عصر آذربایجان

گزارش خبر

معرفي کاخ موزه ماکو

معرفي کاخ موزه ماکو

1397/07/01

گروه سيري در استان ها: کاخ موزه ماکو در دو کيلومتري جاده ماکو- بازرگان و در روستاي "باغچه جوق" قرار دارد.

در جوار اين روستا بر دامنه کوه مرتفعي در داخل باغ نسبتاً بزرگي، ساختمان مجلل و تاريخي قصر سردار ماکو- از آثار با ارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور- قرار دارد. 
قصر باغچه جوق ماکو توسط "اقبال السلطنه ماکويي" از حکام مقتدر اواخر دوره قاجاريه و يکي از سرداران مظفرالدين شاه قاجار احداث شد.
ساختمان قصر باغچه جوق به علت ويژگي هاي ممتاز هنري و معماري، در سال 1353 ش توسط دولت از وراث سردار خريداري شد و بعد از انجام تعميرات ضروري در آن، از سال 1364ش براي بازديد عموم آماده شد و هم اکنون به عنوان کاخ – موزه از آن بهره برداري مي شود.
بنا به جاذبه هاي قوي هنري و فرهنگي، اين مجموعه مورد علاقه و توجه مردم منطقه و مسافرين داخلي و خارجي کشور است. 
در حال حاضراين موزه شامل اشياء و لوازم زندگي سردار ماکو است که به لحاظ موقعيت و نفوذ قابل توجه ايشان در اين خطه از کشور- به ويژه در زمان حکومت پر آشوب مظفرالدين شاه- اکثراً از طرف حکام و دربار روسيه براي ايشان ارسال شده بود. اين اشياء در نوع خود جالب توجه و ديدني است. 
به همين جهت اسباب و اثاثيه مذکور در اتاق هاي طبقات اول و دوم ساختمان مرکزي به شرح زير در معرض تماشاي بازديد کنندگان قرار داده شده است:
 - انواع و اقسام مبل ها و صندلي هاي لوکس از جنس چوب هاي جنگلي ني و خيزران، با تزيينات برجسته برنزي و رويه مخمل و نقوش کنده کاري شده
- ساخت کشورهاي لهستان، فرانسه، اتريش و روسيه.
 - آيينه هاي سنگي با قاب هاي طلايي واستيل مشکي منبت کاري شده. - پارواني سه تکه از استيل طلايي با تزيينات ويژه و پارچه اطلسي و نقوش گل و بوته – ساخت فرانسه. - کاناپه هاي اطلسي
 - پرده هاي رنگين اطلسي، پشمي و توري زري با طرح هاي مختلف. - دستشويي متحرک لگن دار از چيني اعلا و ملحقات استيل گلدار به رنگ طلايي – ساخت روسيه .
 - کمد و جالباسي از چوب گردو با منبت کاري و روکش اطلس – ساخت اتريش.
 - لوسترهاي برنزي هجده شاخه
- ساخت فرانسه. 
- قاب عکس هاي خانوادگي سردار ماکو. تعدادي از اتاق هاي طبقه همکف تبديل به موزه اشياي تاريخي، مردم شناسي و نمايشگاه جاذبه هاي تاريخي استان شده است. 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

معرفي کاخ موزه ماکو

معرفي کاخ موزه ماکو
خروج

گروه سيري در استان ها: کاخ موزه ماکو در دو کيلومتري جاده ماکو- بازرگان و در روستاي "باغچه جوق" قرار دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها