عصر آذربایجان

گزارش خبر

کوهي از زباله در نزديکي اردبيل شکل گرفته است

کوهي از زباله در نزديکي اردبيل شکل گرفته است

1399/04/22

گروه گزارش:در حالي که جمعيت اردبيل رو به افزايش است، وضعيت دفن زباله در اين شهر به مرز بحران رسيده و طرح جامع مديريت پسماند شهري با گذشت 2 سال از تصويب اجرا نمي‌شود.

ونوس بهنود

 گروه گزارش:در حالي که جمعيت اردبيل رو به افزايش است، وضعيت دفن زباله در اين شهر به مرز بحران رسيده و طرح جامع مديريت پسماند شهري با گذشت 2 سال از تصويب اجرا نمي‌شود.
 نزديک به 600 هزار نفر در شهر اردبيل سکونت دارند و به گفته مسئولان متوسط توليد زباله در اين شهر بيش از ميانگين کشوري است.
 اما در حالي که تا به امروز بايد اردبيل به جرگه شهرهايي که تکفيک از مبدا و مديريت پسماند را عملي کرده‌اند، مي‌پيوست، عملا اقدام جامعي صورت نگرفته است.
هر زمان معضل پسماند مطرح شده، شهرداري اردبيل از حجم بالاي زباله و کمبود امکانات داد سخن گفته درحالي که رئيس شوراي اسلامي شهر اردبيل نشان مي‌دهد، بسياري از مصوباتي که مي‌توانست ناجي محيط زيست شهري شود عملا اجرا نمي‌شود.
عليرضا پوستي معتقد است معضل پسماند در اردبيل جدي است.
هم در توليد بالاتر از ميانگين کشوري هستيم و هم طرح‌هاي جامع اجرا نشده است.
وي با اشاره به رفتارهاي دور پنجم و چهارم شوراي شهر اردبيل گفت: متاسفانه برخي تجربه‌هاي شکست خورده موجب شده دور پنجم در موضوع پسماند دست به عصا رفتار کند.
تبليغ ميداني تفکيک از مبدا زباله کافي نيست
رئيس کميسيون بهداشت، سلامت و محيط زيست شوراي اسلامي شهر اردبيل با اشاره به توليد روزانه 800 گرم پسماند توسط هر شهروند اردبيلي، گفت: اين ميزان بيش از ميانگين کشوري است.
وي تصريح کرد: در موضوع پسماند، گام نخست موضوع تفکيک از مبدا است که شوراي پنجم براي حل اين مشکل با شرکت بخش خصوصي مشارکت را آغاز کرده و با اين شرکت عقد قرار داد شده است.
به گفته پوستي هر چند تفکيک از مبدا ضروري است و بايد فرهنگ سازي شود، ميزان تبليغات محيطي اين طرح کافي نبوده و شرکت مي‌توانست با تبليغ در محلات برخوردار سطح استقبال مردم را تقويت کند.
رئيس شوراي اسلامي شهر اردبيل همچنين به معضلات جمع آوري پسماند در اردبيل اشاره کرد و گفت: چند سالي است که شرکت‌هايي به صورت حجمي در جمع آوري و انتقال پسماند به ايستگاه موقت اقدام مي‌کنند. 5 منطقه شهري به 5 شرکت واگذار شده است.وي با اذعان به اينکه نيروي انساني مورد نياز توسط شهرداري انتخاب مي‌شود، افزود: اين در حالي است که ما از شرکت‌ها انتظار داريم با کيفيت کار کنند و در مقابل شهرداري خود نسبت به تعيين کارگران اقدام مي‌کند و در حالي که شهرداري مشکل استخدام نيرو دارد، اين نيروها به بدنه شهرداري تحميل مي‌شود.
کوهي از زباله در نزديکي اردبيل شکل گرفته است
رئيس کميسيون بهداشت، سلامت و محيط زيست شوراي اسلامي شهر اردبيل اظهار کرد: بعد از جمع آوري و انتقال ما مشکلاتي در ايستگاه موقت جمع آوري زباله را شاهد بوديم.
به گفته پوستي اين ايستگاه واقع در روستاي صومعه ايمني لازم را نداشت که در پي بررسي‌هاي صورت گرفته فنس کشي اطراف آن انجام شد.
وي افزود: اما مشکل جدي مخزن دائمي دفن است که بيش از 20 سال پيش در طالب قشلاقي انتخاب شده و در آن مقطع زماني مکان يابي درستي انجام نشده است.
وي با بيان اينکه اين معضل موجب شده تا امروز عملا نتوان دفن زباله را انجام داد، اضافه کرد: متاسفانه با کوهي از زباله در نزديکي شهر مواجه‌ايم و هر روز نيز بيشتر از روز قبل انباشت زباله مشاهده مي‌شود.
رئيس شوراي اسلامي شهر اردبيل تاکيد کرد: هم مسئله دفن و هم شيرابه‌ها به معضل جدي محيط زيستي تبديل شده و لازم است در موضوع دفن زباله بازنگري شود.
پوستي در پاسخ به اينکه دور پنجم شوراي شهر براي مديريت پسماند چه کرده است، گفت: در سال 97، طرح جامع مديريت پسماند شهري را مصوب کرديم و در اين طرح تمامي مسائل ذکر شده پيش بيني شده است.
وي با بيان اينکه طرح جامع از آموزش مردم تا تغيير محل دفن زباله را پيشنهاد داده است، گفت: حتي کميته اجرايي نيز پيشنهاد شده است و فقط کافي است اين مصوبه عملي شود.
تجربه‌هاي تلخ شورا با سرمايه گذاران
در عين حال که شوراي شهر مسئوليت خود را با طرح جامع مديريت پسماند تمام شده مي‌داند رئيس شوراي اسلامي شهر اردبيل معتقد است برخي تجربه‌هاي تلخ حضور سرمايه گذاران در اردبيل اين مجموعه را دست به عصا کرده است.
پوستي تصريح کرد: در سال 93، شرکتي به منظور جمع آوري پسماند خشک اردبيل وارد عقد قرارداد شد که بعدها با عملياتي نشدن طرح لغو قرارداد با اين شرکت سال‌ها به طول انجاميد.
وي افزود: بعد از آن شرکتي در استان اعلام کرد که نسبت به توليد برق از زباله اقدام خواهد کرد. حتي تا مرحله خريد دستگاه پيش رفت اما بعدها اين طرح به در بسته خورد.
به گفته رئيس شوراي اسلامي شهر اردبيل قرار بود هر کيلووات برق اين شرکت به قيمت 800 تومان از سوي شرکت توانير خريداري شود اما بعدها اعلام کردند که حاضرند به قيمت 550 تومان خريداري کنند که در نهايت موجب انصراف شرکت سرمايه گذاري شد.
وي افزود: شورا با اين شرکت نيز لغو قرارداد کرد و در نهايت به منظور تفکيک از مبدا با شرکت ديگري وارد عقد قرارداد شديم که قيمت آن بالا و تبليغات ميداني پايين است.
پوستي متذکر شد: در بحث توليد کربن از زباله نيز اخيرا  شرکتي پيشنهادي داده بود که موضوع اهليت شرکت محل سوال بود.
از سويي درخواست سرمايه گذار ضمانت وام توسط شهرداري بود که مورد پذيرش شورا قرار نگرفت.
رئيس کميسيون بهداشت، سلامت و محيط زيست شوراي اسلامي شهر اردبيل افزود: در نهايت بعد از چندين بار برگشت اين قرارداد و تصحيح آن، نهايتا تصويب شده و به عقد قرارداد رفته است.
اعلام حضور سرمايه گذار با فن آوري آلماني
پوستي افزود: اميدواريم دو شرکتي که در حال حاضر نسبت به تفکيک زباله و توليد کربن جامد قرارداد دارند به شکل مطلوبي فعاليت خود را پيش ببرند.
وي با اشاره به حضور يک سرمايه گذار جديد در موضوع مديريت پسماند گفت: اين سرمايه گذار مدعي است که نه تنها وام نمي‌خواهد، بلکه وام نيز براي استان تامين مي‌کند و مي‌تواند فن آوري آلماني را به اردبيل بياورد.
رئيس شوراي اسلامي شهر اردبيل با اشاره به اينکه اين سرمايه گذار توسط يکي از نمايندگان استان، علي نيکزاد معرفي شده است، افزود: نياز سرمايه گذار روزانه هزار تن زباله است.اما ميزان زباله‌اي که مي توانيم تامين کنيم 400 تن است.
به گفته پوستي قرار است سرمايه گذار طرح خود براي مديريت پسماند 400 تني را ارائه دهد و ما بعد از ارائه نسبت به بررسي آن اقدام کنيم که در صورت مثبت بودن پيشنهادات،قرارداد سرمايه گذار قبلي بايد بررسي شود.
وي افزود: يکي از مشکلات شوراي دور پنجم اردبيل قراردادها است. به حدي قراردادها در دوره‌هاي قبلي يک طرفه منعقد شده که جاي تعجب دارد و مشخص نيست چرا مسائل حقوقي بخش عمده‌اي از قراردادها مورد بررسي قرار نمي‌گرفته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها