عصر آذربایجان

گزارش خبر

فعاليت بدني در محيط کار راه نجات سلامت مردان از بيماري

1398/12/05

گروه گزارش: کارشناس برنامه ميانسالان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان‌غربي گفت: نوع و سبک کارهاي امروزي به‌گونه‌اي است که انجام فعاليت‌هاي بدني در آن به حداقل رسيده و اين درحالي است که فعاليت بدني در محيط کار راه نجات سلامت مردان از انواع بيماري‌ها به شمار مي‌رود.

 سپيده غلامي افزود: امروز شکل و شيوه انجام کارها تغيير کرده و بيشتر کارها در محيط کار با نشستن يا انجام برخي حرکات ثابت انجام مي‌شود و به اين دليل بيماري‌ها و امراض بيشتري از جمله ديسک، سياتيک، چاقي و ديابت کارکنان را تهديد مي‌کند.
وي اضافه کرد: بيشترين کاهش فعاليت بدني در بين افراد جوان و ميانسال شاغل در اداره‌هاست که زمان طولاني را در محيط کار پشت ميز مي‌نشينند.وي اظهار داشت: در حال حاضر فوايد فعاليت‌هاي بدني و آثار آن بر سلامت جسماني، رواني و اجتماعي آشکار شده و اين مقوله بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.وي ادامه داد: برنامه فعاليت بدني در محيط کار، شامل برخي فعاليت‌هاي بدني ساده است که مي‌تواند به حفظ نيروي کار سالم کمک کند.
غلامي بيان کرد: کاهش هزينه‌هاي مستقيم مرتبط با سلامت، افزايش پتانسيل براي افزايش بهره‌وري کارکنان، کاهش غيبت از محل کار، ايجاد سلامت فردي براي کارکنان به جهت کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت، بيماري قلبي، سکته مغزي و برخي از سرطان‌ها از مزاياي فعاليت بدني در محيط کار است.
کارشناس برنامه ميانسالان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان‌غربي خطاب به کارمندان بيان کرد: در محيط کار در هر شرايطي به دنبال فرصتي براي ايستادن باشيد چون بدن در حالت ايستاده کالري بيشتري مصرف مي‌کند.وي اضافه کرد: هنگام کار با کوچکترين فرصت پيش آمده، حرکات کوتاه کششي انجام دهيد و بلند شده و قدم بزنيد.
وي بيان کرد: قدم زدن و انجام حرکات کششي کوتاه در زمان‌هاي استراحت و فرصت‌هاي پيش‌آمده، علاوه بر شادابي، کالري بيشتري نسبت به نوشيدن يک قهوه در پشت ميز مي‌سوزاند و از درد، خشک شدن و خواب آلودگي عضلات جلوگيري مي‌کند.
وي، تعامل با همکاران درمحل کار، ترغيب به پياده‌روي دسته‌جمعي، تردد با دوچرخه يا پاي پياده به محل کار و استفاده از پله به جاي آسانسور را از جمله موارد قابل توجه در افزايش فعاليت بدني در طول روز عنوان کرد.وي افزود: هفته سلامت مردان فرصت مناسبي براي آموزش عموم مردم در راستاي بهبود وضعيت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغيب براي مراجعه زودهنگام به پزشک و تشخيص و شروع به موقع براي درمان بيماري هاي شايع مردان است.
غلامي گفت: توجه به بهبود شيوه زندگي، تحرک بدني کافي و تغذيه سالم از دوران کودکي و نوجواني مي تواند سلامت را در ساير دوره‌هاي زندگي تامين کند.
به گزارش ايرنا، در کشور ايران از سال 1385 نخستين پنجشنبه اسفند ماه هرسال به عنوان روز مـلي ســــلامت مـــردان تعيين و مقرر شده هر ساله در اين روز با هدف حساس سازي جامعه آموزش و فرهنگ سازي درحد امکان مداخلات تشخيص و درماني صورت گيرد که با توجه به اهميت سلامت مردان و براي ايجاد فرصت کافي جهت انجام فعاليت ها، برنامه‌هاي مربوط در هفته‌اي به همين نام(هفته ملي سلامت مردان ايراني /سما/) برگزار مي‌شود.سلامت مردان موضوعي است که موجب استحکام و ارتقاي سلامت نيروي کار جامعه و توسعه کشور را در پي خواهد داشت مردان نسبت به زنان در معرض فاکتورهاي خطر محيطي و شغلي بيشتري هستند و عادات غلطي مانند مصرف سيگار، الکل، اعتياد و استرس شغلي در آنها بيشتر است از سوي ديگر مردان کمتر به پزشک مراجعه کرده و مراجعه به مراکز درماني را به دلايل مختلف از جمله موانع فرهنگي تا بروز مراحل پيشرفته و خطرناک بيماري به تاخير مي‌اندازند.
نامگذاري هفته اول اسفند ماه در کشور ما، با هدف تاکيد بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازي مردان جامعه ايراني براي توجه بيشتر به جنبه‌هاي مختلف پيشگيري از مخاطرات سلامت بوده است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، امسال هفته سلامت مردان با شعار »محيط کار سالم، کارکنان سالم« و با عناوين آموزش شاغلان در خصوص سرطان‌هاي شايع مردان با تاکيد بر سلامت پروستات از جواني تا سالمندي، پنجره جمعيتي، فرصت‌هاي شغلي و سياست‌هاي سلامت مردان، شيوه زندگي سالم در محيط کار با تاکيد بر حذف دخانيات و ارتقاي فعاليت بدني، سلامت رواني در محيط کار، علل شغلي ناباروري و ساير بيماري‌هاي شغلي، کنترل عوامل خطر ارگونوميک، بيولوژيک، شيميايي و فيزيکي بيماري‌زا در محيط کار و پيشگيري از حوادث شغلي و استانداردهاي ايمني برگزار مي‌شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها