عصر آذربایجان

گزارش خبر

دود دلالي در چشم عسل سبلان

دود دلالي در چشم عسل سبلان

1395/03/09

گروه گزارش: استان اردبيل با سالانه ‌توليد بيش از ?8 درصد عسل طبيعي کشور ‌بخش اعظمي از صادرات محصولات دامي اين استان را به خود اختصاص داده است اما در اين ميان عده‌اي با فروش عسل نامرغوب به نام عسل سبلان، بازار خوب عسل اردبيل را زير سئوال برده‌اند.

گروه گزارش: استان اردبيل با سالانه ‌توليد بيش از ?8 درصد عسل طبيعي کشور ‌بخش اعظمي از صادرات محصولات دامي اين استان را به خود اختصاص داده است اما در اين ميان عده‌اي با فروش عسل نامرغوب به نام عسل سبلان، بازار خوب عسل اردبيل را زير سئوال برده‌اند.
سالانه شاهد توليد بيش از 8 درصد عسل طبيعي کشور در استان اردبيل هستيم که بخش اعظمي از صادرات محصولات دامي اين استان را به خود اختصاص داده است و به طور کلي 5 هزار تن نيز سهم توليد داخلي اين محصول در استان است. هم‌اکنون استان اردبيل به دليل دارا بودن شرايط اقليمي و آب و هواي مناسب مهد توليد عسل کشور به حساب مي‌آيد به طوري حدود 8 درصد عسل کشور از اين استان تامين مي‌گردد.معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: در حال‌حاضر با اين مقدار عسل توليد شده در استان زمينه اشتغال براي 8 هزار نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم در استان فراهم آمده است که نياز است براي ارتقاي اين مبحث و بهبود فضاي کسب و کار در حوزه توليد عسل و صنعت زنبورداري اهتمام ويژه‌اي داشته باشيم. بهلول تکلوي بيان کرد: با پيگيري‌هاي اساسي از سوي سازمان و وزارت جهاد کشاورزي هم اکنون 200 نفر از زنبورداران استان اردبيل تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار دارند که در صورت تعامل و همکاري واقف سازمان تامين اجتماعي اين تعداد در مدت زمان مشخص به سقف 250 نفر خواهد رسيد و مي_توان اين اقدام را از شاخصه اقدام‌هاي سازمان جهاد کشاورزي در طي چند سال گذشته به حساب آورد. وي با اشاره به موقعيت جغرافيايي استان اردبيل، بيان کرد: باتوجه به اينکه استان اردبيل 1 و 9 صدم مساحت کل کشور رادر بر مي‌گيرد اما به دليل شرايط خاص اقليمي و پتانسيل بالا در حوزه توليد محصول عسل حدود 8 درصد عسل کل کشور در اين استان توليد و صادر مي‌گردد که اين امر يک امتياز مثبت در حوزه کشاورزي استان اردبيل محسوب شده و قابليت گردشگري و توريستي اين استان را نيز تقويت مي‌نمايد.
عسل سبلان به عنوان برند جهاني به ثبت مي‌رسد:
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوي سازمان جهاد کشاورزي در حوزه عسل استان، افزود: در حال‌حاضر سازمان جهاد کشاورزي در تلاش است تا عسل سبلان را به عنوان برند به ثبت جهاني برساند که در صورت تحقق اين امر عسل سبلان به جايگاه واقعي خود دست خواهد يافت چرا که هم‌اکنون عسل سبلان فاصله زيادي با جايگاه اصلي خود دارد. عديل سروي اظهار کرد بسته‌بندي محصول عسل نيز از مباحث بسيار مهم و اساسي در زمينه صادرات و فروش بالاي اين محصول است که بايد توجه داشت تا با حمايت کافي از کارگاه‌هاي بسته‌بندي که در استان فعاليت مي‌کنند و با اتکا بر توان داخلي راه‌اندازي شده‌اند زمينه را بيش از پيش براي بهبود فضاي صادرات و کسب و کار زنبورداران استان فراهم نمود که اين امر تلاش مضاعف مسئولان ذي ربط را مي‌طلبد.وي گفت: ساماندهي عسل فروشي‌هاي دوره گرد در حاشيه جاده‌هاي استان نيز بايد مدنظر مسئولان مربوطه قرار گيرد و ما همواره تلاش داشته‌ايم تا با ساماندهي اين عسل‌فروشي‌هاي خارج از استان درصد صادرات عسل سبلان به خارج از استان را توسعه و رونق بخشيم.
آناليز کيفيت شاخص عسل سبلان زيرنظر معاونت دارو و غذا در اردبيل:
کارشناس مسئول زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: باتوجه به اينکه کيفيت عسل سبلان به صورت شاخص و در سطح بالايي توليد مي‌شود اما سازمان جهاد کشاورزي در اين زمينه تعامل خوبي با معاونت دارو و غذا داشته است که تمامي عسل توليد شده در استان در آزمايشگاه به صورت طبي و علمي آناليز و از صحت و سلامت محصول توليد شده اطمينان لازم حاصل مي‌شود. باقري با اذعان به اينکه عسل توليد شده توسط زنبورداران در استان براي انجام مراحل آناليز کيفي و شيميايي به آزمايشگاه معاونت دارو و غذا در استان ارسال مي‌گردد، بيان کرد: خوشبختانه هيچ‌گونه تخلف و يا عدم رعايت بهداشت در زمينه توليد عسل در استان وجود ندارد که در اين زمينه معاونت بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي نظارت همه‌جانبه‌اي بر اين امر دارد. معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي با اشاره به تعداد کلني و کندوي سنتي و مدرن در استان تصريح کرد: طبق آخرين آمار به دست آمده از 3 هزار و 400 کلني عسل  6 هزار و 150 تن عسل در دامنه‌هاي سبلان توليد و عرضه شد که از اين مقدار حدود يک هزار تن به مصرف داخلي استان و 5 هزار تن نيز به بخش صادرات اختصاص داشته است. تکلوي با بيان اينکه بيشترين صادرات عسل سبلان به کشورهاي عراق، مالزي و عمارت صورت مي‌گيرد، گفت سال گذشته از 5 هزار تن عسل توليد شده در استان 140 تن به اين کشورها صادر شد که بيشتر آورده اقتصادي در حوزه عسل نيز از اين کشورها بوده است.حمايت از توليدکنندگان عسل طبيعي در استان ارتقاء مي‌يابد رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: به منظور افزايش صادرات و توليد اين محصول استراتژيک و نيز ارتقاي سطح کيفيت عسل توليد شده در استان نياز است تا حمايت همه‌جانبه‌اي از زنبورداران و توليدکنندگان اين محصول در استان صورت گيرد. عديل سروي با بيان اينکه سازمان جهاد کشاورزي استان درصدد است تا با مديريت برنامه‌ريزي و نيز اتخاذ روش‌هاي نوين و راهبردي گامي اساسي در راستاي بيمه زنبورداران در استان بردارد، افزود: خوشبختانه تاکنون در زمينه بيمه زنبورداران و دام آن‌ها هيچ مشکلي نداشته‌ايم که در صورت تعامل و همکاري سازمان تامين اجتماعي تعداد اندک زنبورداران بدون بيمه کار نيز در آينده‌اي نزديک تحت پوشش اين بيمه قرار خواهند گرفت. وي ساماندهي عسل فروشي‌هاي دوره‌گرد که از استان‌هاي همجوار در حاشيه جاده‌هاي استان اردبيل استقرار مي‌يابند را امري مهم برشمرد و تصريح کرد: خوشبختانه در راستاي ساماندهي اين دوره گردها تاکنون جلسات متعددي با بهبود توليدات دامي دادگستري و راه و ترابري استان برگزار کرده‌ايم که خروجي مثبت اين جلسات را نيز شاهد بوديم.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل نيز در اين باره گفتفعالسازي اکيپ‌هاي نظارتي در جاده‌هاي اردبيل-نير و اردبيل-سرعين از عمده اقدامات انجام گرفته در اين زمينه است که اين اکيپ‌ها با عرضه‌کنندگاني که ضوابط بهداشتي و غذايي عسل توليد شده در استان را رعايت نکنند به طور جدي برخورد مي‌کنند.
تکلوي با بيان اينکه حمايت انجمن و اتحاديه زنبورداران در زمينه خريد مواد عسل، تخصيص اعتبارات و ارائه تسهيلات مدت‌دار در حوزه توليد عسل سبلان مثال‌زدني است، افزود: از عمده اقدامات انجام گرفته از سوي اين نهاد مي‌توان به ارائه کمک هزينه خريد شکر، اختصاص اعتبارات کلان باتوجه به ضعف مالي منطقه و ارائه تسهيلات مدت‌دار اشاره کرد. رضا پوربايراميان يکي از فعالان حوزه توليد عسل سبلان در استان اردبيل در گفت‌گو با خبرنگار تسنيم گفت متاسفانه هم‌اکنون به دليل نبود حمايت کافي از سوي انجمن زنبورداران استان، توليدکنندگان اين محصول در سطح استان با مشکلات عديده‌اي دست و پنجه نرم مي‌کنند.وي عمده مشکلات حوزه توليد عسل در استان را فروش زير قيمت محصول خود به بازاريان عنوان کرد و افزود: ما باتوجه به توليد عسل خالص و باکيفيت بسيار بالا و فوق‌العاده اما همين محصول با کيفيت رس زده خود را به زيرقيمت و حدود 30 درصد به فروش مي‌رسانيم که علت اصلي اين امر نيز نبود حمايت کافي از بازار توليدکنندگان و تنزل جايگاه اين قشر در استان است.نماينده دفتر بيمه زنبورداران استان اردبيل توزيع نامناسب و حتي نبود داروي زنبورعسل و ملکه کندو را نيز از ديگر مشکلات خود در اين زمينه عنوان کرد و گفت: متاسفانه باوجود بيمه زنبورداران و ادعاي مسئولان از حمايت همه‌جانبه از اين قشر تلاشگر جامعه اما هيچ گونه اقداماتي مبني بر تسهيل روند توليد و فروش اين محصول در استان صورت نگرفته است و ما خواستاريم تاهرچه زودتر حمايتي به معناي واقعي از زنبورداران استان انجام گيرد.
رونق صادرات عسل سبلان در گرو بسته‌بندي استاندارد:
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل اظهار کرد: بسته‌بندي محصول عسل از مباحث بسيار مهم و اساسي در زمينه صادرات و فروش محصول عسل طبيعي سبلان است که بايد توجه داشت تا با حمايت کافي از کارگاه‌هاي بسته‌بندي استان که با اتکا بر توان داخلي راه‌اندازي و فعاليت خود را آغاز کرده‌اند در راستاي توسعه صادرات اين محصول گامي اساسي برداريم.
تکلوي با توجه به اينکه همه‌ساله با فرا رسيدن فصل گردشگري و نيز برداشت عسل سبلان بازارچه‌هاي چند روزه در استان راه‌اندازي مي‌شود، افزود: سازمان جهاد کشاورزي با همکاري فرمانداري، استانداري و ساير نهادهاي ذي ربط در صدد راه‌اندازي بازارچه عسل به صورت ثابت در استان هستيم. وي در پايان سخنان خود با بيان اينکه خوشبختانه اقدامات خوبي تا به کنون در توليد و صادرات حوزه عسل سبلان در استان انجام گرفته است، بيان کرد خداوند منان را شاکريم که توانسته‌ايم با اقدامات اساسي هم از سوي سازمان جهاد کشاورزي معاونت دارو و غذا و راه و ترابري و ديگر نهادهاي مربوطه که در اين زمينه از هيچ تلاشي تا به امروز دريغ نکرده‌اند حوزه عسل سبلان را هم در سطح ملي و هم بين‌المللي ارتقا بخشيم و نهايت تقدير و تشکر را از اين نهادها داريم.عوض نقي‌وند يکي از توليدکنندگان عسل سبلان در استان در خصوص پرداخت خسارت و غرامت دامي خود توسط سازمان جهاد کشاورزي، گفت: متاسفانه سازمان جهاد کشاورزي در اين زمينه حمايت کافي از زنبورداران سطح استان انجام نداده و باتوجه به اينکه سال گذشته به علت برخي بي‌توجهي‌ها خسارت هنگفتي به دام و محصول عسلم وارد آمد اما سازمان جهاد کشاورزي با وجود بيمه دام فقط 30 درصد غرامت را متقبل شد که درصد کمي از خسارت وارد آمده بود.وي ساماندهي عسل‌فروشي‌هاي حاشيه جاده‌هاي استان را نيز يکي از امور مهم در بهبود فضاي کسب و کار زنبورداران در استان عنوان کرد و از مسئولان خواست تا در ساماندهي اين عسل فروشي‌ها که با عرضه عسل با کيفيت پايين و درصد پايين بهداشت عسل سبلان را بدنام مي‌کنند، همت مضاعفي را به کار گيرند.باتوجه به اينکه هم‌اکنون هر يک از مسئولان تلاشگر وعده‌هاي زيادي من باب پرداخت خسارت و غرامت کشاورزان، باغداران، زنبورداران و .... مي‌د‌هند اما ديگر اکنون وقت آن است که اين مسئولان کمر به همت بسته و با کمي تلاش به معناي واقعي حمايت خود را از اين اقشار جامعه دريغ نکنند! به گزارش عصر آذربايجان به نقل از جهان، متاسفانه در حال‌حاضر بي‌کفايتي برخي مسئولان دردسرهاي زيادي را براي برخي از اقشار جامعه؛ که نخواستند نامشان فاش شود به دنبال داشته، اما در اين اوضاع جاي اين سوال است که چاره چيست؟ آيا مسئولان همچنان کهالت و تنبلي را به تدبير و چاره‌انديشي رجحان مي‌دهند؟ و توليدکنندگان نيز سکوت کرده و بردباري و سخاوت را پيش مي‌گيرند؟

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دود دلالي در چشم عسل سبلان

دود دلالي در چشم عسل سبلان
خروج

گروه گزارش: استان اردبيل با سالانه ‌توليد بيش از ?8 درصد عسل طبيعي کشور ‌بخش اعظمي از صادرات محصولات دامي اين استان را به خود اختصاص داده است اما در اين ميان عده‌اي با فروش عسل نامرغوب به نام عسل سبلان، بازار خوب عسل اردبيل را زير سئوال برده‌اند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها