عصر آذربایجان

گزارش خبر

شهرک هاي کشاورزي در مناطق محروم آذربايجان غربي راه اندازي مي شود

شهرک هاي کشاورزي در مناطق محروم آذربايجان غربي راه اندازي مي شود

1399/10/21

گروه اقتصادي: وزير جهاد کشاورزي از راه اندازي شهرک هاي صنعتي در مناطق محروم استان خبر داد.

گروه اقتصادي: وزير جهاد کشاورزي از راه اندازي شهرک هاي صنعتي در مناطق محروم استان خبر داد.
کاظم خاوازي در جلسه کارگروه آب و کشاورزي با بيان اينکه اقتصاد آذربايجان غربي بر پايه کشاورزي بنا شده است، اظهار کرد: تنها راه رونق بخشي اقتصاد استان و محروميت زدايي رونق بخش کشاورزي است.
وي با اعلام آمادگي وزارت جهاد کشاورزي راه اندازي اين شهرک‌هاي صنعتي در مناطق محروم استان را دارد، از استاندار آذربايجان_غربي با شناساي مناطق مستعد زمينه راه اندازي اين شهرک‌هاي صنعتي را فراهم کند.
خاوازي با اشاره به نتايج سفر دوروزه به استان آذربايجان غربي با اشاره به اختصاص 909 ميليارد تسهيلات براي رونق و توسعه کشاورزي آذربايجان غربي عنوان کرد: از اين تسهيلات 82 ميليارد تومان به بخش صنايع تبديلي و تکميلي 106 ميليارد تومان در بخش دام، 11 ميليارد تومان شيلات و آبزيان و 412 ميليارد تومان در بخش گلخانه‌اي است.
وي در ادامه با اشاره به گلايه‌هاي شهرستان‌ها به خصوص مياندوآب در زمينه کمبود منابع آبي به دليل صرفه جويي آب در بخش کشاورزي براي احياي درياچه اروميه عنوان کرد: اين موضوع موجب بروز مشکلات اجتماعي در برخي شهرستان‌ها از جمله خطر و آسيب جدي به بخش کشاورزي و رغبت براي مهاجرت را فراهم کرده است.
خاوازي با اشاره به فعاليت سنتي دامداري‌ها در کشور اضافه کرد: به معاونت امور دام دستور اکيد داده شده تا چند روز آينده تکليف دامداري‌هاي سنتي و بدون مجوز کشور مشخص شود.وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه در زمينه توسعه صنعت آبزي پروري آرتميا ظرفيت خوبي براي ارزآوري و اشتغال در استان فراهم است، گفت: درياچه اروميه منبع بسيار ارزشمندي از آرتميا است که با نظر سازمان محيط زيست مي‌توان با بهره برداري اصولي زمينه توسعه اين صنعت در استان فراهم کرد.
وي در خصوص تجزيه اراضي کشاورزي در کشور ابراز نگراني کرد و گفت: هم اکنون بخشي از اراضي توسط افراد سودجو تجزيه و خرد مي‌شود که به شدت به صورت قانوني با اين افراد برخورد مي‌شود.
مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه در بخش کشاورزي اصلاح شود
استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اينکه يکي از مشکلات اصلي کشاورزي استان برخي مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه است گفت: مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه در بخش کشاورزي اصلاح شود.
محمدمهدي شهرياري  نيز در اين کارگروه با تاکيد بر ضرورت پيگيري اصلاح برخي مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه که براي احياي کشاورزي استان بسيار مؤثر است، افزود: 300 ميليون مترمکعب سهم آذربايجان غربي از رودخانه ارس به آذربايجان شرقي تخصيص يافته که اگر اين ميزان به خود استان تخصيص يابد مشکلات کم آبي عمده شهرهاي استان برطرف خواهد شد.وي گفت: با توجه به مشکلاتي که هر از چند گاهي در عرصه محصولات کشاورزي به وجود مي‌آيد در اين راستا مسئله نوع کشت و اصلاح الگوي کشت بايد توسط مرکز تحقيقات کشاورزي با يک برنامه مدون پيگيري شود.
استاندار آذربايجان غربي بازنگري در شيوه‌هاي کاشت، داشت و برداشت را يک ضرورت جدي دانست و افزود: متوسط برداشت سيب در باغات استان به هيچ وجه مناسب نيست و اصلاح رويه‌ها مانع هدر رفتن منابع از جمله آب مي‌شود.
شهرياري حمايت از نوسازي صنايع تبديلي و مکانيزاسيون از طريق پرداخت تسهيلات کم بهره را خواستار شد و افزود: واحدهاي توليدي براي خريد محصولات نياز به سرمايه در گردش دارند و بانک کشاورزي در اين زمينه بايد مساعدت نمايد.استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اينکه بيمه محصولات کشاورزي مورد قبول کشاورزان نيست افزود: کشاورزان به دليل عدم حمايت درست بيمه رغبتي به بيمه کردن محصولات ندارند و بايد رويکردهاي بيمه در اين خصوص تغيير يابد.شهرياري با بيان اينکه کشاورزان بخاطر جولان واسطه‌ها از خريد تضميني انتفاعي نمي‌برند و وزارت جهاد کشاورزي در اين خصوص بايد تدبير کند، گفت: رونق بخش کشاورزي استان نيازمند حذف واسطه‌ها است.
وي با اشاره به مشکل تأمين نهاده‌هاي دامي در کشور گفت: آذربايجان غربي با توجه به موقعيت مرزي توانايي تأمين 25درصد از نهاده‌هاي دامي کشور را دارد.
استاندار آذربايجان غربي در خصوص راهکارهاي افزايش صادرات سيب نيز تصريح کرد: رفع تعهد ارزي و تعليق کارت‌هاي بازرگاني، تهاتر و ارزيابي مجدد قيمت‌ها به افزايش صادرات سيب کمک شاياني مي‌کند.
حق آبه بخش کشاورزي آذربايجان غربي بازنگري شود
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان_غربي خواستار بازنگري در تامين حق آبه بخش کشاورزي استان توسط ستاد احياي درياچه اروميه شد.
رسول جليلي نيزدر آئين بهره برداري همزمان 131 طرح بخش کشاورزي استان با حضور وزير جهاد کشاورزي، افزود: بر اساس مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه ميزان مصرف آب در بخش کشاورزي بايد 40 درصد کاهش يابد اين در حالي که ميزان اعتبار اختصاص داده شده براي تحقق اين هدف 28 درصد محقق شده است.
وي با اشاره به تخصيص بسيار اندک اعتبارات بخش کشاورزي ستاد احياي درياچه اروميه در استان، افزود: با وجود سهم اندک اعتبارات اما تعهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزي به صورت کامل اجرايي مي‌شود که اين موضوع موجب مشکلات زيادي در بخش کشاورزي شده است.جليلي به بالا بودن هزينه حق آبه بخش کشاورزي در برخي شهرستان‌ها از جمله شهرستان مياندوآب ادامه داد: از ستاد احياي درياچه اروميه تقاضا داريم تحقق کاهش 40 درصدي مصرف آب در بخش کشاورزي استان مطابق با ميزان اعتبارات تخصيص يافته باشد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان_غربي با اشاره به صرفه جويي 448 ميليون مترمکعبي آب در بخش کشاورزي استان از سال 93 تا کنون افزود: از اين ميزان 195 ميليون مترمکعب از مصوبات ابلاغي ستاد احياي درياچه اروميه با استفاده از سهم بخش کشاورزي از سدهاي حوزه آبريز بوده است.
جليلي با اشاره به آخرين وضعيت استان در بخش کشاورزي، گفت: هم اکنون از يک ميليون هکتار اراضي قابل کشت در استان 830 هزار زيرکشت محصولات کشاورزي است که 115 هزار با يک ميليون و 550 هزار تن مربوط به بخش باغي است.وي با اشاره به توليد 22 هزار تن عسل و سهم 27 درصدي در کشور، 250 هزار تن انگور، به همراه يک ميليون و 200 هزار تن چغندر به صورت سالانه در استان افزود: هم اکنون 400 هزار اراضي ديم در استان داريم که در زمينه توليد برخي محصولات زراعي استان رتبه برتر کشور را داراست.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان_غربي با اشاره به تغيير اقليم استان از سال 76 افزود: در اثر اين تغيير اقليم ميزان بارندگي استان از 385 ميليمتر به 340 ميليمتر کاهش يافته که افزايش يک الي دو درجه‌اي دماي هوا در اين مدت به همراه کاهش سالانه 45 ميليمتر بارندگي تغييرات اقليمي را تشديد کرده است.جليلي با اشاره به اقدامات اين سازمان در زمينه احياي درياچه افزود: با تغيير اقليمي از سال 76 تا سال 93 آب درياچه اروميه از 30 ميليارد مترمکعب به کمتر از 600 ميليون مترمکعب و فاجعه زيست محيطي رسيد که با اقدامات دستگاه‌هاي اجرايي از جمله جهاد کشاورزي استان اقدامات احيا آغاز شد و هم اکنون درياچه اروميه بهبود نسبي يافته و بيش از 3.3 ميليارد مترمکعب آب دارد.
جليلي وجود 234 کارخانه فرآوري محصولات کشاورزي استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: از اين تعداد پنج کارخانه مربوط به فرآوري چغندرقند مهمترين محصول زراعي استان با سهم 30 درصدي و توليد سالانه نزديک دو ميليون تن است.
وي وجود 960 هزار تن در قالب 370 سردخانه را از ديگر ظرفيت‌هاي بخش کشاورزي استان دانست و افزود: اين استان به دليل هم مرزي با سه کشور و دروازه ورود ايران به بازارهاي اروپايي در حال تبديل شدن به يک هاب بزرگ تجاري است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان_غربي همچنين بهره برداري از شش هزار و 102 پروژه از سال 93 تاکنون با حجم سرمايه گذاري هزار و 600 ميليارد تومان و اشتغال بالاي 21 هزار و 160 نفر به همراه توليد سالانه بيش از 16 هزار و 500 تن آبزيان را از ديگر ظرفيت‌هاي بخش کشاورزي استان برشمرد.
در اين مراسم 131 طرح به صورت همزمان با حضور وزير جهاد کشاورزي و جمعي از مسئولان کشوري و استاني به بهره برداري رسيد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، پرورش آرتميا در استخر الگويي با مجموع سرمايه گذاري 30 ميليارد ريال، انواع سيستم‌هاي نوين آبياري به تعداد 123 پروژه با مجموع سرمايه گذاري: 79 ميليارد ريال و گلخانه هيدروپونيک سبزي و صيفي با حجم سرمايه گذاري 46 ميليارد ريال از مهمترين طرح‌هاي به بهره برداري رسيده بودند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها