عصر آذربایجان

گزارش خبر

بیانیه گام دوم، نقشه راه هنرمندان متعهد و انقلابی است

1399/01/25

رئیس مجمع قشر بسیج هنرمندان اردبیل با بیان اینکه هنر انقلابی در واقع بیداری انسان است که با ایجاد جریان فکری، در تاریخ ثبت و ضبط می شود، از زیرساخت های هنری در استان انتقاد کرد و گفت: فضای موجود،جوابگوی نیاز هنرمندان استان نیست.

جاويد رخشاني رئيس مجمع قشر بسيج هنرمندان اردبيل به تبيين ويژگي هاي هنرمند انقلابي پرداخت و گفت: هنر انقلابي فراتر از تعريف علمي و آکادميک آن، مدافع ارزش‌هايي است که در متن انقلاب اسلامي شکل گرفته است.

رخشاني با بيان اينکه يکي از دستاوردهاي انقلاب، ظهور هنر انقلابي است، گفت: هنر انقلابي  فراتر از تعريف هنر که به نمايش گذاشتن انديشه، عواطف و احساسات است، مي توان هنر انقلاب را يک جريان و مدافع ارزش‌هايي دانست که در انقلاب اسلامي شکل گرفته است.

وي افزود: آنچه در هنر انقلابي است جدا از لطافت و زيبايي رسالت هنر است و تعهدي است که هنرمندان بايد متعهد به ارزش‌هاي جامعه خود باشند.

*هنر انقلابي در واقع بيداري انساني است

اين هنرمند اردبيلي خاطرنشان کرد: هنرمندان انقلاب اسلامي با ارائه آثار هنري، متعهدند که نسبت به جامعه و فرهنگ خود و ترويج فرهنگ ديني و انقلابي تعهد داشته و با تحولات روز بتوانند همچنان از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي حمايت کنند و در قالب ارائه آثار، نقش ارزشمندي را در توسعه فرهنگ انقلابي  ايفا کنند.

وي در ادامه سخنان خود به ويژگي هاي هنر متهد و انقلابي اشاره کرد و گفت: هنر انقلابي در واقع يک بيداري انساني است و اين فراتر از يک واژه يک جريان فکري است که در تاريخ ثبت و ضبط شده است.

رئيس مجمع قشر بسيج هنرمندان استان اردبيل با بيان اينکه ذات هنر، متعالي و انساني است، گفت: بيداري فطرت انسان يا هنر انقلاب فراتر از آن است که ما در هنر بدون انقلاب متصور هستيم.

رخشاني به واژه ها و مفاهيم نهفته در هنر انقلابي اشاره کرد و گفت: واژگاني مانند مانند ايثار، شهادت، فداکاري، ظلم‌ستيزي و عدالت‌خواهي از جمله واژگاني هستند که در هنر انقلاب احيا شده و به ادبيات ما وارد  شدند.

وي افزود: اين واژگان برگرفته از فرهنگ عاشورايي است که در انقلاب اسلامي مجددا احيا شده به طوري که هنر انقلاب اسلامي در بعد معنوي توانسته است انسان ها را به اوج  برساند.

*دين محوري، عقلانيت و اخلاق از محورهاي حرکت در هنر انقلابي است

رئيس مجمع قشر بسيج هنرمندان استان اردبيل در ادامه سخنان خود به تبيين نگاه شهيد آويني در مقوله فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: حساسيت هنرمندان انقلابي نسبت به مسائل روز متفاوت تر از نگاه هنرمند معمولي است چراکه نگاه شهيد آويني به عنوان يکي از سکانداران هنر انقلابي در ايران نسبت به مقوله فرهنگ و هنر يک نگاه متفاوت و در نوع خود استثنا است و پيروان اين مکتب نيز فراتر از نگاه تحليل‌گري و پردازش امورات فرهنگي جامعه، تمام مسائل را احساس و تحليل مي‌کنند تا با زبان هنر آن مسائل را در اجتماع برطرف کنند.

 رخشاني با بيان اينکه کمال اخلاقي و ديني در جامعه آرزويي است که مي توان با هنر انقلاب اسلامي، جامعه را به آن سمت هدايت کرد، گفت: دين محوري، عقلانيت و اخلاق از محورهاي حرکت در هنر انقلابي است.

وي به تبيين شاخص‌هاي هنرمند انقلابي پرداخت و از ايمان، تقوا، اعتقاد به حضرت احديت بعنوان والاترين و بهترين شاخص هاي هنرمند انقلابي نام برد و گفت: هنرمنداني که عدالت محور هستند و در راه خدا جهاد مي کنند و جهاد را مي‌پسندند مي توانند هنرمندان شايسته اي باشند که در جريان سازي فرهنگي انقلابي و توسعه و گسترش آن به عنوان يک فرهنگ اصيل به ساير ملل ايفاي نقش مي کنند.

 اين هنرمند اردبيلي با بيان اينکه هنرمند انقلابي همواره پويا و زنده است و تلاش مي‌کند بهترين آثار را با زيباترين روش ارائه کند، تصريح کرد: هنرمند انقلابي در واقع تلاش مي کند در آثار خود، انسان را به کمال برساند و اين يک موهبت الهي است که کشور ما داراي هنرمنداني است که در ترويج هنر انقلاب اسلامي تلاش مي‌کنند.

*هنرمندان متعهد عالمانه وارد مسائل روز شوند

وي لزوم ورود هنرمندان متعهد و انقلابي در مسائل روز را يادآور شد و گفت:  ما در يک مقطع زماني قرار داريم که لازم است هنرمندان متعهد انقلابي به بسياري موارد ورود پيدا کرده و با واکنش خود توطئه هاي دشمنان را خنثي کنند.

رخشاني به نقشه راه هنرمندان متعد و انقلابي نيز اشاره کرد و گفت: بيانيه گام دوم انقلاب که سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي ابلاغ شد،  نقشه راه هنرمندان در راستاي حرکت هاي انقلابي است چراکه اين بيانيه بطور کامل موارد پيش رو را مورد توجه قرار داده است.

وي با بيان اينکه توجه به جوانان از مفاد مهم بيانيه گام دوم است، گفت: نهادهاي فرهنگي و هنري و دستگاه هاي اجرايي بايد در اين زمينه ورود کنند تا با توجه به پيشينه هنر انقلابي در کشور، براي هنرمندان جوان الگوسازي کنند.

رئيس مجمع قشر بسيج هنرمندان استان اردبيل به اثار هنري فاخر در زمينه مقاومت اشاره کرد و گفت:  هنرمندان اصيل و واقعي در جبهه مقاومت با ارائه آثار هنري خود، ثبت تاريخ کردند و توانستند بسياري از وقايع را در تاريخ ماندگار کنند.

*ويژگي هاي شهيد آويني در جامعه هنري تبيين شود

اين هنرمند اردبيلي در ادامه سخنان خود از شهيد آويني به عنوان يکي از الگوهاي هنر متعهد انقلابي نام برد و گفت: همه موظف هستند تا با ترويج و تبيين شاخص ها و ويژگي هاي شهيد آويني و ساير شهداي هنرمند  که با عشق و علاقه در راه اعتلاي اسلام و انقلاب در کشور تلاش کردند، در آموزش و تربيت هنرمندان جوان، هنرمندان متعهد و انقلابي پرورش دهند که بتوانند در راستاي اجراي گام دوم انقلاب نقش آفريني کنند.

وي با بيان اينکه پرورش نسل‌هاي آينده، يک تکليف و ضرورت است که بر عهده ما است، گفت: ما موظف هستيم که در اين راه نسبت به جذب، آموزش و بهسازي جوانان هنرمند با تفکر انقلابي تلاش کنيم تا همچنان نسل مدافعان ارزش هاي انقلاب در عرصه هاي مختلف حماسه خلق کنند.

رخشاني به تبيين جايگاه شهدايي مانند مرتضي آويني در عرصه هنر کشور براي نسل جوان پرداخت و گفت: شهيد آويني الگوي تمام عيار براي فعالين فرهنگي و هنري در راستاي توسعه فرهنگي کشور است.

*زيرساخت هاي هنري موجود، جوابگوي نياز هنرمندان استان نيست

رئيس مجمع قشر بسيج هنرمندان استان اردبيل در بخش ديگري از سخنان خود به بررسي وضعيت زيرساخت هاي هنر در کشور و استان پرداخت و با بيان اينکه اقدامات صورت گرفته در اين زمينه کافي نيست، گفت: طبيعتاً کارهاي خوبي در زمينه هنر بعد از انقلاب، از سياست هاي کلان تا ساير اقدامات مفيد در عرصه ها و رشته هاي هنري انجام گرفته است اما اين اقدامات کافي نيست بطوريکه اين ناکافي بودن در سطح کلان نيز مشهود است.

وي با بيان اينکه هنرمندان انقلابي تلاش هاي متعهدانه اي در اين زمينه ارائه کردند، خاطرنشان کرد: با وجود همه تلاش ها هنوز هم ما از نظر آموزش هنرمندان انقلابي داراي خلاء هستيم  و اين خلاء بيشتر مربوط بع زيرساخت است چراکه از نظر تحصيل دانشجويان و علاقمندان به هنر در استان زياد است ولي با کمبود زيرساخت مواجه هستيم، بطوريکه فضاي مفيدي که بتوان به طور مستمر در اختيار هنرمندان قرار گيرد وجود ندارد.

رخشاني تلاش هاي متوليان جهت رفع اين مشکل را يادآور شد و گفت: دستگاه‌هاي فرهنگي تلاش مي‌کنند اما مطالبات اهالي فرهنگ و هنر در مورد زيرساخت ها هنوز فراهم نشده است.

وي به برگزاري برنامه هاي متنوع و متعدد هنري به مناسبت هاي مختلف توسط هنرمندان انقلابي استان نيز اشاره کرد و با بيان اينکه جشنواره‌ها، همايش ها، نمايشگاه ها و يادواره ها به طور متناوب و متناسب برگزار مي شود، گفت: تا يک خط سير و هدف‌گذاري در اجراي برنامه‌هاي هنري در استان به عنوان نقشه راه تعريف، پيگيري و اجرا نشود و مشخص نشود که از نظر هنر انقلابي در کجا هستيم، به کجا مي خواهيم برويم و اين مسير چگونه طي خواهد شد به انسچام واحدي نخواهيم رسيد.

*نهادهاي فرهنگي و هنري منسجم تر عمل کنند

به گزارش عصرآذربايجان به نقل از سبلان ما، وي با انتقاد از متوليان فرهنگ و هنر استان گفت: نقشه راه و برنامه ريزي براي گسترش هنر انقلاب اسلامي از طريق هنرمندان متعهد در استان وجود ندارد و يا اگر هم است، موضوعي و جزيره‌اي و سازماني است که مي‌توان با همسويي، همراهي و انديشه ورزي هنرمندان و واگذاري کار به خود آنها، دستاوردهاي خوبي را در اين زمينه در استان اردبيل شاهد بود که بالتبع اين حرکت خود به خود مدافع ارزش‌هاي ناب انقلاب، شهدا و امام شهدا  نيز خواهد بود.

 

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها