عصر آذربایجان

گزارش خبر

از کالاهاي احتکاري چه خبر...

از کالاهاي احتکاري چه خبر...

1397/07/23

گروه گزارش: بازار هم اين روز‌ها گرفتار تب خريد‌هاي هيجاني شده و برخي معدود از ترس بي تدبيري ها، سوء مديريت‌ها و سلب اعتماد شروع به ذخيره کالا در منازل و انبار‌هاي خانگي کرده اند که به مراتب اثر منفي بيشتر از احتکار‌هاي معمول در اقتصاد دارد هر روز خبر‌هايي از سوي مراجع نظارتي مبني بر کشف انبار کالا‌هاي احتکار شده به گوش مي‌رسد و در کنار آن، برخي مردم نيز از ترس گران‌تر شدن کالا‌ها و ناياب شدن آن، اقدام به خريد و انبار کردن کالا در خانه‌ها مي‌کنند.

 بازار هم اين روز‌ها گرفتار تب خريد‌هاي هيجاني شده و برخي معدود از ترس بي تدبيري ها، سوء مديريت‌ها و سلب اعتماد شروع به ذخيره کالا در منازل و انبار‌هاي خانگي کرده اند که به مراتب اثر منفي بيشتر از احتکار‌هاي معمول در اقتصاد دارد. کارشناسان مي‌گويند، کم بودن توزيع سبب شد نگراني جامعه بيش از پيش شود و اين رويه در برخي محصولات مانند پوشک بچه، لوازم خانگي، دستمال کاغذي و گوشت قرمز، روغن و رب گوجه فرنگي که رشد قيمت‌هاي عجيبي را به ثبت رسانده بود، بيشتر شد و موج جديدي از خريد‌هاي خانگي را به دنبال داشت تا آنجا که برخي روزها، افراد با قفسه‌هاي خالي اين محصولات در فروشگاه‌ها رو به رو مي‌شدند، اما به تدريج تب و تاب اين خريد نيز تا حد زيادي فروکش کرد. در جنگ اقتصادي امروز هم که دشمن در صدد است تا با فشار‌هاي مختلف مانند تحريم کشور را به سمت ضعيف شدن بکشاند، اين احتکار خانگي هم نوعي بازي در زمين آنهاست. محمد شريعتمداري در نامه‌اي به روساي سازمان‌هاي تعزيرات حکومتي و حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان؛ فهرست کالاهاي مشمول طرح تشديد مبارزه با احتکار و اختفا را براي انجام اقدامات لازم ابلاغ کرد. در اجراي مصوبات ستاد اقتصادي دولت به منظور کنترل بازار ، جلوگيري از نوسانات قيمت‌ها و پيشگيري از کمبودهاي احتمالي ناشي از عدم عرضه کالاهاي مشمول طرح تشديد مبارزه با احتکار و اختفا بدينوسيله کالاهاي هدف طرح مذکور به شرح ذيل براي اقدام لازم ابلاغ مي‌شود:
ـ غلات (گندم خوراکي، گندم دامي، جو و برنج سفيد)
ـ کالاهاي اساسي (روغن نباتي ساخته شده، روغن خام، شکر خام، شکر سفيد، کره)
ـ مواد پروتئيني (گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شير خشک صنعتي)
ـ نهاده‌ها (جوجه يکروزه، تخم مرغ نطفه‌دار، ذرت دامي، کنجاله سويا، سبوس گندم و دانه‌هاي روغني شامل سويا، آفتابگردان، کلزا و کانولا)
ـ مواد اوليه توليد
ـ حبوبات
ـ لوازم خانگي (يخچال، يخچال فريزر، ماشين‌‌لباسشويي و تلويزيون توليد داخلي)
ـ لوازم يدکي و لاستيک سبک و سنگين
ـ کاغذ چاپ، تحرير و روزنامه
ـ انواع پودر شوينده
ـ مصالح ساختماني (محصولات فلزي پرمصرف و سيمان)
*آذربايجان شرقي رتبه دوم کشور در احتکار کالا
استان آذربايجان شرقي و به خصوصي شهر تبريز از استان هايي است که بيشترين احتکار کالا در آن صورت گرفته است  گفته مي شود آذربايجان شرقي رتبه دوم کشور در احتکار کالا را  داراست حال با اين وضعيت لزوم مبارزه با احتکار و گرانفروشي بيش از پيش احساس مي شود. کشف انبار برنج به وزن 6 هزار تن در تبريز يکي از موارد احتکاري است که توسط سازمان تعزيرات حکومتي و مراجع قضايي کشف و ضبط شده اند اين مقدار برنج بنا به قول خدابخش استاندار آذربايجان شرقي مصرف 1 سال آذربايجان شرقي است . کشف انبار لوازم خانگي رب گوجه فرهنگي و ميلگرد و مصالح ساختماني از ديگر کشفيات در ماههاي جاري است، مجيد خدابخش ماه گذشته در جلسه ستاد تنظيم بازار استان گفت: بخش قابل توجهي از ميلگرد، برنج، شکر و حبوبات که سيستم هاي نظارتي به عنوان احتکار تشخيص داده اند به صورت انبوه در سيستم توزيع استان پخش شده است. 
*اطلاع رساني عمومي راه مقابله با جو رواني
با توجه به جو رواني به علت اخبار منتشر شده در خصوص احتکار ، ضروري است توزيع اين کالا ها به صورت عمومي اطلاع رساني شود. وي با اشاره به دغدغه هاي انبارداران در خصوص احتمال احتکار تلقي شدن عملکرد آنها، گفت: ما اين اطمينان را به همه فعالان اقتصادي مي دهيم که دولت و تمامي سازمان هاي نظارتي در کنار اين فعالان هستند و چرخه انبارداري در استان نبايد دستخوش نوسانات شود. احتکار بيش از هشت هزار خودرو در کارخانه ايران خودرو تبريز ازجمله خبر هايي بود که در چند هفته گذشته منتشر شد، کارخانجات توليدي خودرو سيستم هاي ثبت نام خودرو خود را بسته بودند و تغييرات نرخ ارز  دست به دست هم داده تا باعث شد قيمت خودرو  به صورت سرسام آوري افزايش پيدا کند تا جاييکه قيمت يک دستگاه پرايد تا مرز 40 ميليون تومان هم پيش رفت.
*تعريف دقيق و علمي احتکار
سازمان تعزيرات حکومتي و صنعت و معدن يا همان(صمت) از جمله دو نهادي هستند که در راس مبارزه با احتکار و گرافروشي قرار دارند، سيد احد يوزباشي مدير کل تعزيرات حکومتي آذربايجان شرقي با اشاره به پرونده هاي  احتکار  در استان اظهار داشت: 64 پرونده در ارتباط با احتکار  تشکيل شده است که چيزي در حدود 44 پرونده مورد رسيدگي قرار گرفته است. وي گفت: با توجه به اهميت  تعيين تکليف کالاهاي احتکاري کشف شده در رسيدگي به اين پرونده ها سعي شده نتيجه و راي اين پرونده ها به صورت دستور موقت انجام شده است. به همين خاطر در تلاش هستيم  کليه کالاهاي مکشوفه را در اسرع وقت در اختيار مصرف کنندگان قرار دهيم. مدير کل تعزيرات حکومتي افزود:  قانون گزار عناصري را براي شرايط اثبات احتکار قرار داده است که اتز جمله اين شرايط اين است که کالاهاي مورد نظر جزء ضروريات و مايحتاج روزمره مردم باشد، نگهداري از کالا ها به صورت عمده اتفاق بيافتد و همچنين بدون اطلاع مراجع ذي ربط  نگهداري شوند. مسئولان سازمان تعزيرات حکومتي بر پيگيري و رسيدگي به پرونده هاي احتکار تاکيد مي کنند از سويي ديگر از مردم هم در خواست مي کنند که با خريد بيش از حد برخي لوازم  تعادل عرضه و تقاضا بر هم نزنند.
*رصد و پايش بازار مهمترين رسالت سازمان بازرسي
معاون نظارت و بازرسي سازمان صمت آذربايجان شرقي،از رصد و پايش بازار  خبر مي دهد و نظارت را مهمترين رسالت حوزه بازار  مي داند، همچنين مردم بخشي از همين نظارت همگاني هستند علاوه بر بازرسان  مردم مي توانند اطلاع رساني در ارتباط با نظارت بر بازار و افزايش بي رويه قيمت ها را با شماره تلفن 124 و 135 انجام دهند. اسماعيل عطا پور از عرضه کالاهاي احتکار شده خبر مي دهد، از 10 هزار تن ميلگردي که کشف شده  6 هزار تن آن به بازار عرضه شدهاست، همچنين از 6 هزار تن برج احتکاري 1 هزار تن  و از 21 هزار لاستيک خودرو حدود 1000 حلقه در بازار توزيع شده است البته مبناي قيمت گزاري اين کالا هاي مصوبات سازمان تنظيم مي باشد. نوسانات نرخ ارز از يک طرف و احتکار کالا از سوي برخي واحد هاي توليدي و وارد کنندگان از طرف ديگر اين نتيجه را در پي داشته که ثبات قيمتي  به هم بخورد.
*فروشگاههاي بزرگ مراکز عرضه کالاهاي احتکار شده
کشف اين کالاهاي احتکار ده يک طرف قضيه است و چگونگي عرضه اين ها به بازار پازل بعدي اين ماجرا است اينکه اين کالا چگونه و با چه قيمتي به دست مصرف کننده حقيقي که همان مردم عادي مي باشد مي رسد، معاون نظارت و بازرسي سازمان صمت در جواب اين پرسش مي گويد: مهمترين مراکز  عرضه در تمام نقاط استان  تعاوني هاي مصرف فرهينگيان و کارگران، فروشگاههاي رفاه اتکا  و تعاوني هاي روستايي است،  علاوه بر کالاهاي احتکاري کالاهايي که با ارز دولتي وارد شده اندنيز در شبکه توزيع قرار دارند. رئيس سازمان صنعت و معدن آذربايجان شرقي از توزيع لوازم خانگي کشف شده از شنبه اين هفته خبر داده بود و زوج هاي جواني که  در سال اول ازدواج قرار دارند را در اولويت واگذاري لوازم خانگي قرار داده بود از طرفي، انبار دارها طبق قانون بايد موجودي انبار هاي خود را ماهانه در سامانه جامع ثبت کالا ثبت کنند،  تجار و بازرگانان نيز بايد در تامين مايحتاج مردم بدون درنگ عمل کنند. درصورتي که اين کالاها در بازار توزيع‌شده است چرا اطلاع‌رساني عمومي نشده است، شنيده شده که براي برخورد با افرادي که اقدام به عمل زشت احتکار کرده‌اند صرفاً به جريمه بسنده مي‌شود و بعد از آن به فرد محتکر اين اجازه داده مي‌شود که محصول خود را به هر قيمتي که خواست به فروش برساند که تحقق اين امر تنها براي دولت درآمدزايي دارد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريزبيدار، موجودي هرکدام از اين انبارها مي‌توانند نياز آن منطقه يا شهري که کالا در آن کشف‌ شده است را براي هفته‌ها يا ماه‌ها تأمين کند، در مواردي ميزان احتکار کالا در اين انبارها به حدي است که مي تواند نياز  چند روزه  کشور را تأمين کند و به شدت بر روي وضعيت عرضه و کمبود کالا در بازار اثر گذار باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

از کالاهاي احتکاري چه خبر...

از کالاهاي احتکاري چه خبر...
خروج

گروه گزارش: بازار هم اين روز‌ها گرفتار تب خريد‌هاي هيجاني شده و برخي معدود از ترس بي تدبيري ها، سوء مديريت‌ها و سلب اعتماد شروع به ذخيره کالا در منازل و انبار‌هاي خانگي کرده اند که به مراتب اثر منفي بيشتر از احتکار‌هاي معمول در اقتصاد دارد هر روز خبر‌هايي از سوي مراجع نظارتي مبني بر کشف انبار کالا‌هاي احتکار شده به گوش مي‌رسد و در کنار آن، برخي مردم نيز از ترس گران‌تر شدن کالا‌ها و ناياب شدن آن، اقدام به خريد و انبار کردن کالا در خانه‌ها مي‌کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها