عصر آذربایجان

گزارش خبر

توسعه و عدالت راهکارهاي اساسي براي کاهش شکاف اجتماعي

گزارش//

1395/04/20

گروه گزارش: شکاف‌هاي اجتماعي، تعريف کننده نقاط تفاوت و افتراق افراد و گروه‌هاي مختلف يک جامعه درباره ارزش‌ها ‌ايدئولوژي‌ها، ديدگاه‌هاي سياسي خواسته‌ها، مطالبات و طبقه اجتماعي است که نقش آن در تبيين و توضيح واقعيت‌ها، پديده‌ها و رخدادهاي يک جامعه غير قابل انکار است .

گروه گزارش: شکاف‌هاي اجتماعي، تعريف کننده نقاط تفاوت و افتراق افراد و گروه‌هاي مختلف يک جامعه درباره ارزش‌ها  ‌ايدئولوژي‌ها، ديدگاه‌هاي سياسي  خواسته‌ها، مطالبات و طبقه اجتماعي است که نقش آن در تبيين و توضيح واقعيت‌ها، پديده‌ها و رخدادهاي يک جامعه غير قابل انکار است . جنسيت يا سن، دو متغير اجتماعي‌ هستند که در شکل گيري شکاف‌هاي اجتماعي موثرند و جامعه را به دو گروه زنان در برابر مردان و گروه جوانان در برابر ميانسالان و کهنسالان تقسيم مي‌کنند. همچنين شکاف‌هاي اقتصادي جامعه را به گروه‌هاي برخوردار، غير برخوردار و طبقه متوسط تقسيم مي‌کند. شکاف هاي سياسي نيز جامعه را به چند گروه که هر يک طرفداران يکي از احزاب يا گرايش هاي سياسي هستند، تقسيم مي کند. يک جامعه شناس در اين زمينه مي_گويد: وجود شکاف‌هاي اجتماعي در جوامع امري طبيعي محسوب مي‌شود و گريزي از آن نيست. پرويز اميني افزود: آنچه در بحث شکاف‌ها مهم است، شکاف‌هاي فعال در جوامع است که صف_بندي‌هاي اصلي حول و حوش آنها شکل مي‌گيرد و ساير شکاف‌ها در سايه اين شکاف‌هاي اصلي به حاشيه مي‌روند و يا قدرت ظهور و بروز پيدا مي‌کنند.
بسياري از نظريه هاي جامعه شناسي نيز بر اين اساس است که شکاف ها و فاصله ها نقش مهمي در بروز تحولات سياسي و اجتماعي دارند. به همين دليل جامعه شناسان معتقدند که اين شکاف ها بايد قابل کنترل باشد در غير اين صورت دچار فلج شدگي و فروپاشيدگي اجتماعي مي شويم. يکي از استادان دانشگاه اصفهان در اين باره گفت: اگر جامعه ساختارهاي مناسب داشته باشد و بتواند با روش هاي عقلاني و قانوني، شکاف ها را ابراز و کنترل کند نه تنها شکاف هاي موجود، مشکل ساز نخواهد شد بلکه به پيشرفت جامعه کمک مي کند.
علي رباني افزود: اما اگر ساختار جامعه و نظام اجتماعي معيوب باشد، شکاف ها بصورت تخريبي ايجاد مي شود به همين دليل لازم است عوامل ايجاد شکاف در جامعه شناسايي و مديريت شود.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برخي از اين شکاف ها و اختلاف ها با نقشه هاي استعماري و بمنظور از بين بردن نظام اجتماعي  دامن زده شده يا تقويت مي شود.
وي برخوردهاي تضادگرانه و مبتني بر مقابله درباره اين شکاف ها را نادرست خواند و تاکيد کرد: ما بايد اين تضادها را حل کنيم زيرا اگر تضادها گسترش يابد منجر به تخريب گسترده در جامعه مي شود.
وي با اشاره به موضوع دلبستگي هاي سنتي بر اساس مسائل ديني و فرهنگي کشورمان، توضيح داد: اکنون رقابت شديدي بين ارزش هاي سنتي و جديد در کشورمان شکل گرفته است که عميق شدن اين شکاف ها براي هر جامعه اي تهديد آميز است. وي درباره شکاف هاي سياسي توضيح داد: برخورد بين دسته بندي هاي سياسي در کشور ما که نظام آن مردمسالاري ديني است بايد مبتني بر گفتگو و تضادهاي منطقي باشد و نه تخريب ديگران.
يک استاد گروه علوم سياسي دانشگاه اصفهان نيز در اين زمينه گفت: شکاف سياسي بدلايلي مانند محروميت افراد، گروه ها و اقوام از مناسب سياسي، ارتقاي سياسي، تحرک عمودي سياسي و مشارکت در تصميم گيري سياسي بوجود مي_آيد. علي اميدي افزود: بر اساس نظريه هاي سياسي، اگر دسته اي از مردم يا گروه هاي سياسي از دسترسي به برخي مناسب و تصميم گيري ها محروم شوند، تا مدتي مي توانند اين محروميت را تحمل کنند و بايد نظام سياسي به تقاضاي آنها پاسخ دهد در غير اين صورت منجر به خشونت مي شود.
اميدي تصريح کرد: در اين زمينه نبايد انتظار عدالت مطلق يا آرماني داشته باشيم بلکه عدالت نسبي است اما دهک هاي پايين جامعه انتظار دارند که از حداقل امکانات و رفاه برخوردار باشند.
وي يکي ديگر از شروط کاهش شکاف در جامعه را دموکراسي پويا خواند و گفت: اگر نظام سياسي  دموکراسي پويا نباشد يک سري از نخبگان همواره در راس خواهند بود و همين امر باعث ايجاد فاصله بيشتر مي شود.
اين استاد دانشگاه، نظامي را دموکراسي پويا خواند که مردم در آن متغير و تعيين کننده هستند و فيلتر انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان به حداقل مي رسد.
يک استاد گروه مديريت فرهنگي دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) نيز با اشاره به نظريه ' شکاف آگاهي ' گفت: بر اساس اين نظريه هرچه پايگاه اجتماعي و اقتصادي افراد بالاتر باشد، آنها سريعتر به فناوري هاي جديد دست مي يابند.
فائزه تقي پور افزود: اما در شرايط کنوني  جهش فناوري اين نظريه را به چالش کشانده زياد ديگر همه مردم در اقشار و گروه هاي مختلف با هزينه هاي پايين مي توانند به جديدترين فناوري ها مانند گوشي هاي تلفن همراه دست پيدا کنند. اين استاد دانشگاه همچنين با اشاره به تغيير سبک زندگي در جوامع امروزي گفت: تغيير شيوه تغذيه، خودآرايي  پوشاک، مسکن  دکوراسيون منزل، خودرو و گذراندن اوقات فراغت باعث شده که مردم فکر کنند مي توانند با تغيير سبک زندگي ، خود دچار تغيير شوند. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، وي اضافه کرد: اين امر شکاف بين اقشار و شغل ها را زياد مي کند. در هر صورت جامعه شناسان تاکيد دارند که نخبگان و سياستمداران جامعه بايد با شناسايي عوامل ايجاد شکاف و برقراري عدالت و توسعه به مديريت و کاهش فاصله ها بپردازند زيرا در غير اين صورت تشديد اين شکاف ها باعث سرخوردگي و ياس جامعه و در مواري به خشونت نيز کشانده مي شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

توسعه و عدالت راهکارهاي اساسي براي کاهش شکاف اجتماعي

گزارش//
خروج

گروه گزارش: شکاف‌هاي اجتماعي، تعريف کننده نقاط تفاوت و افتراق افراد و گروه‌هاي مختلف يک جامعه درباره ارزش‌ها ‌ايدئولوژي‌ها، ديدگاه‌هاي سياسي خواسته‌ها، مطالبات و طبقه اجتماعي است که نقش آن در تبيين و توضيح واقعيت‌ها، پديده‌ها و رخدادهاي يک جامعه غير قابل انکار است .

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها