عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيا تورم استاني با ميزان شيوع کرونا رابطه دارد؟

آيا تورم استاني با ميزان شيوع کرونا رابطه دارد؟

1399/02/14

گروه گزارش:بر اساس آمارهاي منتشر شده از نرخ تورم در فروردين 1399، نرخ تورم سالانه کالاهاي غير خوراکي و خدماتي در مناطق روستايي بيش از مناطق شهري بوده است.

گروه گزارش:بر اساس آمارهاي منتشر شده از نرخ تورم در فروردين 1399، نرخ تورم سالانه کالاهاي غير خوراکي و خدماتي در مناطق روستايي بيش از مناطق شهري بوده است.
 بر اساس گزارش مرکز آمار از شاخص قيمت مصرف‌کننده در فروردين 1399، نرخ تورم 12 ماهه منتهي به فروردين 1399 براي کل کشور 32.2 درصد بوده است.
کمترين نرخ تورم 12 ماهه مربوط به استان فارس و برابر با 28.5 درصد است.
 آذربايجان غربي با نرخ تورم 12 ماهه 29.7 درصدي بعد از استان فارس قرار دارد.
استان قم نيز با نرخ تورم 30 درصدي، سومين استاني است که پايين‌ترين نرخ تورم 12 ماهه را تجربه کرده است.
سطح عمومي قيمت‌ها در استان‌هاي ايلام لرستان و خراسان جنوبي، با سرعت بيشتري افزايش يافته است. اين شاخص در استان ايلام برابر با 39 درصد، در استان لرستان برابر با 37درصد و در استان خراسان جنوبي 35.5 درصد بوده است.
نرخ تورم سالانه »خوراکي‌ها و آشاميدني‌ها و دخانيات« در کل کشور 36.5 درصد اعلام شده و هرمزگان با 41.9 درصد، بوشهر با 40.7 درصد و ايلام با 40.2 درصد رکوردداران اين بخش  هستند.
 تورم »کالاهاي غير خوراکي و خدماتي« نيز طي يک سال گذشته در کل کشور 30.3 درصد بوده و استان‌هاي ايلام با 38.2، لرستان با 37.5 و خراسان جنوبي با 34.8 درصد بيشترين نرخ تورم در اين گروه را تجربه کردند.
نرخ تورم مناطق روستايي در »کالاهاي غيرخوراکي و خدماتي« 32.2 درصد بوده که نسبت به ميانگين کشوري و نيز نرخ تورم اين بخش در مناطق شهري، بيشتر است.
 نرخ تورم »کالاهاي غيرخوراکي و خدماتي« در مناطق شهري 30 درصد بوده است.
بررسي تورم سالانه گروه‌هاي اصلي نشان مي‌دهد بيشترين نرخ مربوط به گروه حمل و نقل و 46.5 درصد است. نرخ تورم گروه حمل و نقل در استان سيستان و بلوچستان بيش از ساير استان‌ها و برابر با 52.5 درصد است.
کمترين نرخ تورم نيز مربوط به گروه ارتباطات است. نرخ رشد قيمت‌ها در اين گروه، طي يک سال گذشته به‌طور ميانگين 12.9 درصد بوده است.
*تغييرات قيمتي از اسفند تا فروردين
نرخ تورم ماهانه خانوارهاي کل کشور در فروردين به 2.1 درصد رسيده است. سطح قيمت‌هاي فروردين‌ماه در استان‌هاي کردستان و کهگيلويه و بويراحمد با 3.8 نسبت به ساير استان‌هاي کشور، بيشتر بوده است.
 استان‌هاي خراسان رضوي و ايلام با 3.6 درصد رتبه دوم بيشترين نرخ تورم ماهانه قرار دارند.
 استان هرمزگان نيز با نرخ تورم ماهانه 3.3 درصدي در جايگاه سوم بيشترين نرخ تورم ماهانه در فروردين قرار دارد.
نرخ تورم ماهانه 1.1 درصدي آذربايجان غربي کمترين نرخ تورم ماهانه در بين استان‌هاي کشور است.
تهران و همدان نيز به ترتيب با 1.2 و 1.3 درصد، استان‌هاي ديگري هستند که کمترين نرخ تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند.
*کرونا و تفاوت فروردين 1399 با 1398
در تحليل نرخ تورم نقطه به نقطه لازم است شوک اقتصادي کرونا را نيز در نظر بگيريم.
 تورم نقطه به نقطه که ميزان افزايش شاخص قيمت مصرف‌کننده نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان مي‌دهد، در فروردين امسال آثار اقتصادي کرونا را نيز در خود جاي داده است.
 البته محاسبه و تحليل نرخ تورم نقطه‌ به نقطه در بين اقتصاددانان چندان پذيرفته ‌شده نيست. با اين حال، از آنجايي که احتمالاً تأثير کرونا بر سطح عمومي قيمت‌ها با استفاده از آن قابل بررسي است، مي‌تواند مفيد باشد.نرخ تورم نقطه‌اي کل کشور در فروردين سال جاري 19.8 درصد بوده است. استان‌هاي هرمزگان، ايلام و تهران، بيشترين تورم نقطه به نقطه را به ترتيب با 27.4، 23.3 و 22.9 درصد تجربه کردند.
کمترين نرخ تورم نقطه‌اي مربوط به استان کردستان، با نرخ 14 درصد است. استان‌هاي بوشهر و اردبيل نيز به‌ترتيب با نرخ‌هاي 15.2 و 15.6 درصدي، قبل از کردستان قرار دارند.
در يک نگاه شايد بتوان رابطه‌اي بين ميزان ابتلا به کرونا در استان‌ها و نرخ تورم نقطه‌اي مشاهده کرد. البته اين ارتباط، به دليل کافي نبودن داده‌ها و نيز ناديده گرفتن ساير عوامل تأثيرگذار بر نرخ تورم ممکن است معنادار نباشد.
در واقع براي بررسي تأثير کرونا بر نرخ تورم استان‌ها لازم است از مدل‌سازي‌هاي اقتصادي استفاده کرد.
 با اين حال، بر اساس آخرين آمارهاي استاني موارد ابتلا به ويروس کرونا که مربوط به چهارم فروردين‌ماه است، مي‌توان گفت تهران با بيشترين تعداد موارد ابتلا يعني 5098 مورد يکي از سه استان با بالاترين نرخ تورم نقطه‌اي بوده است.
 همچنين بوشهر با کمترين تعداد موارد ابتلا يعني 55 مورد، در بين سه استان با کمترين نرخ تورم نقطه‌اي قرار داشته است.
به‌گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، توجه به اين نکته ضروري است که شاخص‌هايي مانند تورم سالانه و ماهانه پس از چند دوره، قدرت توضيح‌دهندگي بهتري درباره تأثير کرونا بر سطح عمومي قيمت‌ها و نرخ تورم خواهند داشت و مي‌توانند به‌خوبي تأثير اين شوک و همچنين بازگشت يا عدم بازگشت نرخ تورم به مسير بلندمدت و مواردي مانند آن را نشان دهند.

منبع :

برچسب ها: تورم کرونا

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آيا تورم استاني با ميزان شيوع کرونا رابطه دارد؟

آيا تورم استاني با ميزان شيوع کرونا رابطه دارد؟
خروج

گروه گزارش:بر اساس آمارهاي منتشر شده از نرخ تورم در فروردين 1399، نرخ تورم سالانه کالاهاي غير خوراکي و خدماتي در مناطق روستايي بيش از مناطق شهري بوده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها