين اداره کل را رونق و توسعه گردشگري داخلي عنوان کرد و ادامه داد: در اين راستا برنامه هايي همچون برگزاري پنجمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي همزمان با جشنواره ملي گردشگري، بر گزاري جشنواره غذا و سفره ايراني، برگزاري تور سفيران گردشگري در استان جهت معرفي ظرفيتهاي گردشگري شهرستانهاي استان، تابستان امسال اجرا مي شود.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي همچنين از رونمايي فيلمي از معرفي جاذبه هاي 7 شهرستان استان عبارت از شهرستان هاي اروميه، خوي، سردشت، پيرانشهر، ماکو، نقده و تکاب خبر داد و ابراز داشت: 50 کليپ تک آثار گردشگري برجسته استان نيز تهيه شده است.

وي گردشگر ورودي استان را طي نوروز97 حدود 2 ميليون و 717 هزار نفر عنوان کرد و يادآور شد: طي اين مدت 51 درصد اقامت، 84 درصد بازديد از جاذبه ها و 33 درصد بازديد از موزه هاي استان نسبت به سال گذشته از افزايش برخوردار بوده است.

جباري به لزوم استاندارد سازي واحدهاي اقامتي مربوط به دهه 40 استان تاکيد کرد و افزود: در اين راستا استاندارد سازي از لحاظ کيفي و کمي مدنظر قرار دارد و در حال حاضر 5 مورد از واحدهاي اقامتي جهت استاندارد سازي واحدها ورود پيدا کرده و مابقي واحدها نيز بايد اقدامات لازم جهت استاندارد سازي را مدنظر قرار دهند.

وي به مرمت 110 بناي تاريخي استان طي يکسال اشاره و اعلام کرد: مرمت حمام اتحاديه اروميه و تبديل آن به مرکز پذيرايي، مرمت جدار داخلي بازار اروميه، سبک سازي بناي سه گنبد براي نخستين بار، ساختمان ديزج سياوش، مسکن طبيب، قره کليساي چالدران، احياي نماي قديمي بافت تاريخي شهر اروميه و مسجد سردار از جمله اين اقدامات است.

*اجراي 25 طرح کلان گردشگري با حجم سرمايه گذاري حدود 4000 ميليارد ريال در شهرهاي مختلف استان

وي با بيان اينکه اين طرح هاي مرمتي همه شهرهاي استان را شامل شده که تعدادي از اين طرح ها هم اکنون همچنان ادامه دارند، به آخرين آمار مربوط به اثار ثبت شده در فهرست ملي اشاره و خاطرنشان کرد: تا کنون يک هزار و 501 بنا و محوطه تاريخي، 7 اثر طبيعي، 28 اثر ميراث معنوي، 2 اثر دفاع مقدس و 38 اثر منقول استان در فهرست ملي به ثبت رسيده اند.

جباري به اقدامات در حوزه سرمايه گذاري اشاره کرد و ابراز داشت: در راستاي دسترسي آسان عموم به جاذبه هاي تاريخي و گردشگري مهمترين اقدام ايجاد راه دسترسي و امکانات آسايشي است که در اين خصوص، طرح هاي خوبي در دست اجرا مي باشد.

وي افزود: 200 ميليارد ريال براي توسعه زيرساختهاي گردشگري تصويب شد که از اين مقدار، 100 ميليارد آن، اختصاص داده شد و ما بر اساس همين بودجه اختصاص يافته، 25 عنوان طرح توسعه زيرساختهاي گردشگري را در سطح استان به مرحله اجرا رسانديم که برخي از آنها به اتمام رسيده و برخي ديگر در مراحل پاياني مي باشد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي ادامه داد: عمده اين طرح ها شامل ايجاد راه دسترسي و زيرسازي، ايچاد سرويس هاي بهداشتي، احداث ديوار ساحلي، احداث سکوهاي محل استقرار و استراحت و ديگر امکانات آسايشي و راحتي بوده است.

وي بيان کرد: 25 طرح کلان گردشگري که عمدتاً مربوط به ساخت و راه اندازي هتل و مجتمع هاي گردشگري- رفاهي هستند، با حجم سرمايه گذاري حدود 4000 ميليارد ريال و پيشرفت فيزيکي 50 درصدي هم اکنون در شهرهاي مختلف استان در دست اجرا مي باشند.

جباري به تشريح اقدامات در حوزه صنايع دستي پرداخت و متذکر شد: مهمترين اتفاق حوزه صنايع دستي استان در سالجاري، برگزاري نمايشگاه سراسري صنايع دستي است که بصورت پنجمين سال پياپي در اروميه و همزمان با جشنواره ملي گردشگري برگزار مي شود و در اين نمايشگاه هنرمندان برتر و شاخص کشور و استان آخرين توليدات خود را در رشته هاي مختلف ارائه خواهند کرد.

وي با اعلام اينکه 2 هزار پروانه توليدي براي هنرمندان صنايع دستي صادر شده و نزديک به يک هزار نفر نيز دوره هاي مختلف آموزشي را طي نموده اند، افزود: آموزشهاي عمومي صنايع دستي مورد تاکيد است و در اين زمينه، دوره هائي در شهرهاي مختلف استان برگزار شده و در دست برگزاريست.

* لزوم ايجاد واحدهاي بوم گردي در استان با وجود روستاهايي با طبيعت زيبا و بکر

استاندار آذربايجان غربي، محمد مهدي شهرياري در هشتمين جلسه کارگروه اشتغال استان بر ايجاد واحدهاي بوم گردي در سطح استان تاکيد کرد  و گفت: استان آذربايجان غربي با وجود روستاهايي با طبيعت زيبا و بکر مي تواند برايجاد واحدهاي اقامتي بسيار مناسب باشد.

وي خاطرنشان کرد: در استان بيش از 3 هزار روستا بوده که اگر هدف گذاري براي 2 هزار روستا صورت پذيرد در هر روستا يک واحد بوم گردي ايجاد کنيم حداقل براي 2 نفر و در مجموع براي 4 هزار نفر اشتغال ايجاد خواهد شد .

استاندار آذربايجان غربي به فرمانداران استان دستور داد تا در اين زمينه همکاريهاي لازم را با اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان داشته باشند تا تعداد واحدهاي بوم گردي در سطح استان افزايش يابد.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه ملی گردشگری در آذربایجان غربی

معرفی ارومیه به‌عنوان شهر ملی هنرهای‌ چوبی
خروج

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه ملی گردشگری در آذربایجان غربی با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری استان خبر داد و گفت: تلاش بر این است ارومیه به‌عنوان شهر ملی هنرهای‌ چوبی معرفی شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها