عصر آذربایجان

گزارش خبر

قصه‌هاي بومي مظهر فرهنگ آن منطقه هستند

1398/09/04

گروه گزارش: قصه‌هاي بومي هر منطقه مظهر فرهنگ آن منطقه محسوب مي شوند و با توجه به اينکه ادبيات داستاني کم‌کم از قصههاي بومي خالي مي‌شود حفظ اين حکايات و قصه هاي بومي بايد مورد توجه باشد.

به گزارش عصرآذربايجان، مديرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، سيده نسرين سجاديان به عنوان ناظر منطقه يک در آئين اختتاميه مرحله استاني بيست و دومين جشنواره بين المللي قصه گويي در اروميه بر توجه قصه‌گويان به قصه‌هاي فولکلور تأکيد کرد و قصه‌هاي بومي هر منطقه‌ را مظهر فرهنگ آن منطقه عنوان کرد. 
وي ابراز داشت: حضور و استقبال پر شور دانش آموزان مدارس اروميه در طي دو روز برگزاري جشنواره، حاکي از تعامل بسيار خوب کانون و آموزش و پرورش استان و بيانگر تلاش جدي در تبيين و شناساندن آثار و اهداف ارزشمند قصه گويي براي نسل کودک و نوجوان است.
وي افزود: يکي از دلايل مهم ورود سازمان‌هاي فرهنگي ديگر در مقوله قصه‌گويي، پي بردن اين سازمان‌ها به قابليت‌هاي قصه گويي است که اهداف ارزشمندي را در افزايش اعتماد به نفس و انتقال مفاهيم آموزنده در حوزه کودک و نوجوان دارد.
*قصه‌ها قسمتي از فرهنگ و تاريخ ما هستند
مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري آذربايجان‌غربي، هادي طباطبايي در آئين اختتاميه مرحله منطقه‌اي بيست و دومين جشنواره بين المللي قصه گويي، ضمن تقدير و تشکر از عوامل اجرايي و دست اندرکاران برگزاري اين جشنواره، قصه گويي را بخشي از فرهنگ گذشتگان که براي نسل امروز به يادگار گذاشته‌اند عنوان کرد.
طباطبايي گفت: هر منطقه‌اي قصه خاص خودش را دارد و به تناسب آن هر سرزميني مجموعه‌اي از قصه‌هاي مردم و جغرافياي آن سرزمين را دارد؛ با نگاهي به قصه هاي سرزمينمان مشخص مي شود که ما ايرانيان کلکسيون قصه‌ها و کلکسيون زيبائي‌هايي هستيم که نشأت گرفته از قصه‌هاي پدران‌مان هستند.
وي افزود: قصه‌هاي گذشتگان پر از مفاهيم آموزنده، نيکي و رادمردي بودند و با نشستن پاي قصه‌هاي پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از آنها بهره مي گرفتيم و امروزه با مراجعه به آن قصه‌ها و تأمل در نکات تعليمي آنها مشاهده مي کنيم که سخنان قصه‌گويان از جنس سخنان حکمت‌آميز بودند.
*قصه‌، همچنان مخاطبان خاص خود را دارد
مديرکل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان آذربايجان‌غربي گفت: با وجود پيشرفت‌هاي نوين در عرصه تکنولوژي و ابزارهاي رسانه‌اي، قصه همچنان علاقه‌مندان و مخاطبان خاص خود را دارد.
جواد زاهدي در آئين اختتاميه مرحله منطقه‌اي بيست و دومين جشنواره بين المللي قصه گويي، ضمن تقدير و تشکر از مسئولان استاني، ناظر جشنواره، هيأت داوران، قصه‌گويان، مديران کل حاضر، اصحاب رسانه و عوامل اجرايي مرحله منطقه‌اي جشنواره ابراز اميدواري کرد تا ثبت فعاليت قصه گويي به عنوان ميراث فرهنگي، معنوي و هنري، درهموارتر کردن مسير تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار بگيرد.
زاهدي افزود: کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، امروز در بيست و دومين سال برگزاري جشنواره قصه گويي با کوله باري از تجربه، علم و عمل و کلاس قصه گويي، هنر ارتباطي چشم به چشم قصه گو و مخاطب و 22 سال پشتوانه قضاوت و داوري، وظيفه ما را در قبال اين نوع هنري افزون‌تر مي کند. وي گفت: در طي دو روز برگزاري جشنواره، علاوه بر مخاطبان بخش آزاد و مربيان کانون، بيش از 620 نفر از دانش آموزان مدارس اروميه با حضور در سالن محل برگزاري جشنواره از نزديک قصه‌ها را شنيدند.
در منطقه يک بيست و دومين جشنواره بين المللي قصه‌گويي که به ميزباني اروميه برگزار شد 25 قصه گو از پنج استان آذربايجان‌غربي، آذربايجان‌شرقي، اردبيل، زنجان و قزوين طي روزهاي 25 و 26 آبان 98 به قصه گويي پرداختند.
مراسم اختتاميه مرحله منطقه‌اي بيست و دومين جشنواره بين المللي قصه گويي روز يکشنبه 26 آبان در مجتمع شهيد فرخي کانون آغاز شد که با معرفي و تقدير از پنج برگزيده اين مرحله از جشنواره به کار خود پايان داد.
گفتني است: مرحله ملي و پاياني بيست و دومين جشنواره بين المللي قصه گويي با حضور برگزيدگان مناطق پنجگانه کشور در آذرماه سال جاري به ميزباني تهران برگزار مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها