عصر آذربایجان

گزارش خبر

7 اسفند آغاز پايان راديکاليسم سياسي

7 اسفند آغاز پايان راديکاليسم سياسي

1394/12/09

سرويس سياسي: سال هاست که جامعه ايران از راديکاليسم سياسي رنج مي برد. راديکاليسم سياسي در هر دو طيف در زمان هاي متفاوت جامعه ايران را با نابساماني و ناهنجاري در نظام اجتماعي کل مواجه ساخته است.

سرويس سياسي: سال هاست که جامعه ايران از راديکاليسم سياسي رنج مي برد. راديکاليسم سياسي در هر دو طيف در زمان هاي متفاوت جامعه ايران را با نابساماني و ناهنجاري در نظام اجتماعي کل مواجه ساخته است.
پس از جنگ 8 ساله با رژيم بعث عراق جناح راست البته در آن زمان به رهبري هاشمي با يک حرکت افراطي بسياري از بزرگان را خانه نشين کردند و در طول 8 سال در تمامي خرده نظام ها اعم از فرهنگي، اجتماعي،سياسي و اقتصادي چنان افراطي عمل کردند که براي اولين بار طبقه متوسط چنان ضربه اي به خود ديد که تا به امروز به خود نيامده است.
به عنوان مثال در خرده نظام اقتصادي دولت هاشمي تئوري اقتصاد باز آدام اسميت را سرلوحه کار خود قرار داد و با آزاد کردن قيمت دلار مي خواستند اقتصاد به توازن برسد که برعکس شد.
 تئوري آدام اسميت براي کشوري که تازه از جنگ رهايي يافته و درصدد آباد کردن خرابي هاي جنگ است تئوريزه نشده است بلکه براي قرن 19 اروپاست که در حال طي کردن شکوفايي اقتصادي است در ديگر خرده نظام ها نيز چنين بوده است در خرده نظام سياسي اگر کانديدايي از شوراي نظارت تاييد مي شد قطعاً در شوراي نگهبان نيز صلاحيت مي گرفت.
راديکاليسم در دولت هاشمي جامعه را با چالش هاي اساسي مواجه ساخت.
تا اينکه نتيجه راديکاليسم در دولت هاشمي در دوم خرداد 76 خود را نشان داد با اينکه کل دولت و حاکميت بسيج شده بود تا ناطق نوري به پاستور راه يابد ولي افکار عمومي به اين جريان روي خوش نشان نداد و دولت اصلاحات با راي بي سابقه تماميت خواهان را شکست داد.
ولي در دولت اصلاحات نيز دوباره راديکاليسم سياسي از نوع چپ بيش از پيش به افراطي گري روي آورد. حتي برخي تز عبور از دولت اصلاحات را مطرح کردند و دوباره جامعه با چالش هاي متعددي روبرو شد که نتيجه حرکت راديکاليسم سياسي چپ و راست شد، قتل زنجيره اي و بسياري از وقايع ديگر که همه به خوبي به ياد دارند.
در اين دوره با اينکه بسياري از کتب و فيلم و...مجوز انتشار گرفت ولي جامعه ايران بسياري از همين نويسندگان را از دست داد و بسياري از نخبگان هم دست به مهاجرت زدند تا اينکه رئيس دولت اصلاحات به صراحت اعلام کرد که هر 11 روز با يک بحران مواجه بوده است.
 در دوران اصلاحات جنبش دانشجويي و برخي از روشنفکران دانشگاهي به خاطر اينکه شناخت دقيقي از جامعه ايران يعني هم از مردم و هم از حاکميت نداشتند کارهايي را انجام دادند که هم در بين تشکيلات خودشان با نارسايي هايي مواجه شدند و هم اينکه اقبال شان در بين مردم کم فروغ شد.
که نتيجه راديکاليسم سياسي اصلاح طلبان انتخابات 84 و پيروزي دولت مهرورز شد. با پيروزي دولت مهرورز در جامعه ايران راديکاليسم سياسي به تکامل خود رسيد دولت مهرورز در تمامي خرده نظام هاي نظام اجتماعي کل نظم موجود را به هم ريخت و از کابينه 70 ميليوني به کابينه 7 نفره تقليل يافت.
 فساد اداري که تحليلگران اقتصادي هميشه هشدار مي دادند که اقتصاد بيمار دولتي را ترميم کنيد و بخش خصوصي را به رسميت بشناسيد تا اقتصاد ايران موجب از هم گسستگي جامعه نشود. در دولت مهرورز اختلاس ها چنان حوزه اقتصادي را درنورديد که در بين مردم هم آمارها و ارقام ها لوس شد و ديگر اختلاس هاي چندين هزار ميلياردي به طنز در بين مردم براي خنده و تلخند تبديل شد.
 در خرده نظام سياسي چنان راديکاليسم سياسي پيش رفت که در بين نظام هاي بين الملل با چالش هاي عديده اي مواجه شد که در سازمان ملل قطعنامه ها نظام اقتصادي را به صورت کامل مختل کرد و در نظام سياسي جامعه را به سمت جنگ سوق داد.
 تا اينکه در انتخابات رياست جمهوري سال 92 باز مردم به صحنه انتخابات بازگشتند و در اندک زمان تحولي عميق را به راه انداختند اين تحول عميق نتيجه تجربه سه دهه در بين سياستمدران ايراني است پس از سال 84 آقاي هاشمي رويکرد قبلي خود را تغيير داد و تيم آقاي هاشمي به سمت اعتدال رهنمون شدند اکثريت فعالين دولت اصلاحات و اصلاح طلبان از راديکاليسم سياسي عبور کردند و مشي اعتدال پيشه کردند. جالب است که بيشتر اصولگرايان هم به سمت اعتدال ميل کردند از چهره هاي شاخص اين طيف مي توان به لاريجاني و مطهري اشاره کرد.
 در هر روي بيشتر سياسيون از هر دو طيف فهميدند که در هر زمان مردم راديکاليسم سياسي را به شکست کشانده اند. دولت هاشمي اين مسئله را در انتخابات 76 تجربه کرد، اصلاح طلبان در 84 تجربه کردند، و جريان راديکال پايداري در سال 92 تجربه کردند.
در مجلس دهم شاهد آغاز پايان راديکاليسم سياسي از تمامي طيف ها خواهيم بود جامعه ايران از راديکاليسم سياسي خسته شده و در انتخابات 7 اسفند از تمامي طيف ها راديکاليسم سياسي اوت خواهند شد.
تا جامعه ايران با آرامش مسير توسعه را طي کند. جريان هاي راديکال خوب بدانند که با اين انتخابات براي هميشه بايکوت خواهند شد همچنانکه اشاره کردم کليه طيف ها به اين نتيجه رسيدند که با بگم بگم فقط فضا آلوده مي شود و راه براي اختلاس ها و نابساماني هاي فرهنگي ،سياسي،اجتماعي هموار مي شود.
افرادي که با راديکاليسم سياسي شعارهاي افراطي مي دادند همان هايي هستند که در بيشتر اختلاس ها مشارکت داشتند.
همچنانکه امام علي (ع) بارها و بارها از دست افراطيون راست و چپ شکايت مي کرد و راست افراطي و چپ افراطي را راه گمراهي مي دانست.
اميدواريم سياستمداران با مجلس دهم نقطه عطفي در سپهر سياسي ايران رقم بزنند که آرامش و امنيت در فضاي افراطي خاورميانه نتواند بر جامعه ايران سايه سنگين بيندازد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

7 اسفند آغاز پايان راديکاليسم سياسي

7 اسفند آغاز پايان راديکاليسم سياسي
خروج

سرويس سياسي: سال هاست که جامعه ايران از راديکاليسم سياسي رنج مي برد. راديکاليسم سياسي در هر دو طيف در زمان هاي متفاوت جامعه ايران را با نابساماني و ناهنجاري در نظام اجتماعي کل مواجه ساخته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها