عصر آذربایجان

گزارش خبر

خام فروشي معادن آذربايجان غربي ادامه دارد

خام فروشي معادن آذربايجان غربي ادامه دارد

1396/01/27

گروه گزارش: آذربايجان غربي با 51 نوع ماده معدني يکي از قطب‌هاي معادن کشور به شمار مي‌رود اما متاسفانه تداوم خام فروشي موجب شده از ارزش افزوده حاصل از فرآوري مواد معدني بهره اندکي داشته باشد. هم اکنون از 68 نوع ماده معدني شناسايي شده در کشور، 51 نوع آن در استان آذربايجان غربي شناسايي شده است و استان از لحاظ تنوع مواد معدني رتبه سوم کشوري را دارد. همچنين آذربايجان غربي از نظر توليد برخي از مواد معدني از جمله طلا، باريت ميکا و انواع سنگ‌هاي تزئيني مستعدترين استان در سطح کشور به شمار مي‌رود.

گروه گزارش: آذربايجان غربي با 51 نوع ماده معدني يکي از قطب‌هاي معادن کشور به شمار مي‌رود اما متاسفانه تداوم خام فروشي موجب شده از ارزش افزوده حاصل از فرآوري مواد معدني بهره اندکي داشته باشد. هم اکنون از 68 نوع ماده معدني شناسايي شده در کشور، 51 نوع آن در استان آذربايجان غربي شناسايي شده است و استان از لحاظ تنوع مواد معدني رتبه سوم کشوري را دارد. همچنين آذربايجان غربي از نظر توليد برخي از مواد معدني از جمله طلا، باريت  ميکا و انواع سنگ‌هاي تزئيني مستعدترين استان در سطح کشور به شمار مي‌رود.
اما عدم توازن ميزان و تنوع توليدات معادن استان با نوع و ظرفيت واحدهاي فرآوري مواد معدني موجود، سبب شده تا علاوه بر اينکه آذربايجان‌غربي از ارزش افزوده حاصل از فرآوري مواد معدني بهره اندکي داشته باشد  بلکه با تبعاتي از قبيل تضييع مواد معدني  تخريب منابع طبيعي به دليل انباشت ضايعات  استفاده مطلوب از ذخيره و محروميت از اشتغال حاصله دست و پنجه نرم مي‌کند. متاسفانه در حال حاضر با وجود ظرفيت و توانمنديهاي استان در زمينه ذخاير معدني هنوز بحث خام_فروشي يکي از مشکلات پيش روي اين صنعت به شمار مي رود مشکلي که در صورت توجه ويژه مسئولان مي تواند گره گشاي بخشي از مشکلات اقتصادي استان باشد.
*معادن يکي از کليدهاي اصلي دستيابي به توسعه است
معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربايجان‌غربي معتقد است، يکي از بخش‌هاي مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور، بخش معدن و صنايع معدني است، بي‌شک نقش معدن در اقتصاد کشورهاي جهان منحصر به مشارکت در افزايش توليد ناخالص داخلي و رشد اقتصادي نشده، بلکه سهم معناداري نيز در ايجاد فرصت‌هاي شغلي و کاهش فقر در کشورها دارا است. عبدالحميد سرتيپي با بيان اينکه معادن مي‌تواند يکي از کليدهاي اصلي براي دستيابي به آينده  اميدبخش بوده و مشارکت مؤثر معدن و صنايع معدني در اقتصاد کشورها مي‌تواند به تأمين اهداف توسعه پايدار کمک کند افزود: آذربايجان غربي از استانهاي با ظرفيت معدني بسيار خوب در کشور است که مي توان از اين ظرفيت در راستاي رونق بيش از پيش اقتصادي استان گام برداشت. وي با بيان اينکه معادن ماهيت غير قابل تجديد_شوندگي دارند گفت: زيرا ميليون‌ها سال طول مي‌کشد تا شرايط زمين‌شناسي زمينه تشکيل يک نوع ماده معدني را فراهم کرده و بنابراين موقعيت استفاده از اين ذخاير معدني ممکن است براي هر کشوري تنها يک بار پيش آيد.
معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي گفت: بنابراين بهتر است که اين ذخاير شناسايي و با به کارگيري فناوري‌هاي نوين در جهت توسعه اقتصادي و ايجاد صنايع مولد مورد بهره‌برداري قرار گيرند به نحوي که تخريب منابع آيندگان صورت نگيرد و زيان‌هاي زيست محيطي براي نسل‌هاي آينده به بار نيايد.
*51 ماده از 68 ماده معدني در آذربايجان_غربي شناسايي شده است
وي بيان کرد: خوشبختانه در استان آذربايجان‌غربي به لحاظ ساختار زمين‌شناسي و اينکه بسياري از رخدادهاي زمين‌شناسي در آن به وقوع پيوسته است، از اين نعمت الهي و ثروت ملي به حد وفور و حتي در ميزاني بالاتر از ميانگين کشوري برخوردار شده است.
سرتيپي با بيان اينکه هم اکنون تنها در هشت درصد از استان عمليات اکتشافي معدني صورت گرفته است افزود: اين اکتشافات نيز بيشتر به صورت سطحي بوده و منجر به کشف يک ميليارد و و 300 ميليون تن ذخيره شده است. وي با اشاره به اينکه از 68 نوع ماده معدني شناسايي شده در کشور 51 نوع آن در اين استان شناسايي شده است اظهار داشت: در اين رابطه، 20 نوع آن در مرحله اکتشاف و 31 نوع آن در مرحله بهره‌برداري است. سرتيپي در خصوص مشکلات پيش روي معادن استان گفت: هم‌اکنون عدم توازن ميزان و تنوع توليدات معادن استان با نوع و ظرفيت واحدهاي فرآوري مواد معدني موجود، سبب شده تا علاوه بر اينکه آذربايجان‌غربي از ارزش افزوده حاصل از فرآوري مواد معدني بهره اندکي داشته باشد  بلکه تبعاتي نيز از قبيل تضييع مواد معدني تخريب منابع طبيعي به دليل انباشت ضايعات استفاده مطلوب از ذخيره و محروميت از اشتغال حاصله داشته باشد.
سرتيپي با اشاره به اينکه يکي از بخش‌هاي مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور بخش معدن و صنايع معدني است تصريح کرد: در اين زمينه  نقش معدن در اقتصاد کشورهاي جهان منحصر به مشارکت در افزايش توليد ناخالص داخلي و رشد اقتصادي نشده، بلکه سهم معناداري نيز در ايجاد فرصت‌هاي شغلي و کاهش فقر در کشورها دارا است. وي با تاکيد بر اينکه به منظور جلوگيري از تداوم خسارت فوق، ايجاد و توسعه واحدهاي فرآوري و تبديلي مواد معدني جزء اولويت‌هاي اصلي فعاليت‌هاي اين معاونت بوده است افزود: در اين زمينه با تلاش و پيگيري‌هاي انجام شده در سه سال اخير  اقداماتي با هدف احداث اينگونه واحدها در سر معادن از قبيل احداث سنگبري در سر معادن مرمريت بسطام و بادکي چايپاره، تراورتن گنبد تکاب، مرمر آج واج سلماس، تراورتن قزل قشلاق تکاب و احداث واحد دانه‌بندي و توليد پودر سيليس در سر معدن قوپي باباعلي سلماس و نيز توليد کنسانتره آهن در سر معدن آهن سلماس انجام شده است.
سرتيپي با بيان اينکه در آذربايجان‌غربي تعداد 805 واحد صنايع معدني، در مجموع با اشتغال‌زايي 21 هزار و 737 نفر وجود دارد اظهار داشت: عمده صنايع معدني بزرگ موجود در استان شامل صنايع استحصال طلا، نقره، جيوه و سيانور سديم، صنايع سيمان، صنايع توليد آجر  صنايع توليد سفال، واحدهاي شستشو و دانه_بندي شن و ماسه، توليد آسفالت، توليد انواع محصولات بتني و سيماني و صنايع دانه‌بندي و فرآوري سيليس است.
*16 ميليون تن مواد معدني در استان آذربايجان‌غربي استخراج شد
معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربايجان‌غربي گفت: در سال گذشته شاهد استخراج مواد معدني به ميزان 16 ميليون و 818 هزار و 819 تن در استان آذربايجان‌غربي بوده‌ايم. سرتيپي با اشاره به تعداد مجوزه‌هاي معدني صادره اين سازمان اظهار داشت: در اين رابطه تعداد پروانه اکتشاف در سال 92 به تعداد 69 مورد بوده و در سال پس از آن به 78 فقره رسيد و علاوه بر آن  اين تعداد در سال 94 به تعداد 45 مورد بوده و در سال گذشته نيز شاهد صدور پروانه اکتشاف به تعداد 51 فقره بوده‌ايم. وي ميزان اشتغال‌زايي در بخش معادن استان آذربايجان‌غربي را در مدت زمان مذکور، يک هزار و 753 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: اين تعداد از سال 92 تا 95 به ترتيب 557، 431، 389 و 376 مورد بوده است. استان آذربايجان غربي با داشتن معادن گوناگون سنگ‌هاي گران قيمت مانند طلا، باريت، ميکا و تيتان جايگاه کم نظيري در بخش معدن دارد  داشتن بيش از نيمي از ذخاير طلاي کشور، واقع شدن دو معدن بزرگ مقياس طلاي زرشوران تکاب و تيتان قره آغاج اروميه، معادن سنگ‌هاي تزئيني در انواع و کيفيت‌هاي عالي بالغ بر 80 رنگ و نوع، استعدادهاي معدني آذربايجان غربي هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

خام فروشي معادن آذربايجان غربي ادامه دارد

خام فروشي معادن آذربايجان غربي ادامه دارد
خروج

گروه گزارش: آذربايجان غربي با 51 نوع ماده معدني يکي از قطب‌هاي معادن کشور به شمار مي‌رود اما متاسفانه تداوم خام فروشي موجب شده از ارزش افزوده حاصل از فرآوري مواد معدني بهره اندکي داشته باشد. هم اکنون از 68 نوع ماده معدني شناسايي شده در کشور، 51 نوع آن در استان آذربايجان غربي شناسايي شده است و استان از لحاظ تنوع مواد معدني رتبه سوم کشوري را دارد. همچنين آذربايجان غربي از نظر توليد برخي از مواد معدني از جمله طلا، باريت ميکا و انواع سنگ‌هاي تزئيني مستعدترين استان در سطح کشور به شمار مي‌رود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها