عصر آذربایجان

گزارش خبر

مهد صنعت چاپ ايران در گيرودار کمبود و گراني کاغذ

1398/05/14

گروه گزارش: اين روزها چاپخانه‌هاي تبريز به عنوان مهد صنعت چاپ ايران با مشکل کمبود و افزايش قيمت کاغذ دست و پنجه نرم مي کنند و به حرکت در آوردن دوباره چرخ اين صنعت نيازمند توجه بيش از پيش مسئولان و دست اندرکاران است.

  به گواه نوشته هاي تاريخي، نخستين چاپخانه سربي با حروف فارسي و عربي 202 سال قبل توسط ميرزا زين العابدين تبريزي در تبريز داير شد و اولين کتاب منتشر شده توسط اين چاپخانه رساله »جهاديه« ميرزاعيسي خان قائم مقام بود و با توجه به اينکه در آن زمان هنوز واژه چاپ متداول نشده بود، آن را باسمه‌خانه، بصمه‌خانه، مطبعه، دارالطباعه و دارالطبع مي‌ناميدند.
اصطلاحات باسمه و باسمه خانه به ترتيب به معناي چاپ و چاپخانه از طريق آذربايجان و تبريز از 1233 قمري با تاسيس مطبعه سربي رواج يافت و تا مرگ عباس ميرزا در سال 1249 داير بود تا اين‌که چاپ سنگي جاي آن را گرفت و نخستين کتاب چاپ سنگي در ايران نيز قرآن چاپ دارالطبعه دارالسلطنه تبريز در سال 49-1248 هجري قمري مصادف با 33-1832 ميلادي است.آذربايجان شرقي و تبريز به عنوان خاستگاه صنعت چاپ در ايران با برخورداري از پيشينه درخشان در صنعت چاپ کشور و داشتن نخستين چاپخانه و چاپخانه‌هاي تاريخي هم اکنون براساس آخرين آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، داراي ??? واحد چاپي است که اين واحدها در بحبوحه کمبود و گراني کاغذ از رونق بازمانده و مشکلات عديده اي دامن آن ها را گرفته است.افزايش قيمت کاغذ، زينک و ساير اقلام مورد نياز صنعت چاپ در 6، 7 ماه گذشته موجب شده تا نشريات و مطبوعات کاغذي از ميزان سفارشات خود به چاپخانه ها بکاهند و در صورت ضرورت نيز تعداد صفحات خود را کمتر کرده اند و اين روند نيز بر فعاليت چاپخانه ها حتي ميزان اشتغال و درآمد آن ها تاثير منفي گذاشته است.مدير مجتمع چاپ مهدآزادي و عضو اتحاديه چاپخانه داران آذربايجان شرقي مي گويد: اعمال تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران و به تبع آن گران شدن کاغذ مشکلات زيادي بر چاپخانه هاي استان تحميل کرده است.شهرزاد پيمان، با بيان اينکه افزايش قيمت کاغذ صنعت چاپ را از رونق انداخته است، مي افزايد: رونق صنعت چاپ در دهه هاي قبل امکان انجام برنامه هاي توسعه اي و استفاده از فناوري هاي جديد را براي چاپخانه ها فراهم مي کرد ولي با رکود بازار اين صنعت، اين امکان از چاپخانه ها گرفته شده است.
وي اعمال ماليات و ارزش افزوده بر چاپخانه ها را از ديگر مشکلات اين صنعت اعلام و اظهار مي کند: تصميم هاي آني و لحظه اي دولت، استفاده نکردن از تجربيات متخصصان اين صنعت، راه اندازي دولت الکترونيک و سوق يافتن روزنامه ها و نشريات به سمت ديجيتالي و مجازي از ديگر عوامل رکود بازار صنعت چاپ کاغذي است.مدير مجتمع چاپ مهدآزادي با اشاره به اينکه حدود 70 سال است که به صورت خانوادگي در اين صنعت فعاليت داريم، يادآوري مي کند: در زمان کنوني نسل جديد براي ورود به اين صنعت علاقه اي نشان نمي دهد و براي ايجاد انگيزه در آن ها بايد دولت حمايت و تشويق هاي لازم از اين صنعت انجام دهد.پيمان، با اشاره به سوء استفاده برخي افراد از وضعيت گراني کاغذ ادامه مي دهد: موضوع احتکار کاغذ در اين صنعت درست نيست، چراکه کاغذ بايد انبار و به تدريج وارد بازار شود و دستگاه هاي نظارتي بايد در اين زمينه تدابير لازم را اتخاذ کنند.وي با بيان اينکه واردات کاغذ با مشکل مواجه شده است، مي گويد: در زمان کنوني کسي علاقه اي براي سرمايه گذاري در اين صنعت ندارد و توان و رمق سرمايه گذاران اين حوزه نيز از بين رفته است.  عضو اتحاديه چاپخانه داران آذربايجان شرقي اضافه مي کند: چاپخانه مهدآزادي اختصاص به چاپ روزنامه و نشريات زيرمجموعه مهدآزادي دارد و هم اکنون حدود 20 نفر در آن اشتغال دارند در حالي که در سال هاي گذشته تعداد شاغلان در آن حداقل 2 برابر بود.پيمان،  ادامه مي دهد: پيش از افزايش قيمت کاغذ، روزنامه مهدآزادي در 12 صفحه و به صورت رنگي چاپ مي شد که پس از گراني کاغذ تعداد صفحات روزنامه به 8 صفحه کاهش يافته است.مدير چاپخانه جام جم در تبريز نيز مي گويد: گراني کاغذ فعاليت چاپخانه ها را تحت تاثير قرار داده و موجب تعطيلي يا نيمه تعطيلي برخي از آن ها شده و برخي از مديران چاپخانه ها را وادار به کاستن از نيروهاي خود کرده است.بهمن راهري، با بيان اينکه اين چاپخانه مختص چاپ رول روزنامه است، مي افزايد: اين چاپخانه قابليت چاپ همزمان و پشت رو 8 صفحه روزنامه به صورت رنگي را دارد که در ماه هاي اخير با کاهش تيراژ روزنامه ها، فعاليت اين چاپخانه نيز کمتر شده است.وي اظهار مي دارد: قبل از گراني کاغذ اين چاپخانه به صورت 2 نوبته با 24 پرسنل فعاليت مي کرد که پس از افزايش قيمت کاغذ و کاهش ميزان تيراژ روزنامه ها و نشريات هم اکنون تعطيل شده و پرسنل آن بيکار شده اند.
مدير چاپخانه جام جم با اشاره به اينکه اين چاپخانه تنها چاپخانه رول روزنامه در شمالغرب کشور است، يادآوري مي کند: تا سال گذشته در اين چاپخانه سهميه روزنامه هاي جام جم، ايران، همشهري استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، زنجان و اردبيل و 50 درصد از نشريات محلي چاپ مي شد که با افزايش قيمت کاغذ،  کاهش شديد تيراژ اين روزنامه ها و چاپ آن ها در تهران فعاليت اين چاپخانه به تعطيلي کشيده شد.راهري، ادامه مي دهد: افزايش شديد قيمت ساير اقلام صنعت چاپ مانند ليتوگرافي، مرکب و زينک و قطع سهميه روزنامه هاي چاپي استان تاثير زيادي بر فعاليت چاپخانه ها گذاشته است و خيلي از آن ها به صورت نيمه تعطيل کار مي_کنند.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا،وي با بيان اينکه چاپخانه جام جم فعاليت خود را به صورت مجتمع از فروردين 82 آغاز کرده و پس از 16 سال در فروردين 98 به تعطيلي کشيده شد، مي گويد: مسئولان ذيربط در حوزه چاپ و نشر بايد با اتخاذ تدابير لازم مشکل تامين کاغذ نشريات و چاپخانه ها را حل کنند تا چاپخانه هاي تعطيل شده يا نيمه تعطيل فعاليت خود را از سربگيرند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها