عصر آذربایجان

گزارش خبر

كلور

كلور

1394/12/02

گروه سيري در استان ها:کلور شهري است از توابع شهرستان خلخال در استان اردبيل ايران است. اين شهر مرکز بخش شاهرود شهرستان خلخال است و مردم آن تات‌زبان هستند.

گروه سيري در استان ها:کلور  شهري است از توابع شهرستان خلخال در استان اردبيل ايران است. اين شهر مرکز بخش شاهرود شهرستان خلخال است و مردم آن تات‌زبان هستند.
اين شهر در جريان جنگ ايران و عراق 38 شهيد تقديم ميهن کرده‌است.
کلور در 30 کيلومتري جنوب شهر خلخال و در دامنه? غربي رشته‌کوه البرز تالش و شرق کوه آق داغ قرار دارد. ارتفاع متوسط آن از سطح دريا 1550 متر است و آب و هواي آن در تابستان معتدل و در زمستان سرد است.
ترکيبي از آب و هواي شمالي و کوهستاني باعث شده است تا اين شهر از نظر آب و هوايي در حالت ايده آلي براي گردشگري قرار داشته باشد.
اهالي کلور به زبان تاتي (از زبان‌هاي ايراني) تکلم مي‌کنند.
 تاتي يکي از کهن‌ترين زبان‌هاي ايراني است که از ديدگاه زبان شناسي، ارزش ويژه‌اي دارد. اين زبان بازمانده? زبان آذري است که پيش‌تر به شکل گسترده در آذربايجان رواج داشته‌است؛ ولي رفته‌رفته توسط زبان ترکي آذربايجاني جايگزين شده و هم‌اکنون تنها در مناطق محدودي هنوز باقي مانده‌است.
امروزه با آگاهي مردم شهر نسبت به تاريخ و فرهنگ کهن خود، زبان تاتي در کلور و شهرهاي اطراف جان تازه اي گرفته و تلاش مردم اين شهر بر آن است تا با جان و دل از آن محافظت کنند . خانواده ها نيز سعي دارند فرزنداني با اصالت که به هويت خود افتخار مي کنند و زبان آباء و اجدادي خود را حفظ ميکنند تربيت کنند.
آداب و رسوم اين ديار نيز در حال احياشدن است. جشنواره رغايب يکي از مراسم معروف استان استان اردبيل چند سالي است که به مانند گذشته هاي دور در اين شهر باستاني شکل رسمي به خود گرفته است.منطقه گردشگري امامزاده عبدالله کلور با طبيعت سرسبز از قطب هاي گردشگري استان اردبيل به شمار مي رود .
عبور رودخانه شاهرود از کنار اين محوطه و طبيعت زيبا با باغ هاي گردو و سيب زيبايي هاي خاصي به آن بخشيده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

كلور

كلور
خروج

گروه سيري در استان ها:کلور شهري است از توابع شهرستان خلخال در استان اردبيل ايران است. اين شهر مرکز بخش شاهرود شهرستان خلخال است و مردم آن تات‌زبان هستند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها