عصر آذربایجان

گزارش خبر

متهم موج تورمي کيست

متهم موج تورمي کيست

1399/05/12

گروه اقتصادي:با وجود گزينه هاي متفاوتي که در رابطه با عوامل افزايش تورم مطرح است، باز هم افزايش نرخ ارز، متهم اصلي عنوان مي شود که البته پاي کرونا و وام يک ميليوني يارانه بگيران هم در ميان است.

گروه اقتصادي:با وجود گزينه هاي متفاوتي که در رابطه با عوامل افزايش تورم مطرح است، باز هم افزايش نرخ ارز، متهم اصلي عنوان مي شود که البته پاي کرونا و وام يک ميليوني يارانه بگيران هم در ميان است.
در ماه‌هاي اخير افزايش قيمت ها و تورم محسوس قابل توجه بود؛ روندي که در گزارش‌هاي رسمي مرکز آمار نيز ديده مي‌شود و نرخ تورم از ابتداي امسال در دو شاخص نقطه به نقطه ( نسبت به ماه مشابه سال قبل) و تورم ماهانه (نسبت به ماه قبل) افزايش داشته است.
مروري بر وضعيت تورم نشان مي‌دهد که از فروردين سال جاري تورم نقطه به نقطه از 19.8 تا 26.9 در پايان تير ماه رشد و حدود هفت درصد افزايش داشته است. تورم ماهانه نيز در چهار ماه ابتداي امسال از 2.1 تا 6.4 درصد افزايش دارد، اما تورم سالانه روند کاهشي داشته و از 32.2 به 26.4 درصد در پايان تير ماه رسيده است.
در رابطه با اينکه چرا در چند ماه اخير افزايش تورم و موجي از گراني‌ها وجود داشته تحليل‌هاي متفاوتي مطرح است، از يک سو شرايط بحراني ناشي از کرونا که موجب افزايش هزينه‌ها و اختلال در کسب و  کارها شد و از سوي ديگر موضوع افزايش نرخ ارز به عنوان يکي از عواملي که همواره با رشد آن قيمت‌ها در بازار با افزايش روبرو است.
اما کسري بودجه دولت ديگر عاملي بود که از سوي کارشناسان در رشد تورم مورد توجه بود، به هر حال از ابتداي سال جاري اين موضوع مطرح و برآورده‌هاي متفاوتي حتي تا 150 هزار ميليارد تومان در مورد آن است  که البته هيچ گاه سازمان برنامه و بودجه رقمي مشخصي در اين باره اعلام نکرد.بر اين اساس بحث راهکارهاي دولت براي تامين کسري بودجه و از سويي بي انضباطي و احتمال استقراض از بانک مرکزي براي جبران اين کسري مطرح بوده است.اما بعد از حواشي که در مورد اثر گذاري کسري بودجه دولت و احتمال استقراض از بانک  مرکزي و منابع بانکي ايجاد شد،  سازمان برنامه وبودجه اين موضوع را نپذيرفت و هر گونه افزايش تورم ناشي از کسري بودجه را رد کرد و عوامل ديگري را در رابطه با افزايش تورم دخيل دانست.موضع سازمان برنامه و بودجه اين است که صورت‌هاي مالي بانک مرکزي در سال گذشته شاهدي بر انضباط مالي دولت بوده و  همچنان نيز ادامه دارد از سوي ديگر دولت حتي بخشي از بدهي خود به بانک مرکزي را پرداخت کرده است.در نتيجه نقش بدهي دولت در رشد پايه ولي منتفي خواهد بود، حتي اگر قرار بود نگراني از کسري بودجه علت تورم باشد، بايد اثر اين عامل تا انتهاي بهار نمايان مي شد.تحليل سازمان برنامه اين است که دليل روند و نوسانات ماهانه تورمي تا انتهاي بهار رفتاري فصلي و تا حدودي متاثر از کرونا بوده است، در عين حال که افزايش قدرت خريد مردم ناشي از تسهيلات يک ميليون توماني کرونا را نيز دخيل مي داند.
تسهيلات يک ميليوني کرونا همان طرحي بود که با پيشنهاد بانک مرکزي براي حدود 23 ميليون خانوار اجرايي شد و در نتيجه آن حدود 23 هزار ميليارد تومان از منابع بانکي در اختيار مردم قرار گرفت.اما گزينه اصلي سازمان برنامه و بودجه براي افزايش تورم به ويژه فاصله خرداد تا تير ماه امسال افزايش نرخ ارز  است و اعلام کرده که به نظر مي رسد علت موج تورمي اخير و بخصوص  افزايش 6.5 درصدي تورم تير نسبت به خرداد جهش ناگهاني نرخ ارز نيمايي به عنوان لنگر اسمي تورم است.
در شرايطي افزايش نرخ ارز عامل گراني هاي اخير معرفي شده که در کمتر از  دو ماه گذشته نرخ ارز با افزايش حدود 7000 توماني از  17 هزار تا 25 هزار تومان در بازار آزاد و بالاي 20 هزار تومان در سامانه نيما رشد کرد.
البته دليل افزايش نرخ ارز در اين مدت تا حدود زيادي از سوي مسئولان مربوطه عدم برگشت ارزهاي صادراتي از سوي صادر کنندگان و کاهش قابل توجه قيمت فرآورده‌ها و مشقات نفتي در فروردين ماه اعلام شد و تاکيد دارند که به مرور با افزايش برگشت ارزهاي صادراتي در کوتاه مدت شرايط تعديل خواهد شد.
اين اولين بار نيست که در به راه افتادن موج تورمي، ارز عامل اصلي معرفي  مي‌شود. در سال هاي اخير نيز بعد از موج افزايش قيمت ارز نرخ تورم هم دستخوش تغييراتي شده و حتي در مواردي موضع گيري بانک مرکزي در اين رابطه بر دخالت نرخ افزايش ارز بر تورم تاکيد  داشته است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا، به هر ترتيب تورم نقطه به نقطه روند نزولي در پيش گرفت و تا فروردين امسال به 19.8 رسيد که بار ديگر در چهار ماه گذشته افزايشي شده و بيش از شش درصد افزايش داشته است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها