ARAZAZARBAIJAN

روابط عمومي هوشمند در عصر ديجيتال


روابط عمومي هوشمند در عصر ديجيتال

گروه فرهنگي: شبکه‌هاي اجتماعي تحول گسترده‌اي را در عرصه ارتباطات و اطلاع‌رساني با الگوهاي جديد در بسترهاي وب ايجاد کرده که رسانه‌هاي سنتي و روابط عمومي‌هاي سنتي را تحت شعاع قرار داده و ضروري است رسانه‌ها و روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي به سمت رسانه و روابط عمومي هوشمند و توسعه‌مدار حرکت کنند.


يعقوب شاددل


انقلاب چهارم صنعتي تا سال 2030 با تکنولوژي هوش مصنوعي در دنيا به اوج خود مي‌رسد و دستيابي به اين تکنولوژي و دانش علمي با تامين زيرساخت‌هاي لازم و امکانات ارتباطي و هوش مصنوعي در حوزه‌هاي صنعتي، پزشکي، کشاورزي، گردشگري و فرهنگي به ويژه حوزه رسانه و روابط عمومي در کشور امکان‌پذير است.
در عصر ديجيتال کار روابط عمومي‌ها و رسانه‌ها در عرصه اطلاع رساني و ارتباطي بسيار دشوار شده است و دستيابي به ابزارهاي پيشرفه هوش مصنوعي نيازمند آموزش، امکانات، تجهيزات و اعتبارات است تا روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي از حالت سنتي خارج شده و به سمت ديجيتالي شدن حرکت کنند.
روابط عمومي ديجيتال بازاريابي اينترنتي و تبليغات نيست و مختص ارتباط با رسانه‌ها و مخاطبان هم نيست بلکه روابط عمومي ديجيتال علاوه بر بستر سازي ارتباطات دوسويه بين سازمان، رسانه‌ها و مخاطبان، داراي اهداف و تکنيک‌هاي روابط عمومي در فضاي آنلاين، اينترنت و هوش مصنوعي است که تحقق اين اهداف مستلزم سياست‌گذاري جديد و تامين زيرساخت لازم از سوي دولت است.
يکي از مزيت‌هاي روابط عمومي ديجيتال اين است که شامل طيف گسترده‌اي از فعاليت‌ها و مخاطبان مي‌شود ، يعني شما به اجتماعات مختلف و با جنس‌هاي متفاوتي از مخاطبان دسترسي داريد در اين نوع روابط عمومي، ديگر نيازي به مخاطبان مطبوعات سنتي نيست و مي‌توان از راه ساده‌تري، با جمعيت بسيار زيادتري از مردم به صورت عمومي با ويژگي‌ها و شخصيت‌هاي خاص ارتباط برقرار کرد.
به عقيده يونس شکرخواه ، استاد برجسته ارتباطات، روابط عمومي يک علم و هنر است و فقط به انتشار رپرتاژ خلاصه نمي‌شود ، ظهور روزافزون تکنولوژي‌هاي جديد کمک مي‌کند تا روابط عمومي ديجيتال همواره در حال نوسازي و مطابقت با سيستم‌هاي جديد باشد.
يکي از خلاء‌ها و نارسايي‌هاي روابط عمومي‌ها فاصله گرفتن از روابط عمومي ديجيتال است ، براي ديجيتالي شدن روابط عمومي‌ها بايد ضمن تامين زيرساخت‌هاي لازم به تربيت و آموزش نيروي انساني در سازمان‌ها پرداخت ، ضمن اينکه تحقق اين امر مستلزم تعديل سياست‌گذاري هاي ارتباطي کشور به روابط عمومي ديجيتال است.
راه‌اندازي کانال مجازي و يا بازنشر مطالب و اخبار دستگاه‌هاي اجرايي از سوي تعدادي از بلاگرها نشانگر روابط عمومي ديجيتال نيست، روابط عمومي ديجيتال نيازمند دانش روز و ترکيبي از روابط‌ عمومي سنتي، توليد محتوا وانتشار آن در رسانه‌هاي جمعي و شبکه‌هاي اجتماعي است.
براي ديجيتالي شدن روابط عمومي‌ها تامين ابزارهاي لازم از قبيل ايميل مارکتينگ، شبکه‌هاي اجتماعي، وب سايت‌ها و وبلاگ‌هاي مرتبط با موضوع فعاليت، رسانه‌هاي خبري آنلاين، توليد محتوا در قالب پادکست (فايل صوتي)، وبينار، اينفوگرافيک، موشن گرافيگ، چند رسانه‌اي، ويديو، اسلايد، کتاب الکترونيکي و کلاب هاوس لازم و ضروري است و تحقق اين امر مستلزم ارتباط و شبکه‌سازي با خبرنگاران، استفاده از توان و تخصص بلاگرها ، اينفلوئنسرهاي شبکه‌هاي اجتماعي و پوشش خبري آنلاين مي‌باشد و در غير اين‌صورت بحران‌ آينده‌ روابط عمومي‌ها بحران شرايط ديجيتال ‌خواهد بود.
پژوهشگران ارتباطي معتقدند که آينده روابط عمومي و روزنامه‌نگاري آنلاين در يک نرم‌افزار خلاصه مي‌شود که ديگر به جاي خبرنگار و يا کارشناس روابط عمومي اين نرم‌افزار است که کار روزنامه‌نگاري را انجام مي‌دهد ، تيتر مي‌زند و خبر مي‌نويسد.
در حال حاضر بستر روابط عمومي ديجيتال به قدري گسترده است که حتي شرايط را براي تعامل و گفت‌وگوي مردم با يکديگر نيز فراهم مي‌کند که مي‌تواند مزاياي خودش را براي سازمان داشته باشد.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا،دولت چهاردهم با فعال کردن شوراي اطلاع رساني در استان‌ها دنبال تحول نوين و اساسي در روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي با بکارگيري ابزارهاي نوين ارتباطي است و بر همين اساس در نظر دارد با ارزيابي نقاط ضعف و قوت روابط عمومي‌ها، سياست‌گذاري جديدي را با توسعه آموزش و تغيير نگرش در روابط عمومي‌ها اعمال کند تا توسعه و تقويت روابط عمومي‌ها منجر به کار ارتباطي با ماهيت دوسويه مبتني بر نگرش خردگرايي باشد و در اين‌صورت است که تفاهم در روابط عمومي‌ها جاي اقناع سازي را گرفته و شاهد روابط عمومي با الگوي شاخص دوسويه همسنگ در دستگاه‌هاي اجرايي خواهيم بود.


برچسب ها:

تاریخ: 1404/03/04 11:46 ق.ظ | دفعات بازدید: 1802 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot