عصر آذربایجان

گزارش خبر

جهش تولید کلید رونق و توسعه اقتصادی استان اردبیل

1399/01/25

تحقق شعار جهش تولید که در تداوم شعارهای اقتصادی سال‌های پیشین از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده در صورت برنامه‌ریزی و اجرای مطلوب می‌تواند منجر به توسعه متوازن در نقاط مختلف کشور بویژه استان اردبیل گردد.

اجراي اين برنامه اقتصادي در واقع تکميل زنجيره رونق توليد است که از پارسال در کشور تا حدي به صورت مطلوب اجرايي شده و جهش اقتصادي مي‌تواند بمنزله گامي در تکميل آن بوده و در نهايت به توسعه اقتصادي کشور کمک کند.

به گفته کارشناسان، جهش توليد داراي مولفه‌هايي است که از جمله آن مي‌توان به ايجاد اشتغال و کارآفريني ،حمايت از واحدهاي توليدي و صنعتي ،جذب سرمايه‌گذاري‌هاي جديد،کاهش بروکراسي اداري، رفع موانع توليد، تامين رفاه و آسايش مردم  و تکميل زنجيره رونق توليد اشاره کرد و براي تحقق آن  عزم جدي از سوي مسوولان و مردم نياز است.

اين کارشناسان معتقدند جهش توليد علاوه بر اشتغال و کارآفريني به ارتباط بين صنعت و دانشگاه، پژوهش‌هاي کاربردي و فعاليت‌هاي دانش‌بنيان رونق داده و امکان تقويت صادرات غيرنفتي و ترميم اختلال صادرات از مسير کشورهاي همسايه با هدف کمک به پوشش نيازهاي ارزي کشور در شرايط تحريم را فراهم خواهد کرد ضمن اينکه جهش توليد منجر به افزايش حجم نقدينگي و کاهش ارزش پول ملي در شرايط تحريم‌ نيز مي‌شود.

*ضرورت طراحي و برنامه‌ريزي واقع‌بينانه طرح جهش توليدي 

برخي از کارشناسان تاکيد دارند که در راستاي برنامه‌ريزي و اجرايي کردن عملياتي جهش توليد در کشور نبايد صرفا شعاري عمل کرد و مي‌بايست پيش از هر چيز در اين زمينه ايده‌پردازي ، مطالعه صورت گرفته و سپس وارد مرحله اجرايي شد.

داود شايقي ،رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان اردبيل گفت: برنامه دستگاه‌هاي اجرايي در سال جهش توليد منطبق بر قابليت‌هاي استان و به شکل واقع‌بينانه طراحي و عملياتي خواهد شد.

وي با اشاره به نامگذاري سال جديد به نام جهش توليد اظهارداشت: در سال‌هاي اخير بيشترين تاکيد مقام معظم رهبري ايجاد تحول در اقتصاد کشور بوده که بر همين اساس سال 99 نيز سال جهش توليد نامگذاري شده است.

شايقي بيان‌کرد: در 15 روز اول سال جديد 2 نامه از سوي رييس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان‌ها ابلاغ شده تا ضمن تشکيل ستاد راهبري مديريت جهش توليد و تحقق برنامه‌ها در اين ارتباط با محوريت شوراي برنامه‌ريزي و يا ستاد اقتصاد مقاومتي دستگاه‌هاي مختلف اجرايي اهداف خود را در اين زمينه تبيين و تشريح کنند.

شايقي گفت: شايسته است مديران دستگاه‌هاي اجرايي توسعه‌اي و زيربنايي استان بويژه بخش کشاورزي، صنعت و گردشگري در اين زمينه هدف‌گذاري خود را تبيين و ارائه کنند.

*ضرورت برنامه‌ريزي تخصصي در بخش هاي مختلف اقتصادي 

به اعتقاد کارشناسان براي تحقق اهداف  طرح جهش توليد نمي‌بايست يک برنامه‌ريزي کلان و فله‌اي طراحي و عملياتي کرد، بلکه در اين زمينه هر يک از بخش‌هاي اقتصادي با توجه به زمينه‌ها و استعدادهاي موجود مي‌بايست مورد ارزيابي، تجربه و اجرا قرار بگيرد.

در استان اردبيل نيز بيشترين توجه در اين زمينه به موضوع گردشگري ، کشاورزي و صنعت بعنوان محورهاي توسعه استان معطوف شده است.

اکبر بهنامجو ،استاندار اردبيل اين راستا از هدف‌گذاري32 برنامه عملياتي در بخش گردشگري بعنوان يکي از محورهاي توسعه استان براي تحقق شعار جهش توليددر اين استان طي سال جاري خبر داد.

وي اظهارداشت: اين برنامه‌ها به صورت کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت هدف‌گذاري شده و تا سال  1400 عملياتي مي‌شوند.

وي  احداث هتل‌هاي پنج ستاره را از اهداف جهش توليد در حوزه گردشگري برشمرد و گفت: در شهرستان‌ها و مرکز استان احداث هتل‌هاي پنج ستاره با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در آينده نزديک آغاز مي‌شود و همچنين ادامه اجراي پروژه‌هاي زمستاني در دستور کار قرار دارد.

استاندار اردبيل همچنين گفت: شعار جهش توليد وقتي به معناي واقعي تحقق پيدا مي‌کند که سرمايه‌گذاران به عنوان بخش اصلي اين شعار وارد عرصه شوند.

وي افزود: سرمايه‌گذاران با فداکاري در تحقق شعار سال مي‌توانند گام اساسي را بردارند و اين افراد در توسعه صنعت، گردشگري و کشاورزي نقش اساسي را ايفا  کرده و مديريت صنعت و کارخانه‌ها را در واقع  آنها برعهده دارند.

وي با بيان اينکه سرمايه‌گذاران در اخذ مجوز نبايد با مشکل اداري برخورد کنند، تشريح‌کرد: روال اداري و کاهش بروکراسي اخذ مجوز که در سال‌هاي گذشته بخش مهم آن اصلاح شده در سال جاري نيز روند کاهش خواهد داشت.

استاندار اردبيل بيان‌کرد: ارزش افزوده، سرمايه‌گذاري، صادرات و بخش اشتغال چهار  شاخصه مهمي هستند که بايد براي تحقق شعار جهش توليد در ابتداي کار هدف‌گذاري اساسي شوند.

*حمايت از واحدهاي توليدي ، لازمه تحقق  شعار جهش توليد 

حمايت از واحدهاي توليدي که از سال گذشته در قالب شعار رونق توليد آغاز شده و نتايج اميدوار کننده‌اي نيز در استان اردبيل به دنبال داشت امسال نيز امري مهم و ضروري براي تحقق شعار و طرح جهش توليدي مي‌باشد.

ارژنگ عزيزي ،معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار اردبيل در اين باره گفت: شناسايي و حمايت از واحدهاي توليدي و اقتصادي که براي افزايش توليد و اشتغال آمادگي داشته باشند، اولويت برنامه‌هاي استان در عملياتي کردن جهش توليد است.

وي اظهارداشت: کمک به حفظ توليد و اشتغال واحدهاي موجود و پيشگيري از ايجاد هرگونه وقفه در فعاليت آنها و حمايت از شکل‌گيري زنجيره‌هاي توليد و خوشه‌هاي صنعتي و کسب و کار در بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله اقدامات برنامه‌ريزي شده در سال جاري مي‌باشد.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار اردبيل همچنين با اشاره به آغاز تدوين برنامه اجرايي جهش توليد از اولين روزهاي سال جاري ، از تصويب اين برنامه اجرايي پس از کارشناسي‌هاي لازم در هفته آينده خبر داد.

عزيزي با اشاره به اينکه تشکيل نهادهاي تامين‌کننده و توسعه‌گر الگوي پيشنهادي براي جهش توليد در سال جاري  استان است، ادامه داد:  اين نهادها ، مواد اوليه را با قيمت ارزان‌تر (به دليل تقاضاي بزرگتر) خريداري کرده و در اختيار بنگاه توليدي مي‌گذارند ، سپس محصول توليدي را با استاندارد مدنظر از آنها خريده و در بازار مي‌فروشند.

وي توجه به شکل‌گيري زنجيره‌هاي توليد و ايجاد خوشه‌هاي صنعتي را از ديگر الگوهاي جهش توليد در سال جاري در استان برشمرد.

معاون استاندار اردبيل با بيان اينکه مشکلات حوزه توليد بايد در گام اول ريشه‌يابي شود، افزود: صرفا با پول جهش توليد محقق نمي‌شود و ريشه مشکلات توليد آن هم در بنگاه‌هاي کوچک و متوسط، پول نيست.

او  ادامه‌داد: مرحله اول خريد مواد اوليه با قيمت ارزان و متناسب و سپس مهم‌تر فروش محصول در بازار و در رقابت با ديگر محصولات مشابه است.

عزيزي توجه به مراحل مختلف جهش توليد در برنامه اجرايي اين شعار در استان را ضروري دانست و يکپارچه‌‏سازي و بسيج ظرفيت‌‏ها و توانمندي‌‏ها ،تقويت توانمندي‌‏هاي فني و مهندسي و تمرکز بر خلق فرصت‌‏هاي جديد را مهم‌ترين مراحل برنامه اجرايي جهش توليد در استان ذکر کرد.

وي گفت: حمايت گسترده از پارک‌هاي علم و فناوري، استارت آپ‌ها، شرکت‌هاي کوچک و متوسط ، نقش دادن به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي کشور و تهييج آن‌ها براي ورود سازنده‌تر و کارآمدتر ، کاهش بروکراسي‌ اداري و قوانين مبهم، دست و پا گير و بهبود فضاي کسب و کار از جمله الزامات جهش توليد مي‌باشد.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار اردبيل گفت: توليد موتور محرکه اقتصاد تمام کشورهاي موفق و پيشرو در جهان بوده و منظور از توليد معناي عام و فراگير آن  ،چه در عرصه علم و فناوري ،صنعت، کشاورزي و يا عرصه فرهنگ باشد.

او افزود: جهش توليد به معني برداشتن گامي بلند، سريع و عملياتي در راستاي کاهش فاصله علمي، فناوري و صنعتي کشور از کشورهاي پيشرو در اقتصاد است که گام همراه با نوآوري در صنعت و يافتن مسيرهاي جديد و ميان‌بر براي فضاي توليد در کشور است.

*رونق توليد زمينه ساز جهش اقتصادي 

رييس صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل هم گفت: در سال گذشته اقدامات خوبي در حمايت از توليد و رونق واحدهاي صنعتي انجام شد و اين اقدام زمينه اجراي برنامه‌هاي مناسب در سال جهش اقتصادي را فراهم کرده است.

رامين صادقي از تکميل و راه‌اندازي 142 طرح توليدي - صنعتي در اين استان در سال جاري خبر داد و افزود:  در قالب اين طرح‌ها واحدهاي نيمه‌تمام با پيشرفت مختلف تکميل شده و به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي با بيان اينکه در سال گذشته  57 واحد راکد به چرخه توليد بازگشت، اظهارداشت: اين واحدها با مشکلات مديريتي، حقوقي و بانکي روبرو بودند و با رفع مشکل دوباره فعال شدند.

صادقي گفت: هم‌اکنون تعدادي از واحدهاي توليدي استان  براساس ظرفيت اسمي فعاليت مي‌کنند اما تعدادي نيز به ظرفيت‌هاي واقعي نزديک شده و در تلاش هستند تا با افزايش توليد و ايجاد اشتغال در بازار حضور يابند.

رييس صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل افزود: تمرکز در استان بر اين است تا صاحبان سرمايه مورد حمايت و تشويق قرار گرفته و به ظرفيت واقعي توليد برسند.

او گفت: با تعيين هدف شاخص‌هاي بخش صنعت و معدن حرکت خود را در راستاي تحقق شعار سال مبني بر جهش توليد و افزايش ظرفيت اشتغال ادامه خواهيم داد.

وي افزود: در پي تعيين هدف جهش توليد به عنوان شعار سال و در راستاي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري، تشکيل چنين جلسات تخصصي ضروري است.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبيل از برگزاري جلسه با معاونين سازمان صمت و مديران اين مجموعه در استان اردبيل خبر داد و افزود: به دنبال اين هستيم تا براي هدف‌گذاري شاخص‌هاي بخش صنعت و معدن برنامه‌ريزي کنيم تا بتوانيم از ابتداي سال حرکت خود را در راستاي تحقق جهش توليد و افزايش ظرفيت اشتغال آغاز کنيم.

صادقي بر ضرورت توجه به ابعاد مختلف و الزامات "جهش توليد" پيرو دستور ويژه مقام عالي وزارت متبوع در خصوص آسيب شناسي دقيق نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهديدات و تجربيات سال 98 که سال "رونق توليد" بود و تطبيق با الزامات "جهش توليد" در سال 99 تاکيد کرد.

*برخورد با مفسدان اقتصادي به جهش توليد کمک مي‌کند

در اين حال ناصر عتباتي ، رييس کل دادگستري استان اردبيل هم گفت: برخورد با مفسدان اقتصادي، مبارزه با قاچاق کالا و حمايت قضايي از توليدکنندگان مي‌تواند به تحقق شعار جهش توليد کمک بسزايي ‌کند.

وي اظهارداشت: مقام معظم رهبري سال جديد را با عنوان سال جهش توليد نامگذاري کرده‌اند که بايد همه براي تحقق شعار جهش توليد تلاش کنيم.

عتباتي برخورد با مفسدان اقتصادي را در جهش توليد موثر عنوان کرد و افزود: برخورد با مفسدان اقتصادي، مبارزه با قاچاق کالا و حمايت قضايي از توليدکنندگان مي‌تواند به تحقق شعار جهش توليد کمک بسزايي ‌کند.

به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، وي با اشاره به حل مسائل و مشکلات واحدهاي توليد بيان  کرد: حل مسائل و مشکلات واحدهاي توليدي بايد در دستور کار مسوولان مربوطه قرار گيرد و همچنين بانک‌هاي عامل نيز پاي کار آمده و براي چرخه توليد کارخانه‌هاي صنعتي استان کمک کنند.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها