عصر آذربایجان

گزارش خبر

سوسن عروس سر به زيرطبيعت ايران

سوسن عروس سر به زيرطبيعت ايران

1397/08/13

گروه سيري در استان ها: محدوده جنگلي و مرتعي فندقلو که در قسمت شرق اردبيل جاي گرفته به لحاظ حضور گونه هاي متعدد گياهي يکي از با اهميت ترين اکوسيستم ها در اين استان به شمار مي رود و سوسن چلچراغ يکي از بي نظيرترين گل هاي کشور در آن مي رويد.

شغال دره يا 'شاغلا دره' به گويش محلي، منطقه سرسبزي است که از کوه هاي شمال روستاي 'خانقاه عليا' تا شمال روستاي 'ميناباد' نمين کشيده شده و مرز بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان مي باشد. اين منطقه سرسبز از ساليان دور ميزبان يکي از زيباترين و ارزشمندترين گل هاي زينتي است که دست نقاش طبيعت، آن را به زيباترين شکل ممکن آراسته است، گلي زيبا و نادر که با نام علمي 'ليليوم' شناخته مي شود.
در حالي که بسياري از مشتاقان طبيعت در اقصي نقاط ايران منتظر شکفتن اين گل هستند، 'سوسن چلچراغ' به صورت طبيعي در نقاطي ازشهرستان نمين مي رويد و خاک اين سرزمين را به وجودش مزين مي کند.
ارزش اين گياه براي کشورمان فراتر از تصور است و به عنوان يکي از سرمايه هاي طبيعي ملي ايران شناخته مي شود و به همين دليل نامش به عنوان نخستين گل ملي، از سال 1355 در فهرست آثار ملي ايران قرار دارد. سوسن چلچراغ يکي از گونه‌ هاي تيره سوسن و تنها گونه ايراني آن بوده و از لحاظ زيبايي هم رديف اکثر گونه ‌هاي شناخته شده و پرورش يافته اين جنس است. ارتفاع آن بين 50 تا 150 سانتيمتر مي باشد. نمونه ‌هايي از سوسن چلچراغ که بيشتر از 15 گل دارند نيز ديده شده ولي اين گياه زيبا معمولا داراي 4 تا 10 گل است که قطعات گل پوش آن در حدود 7 سانتيمتر طول دارند.
رنگ گل به طور کلي سفيد است و زماني که به سمت شالوده مي رود به سبز تبديل مي شود و کمي طيف بنفش دارد، رشته انتهايي آن ها سبز بوده و گرده هايي به رنگ قرمز روشن دارد. پوشش بذر اين گل که شبيه يک تخم مرغ برعکس است تقريبا 6 ضلعي بوده و 3 تا 4?5 سانتي متر طول و 2?5 تا 3?5 سانتي متر عرض دارد. بذرها تا شهريور رسيده و جوانه زني آنها خروج با تاخير دارد، برگ هايي که گياهچه به عنوان يک رويان ساخته شده پس از آنکه از خاک در مي آيند به صورت فتوسنتيک تبديل مي شوند.
اين گياه که نادرترين گونه سوسن بشمار مي‌رود در نواحي بسيار محدودي از استان ‌هاي اردبيل، مازندران و گيلان مي‌ رويد. اولين بار در سال 1354 گياه ‌شناسي به نام 'لدوبوري' در روستاي داماش بخش عمارلو استان گيلان موفق به شناسايي اين گونه نادر شده و از آن پس نيز اين گونه به نام خود کاشف به جهانيان معرفي شد و در خارج از ايران نيز تنها در شهرستان لنکران در جمهوري آذربايجان ديده شده‌ است. هم اکنون گونه نادر سوسن چلچراغ تنها در سه منطقه از جهان شامل قريه داماش در بخش عمارلو از توابع رودبار، جمهوري آذربايجان در نزديکي شهران لنکران و در منطقه شغال دره شهرستان نمين استان اردبيل ديده مي شود. 
زمان گل دهي اين نوع سوسن در خرداد ماه است، سوسن چلچراغ براي مدت کوتاهي در حدود 2 ماه (خرداد و تير) گل دارد، اين گياه از ميانه ‌هاي خرداد گل مي‌ دهد و گل‌ هاي آن تا نيمه تيرماه پايدار مي‌ ماند. برخي بر اين باورند زيبايي و همانندي اين گل به چلچراغ دليل چنين نامگذاري است در حالي که مردم محلي مي ‌گويند سوسن چلچراغ در شب نورافشاني مي‌ کند و به همين دليل چلچراغ ناميده شده‌ است، در واقع پرچم سوسن چلچراغ داراي مواد فلئورسانس است که قابليت بازتابش نور را دارد. امروزه به دليل زينتي بودن و برداشت بي‌ رويه ، نسل اين گل در حال انقراض بوده و تاکنون تلاش همه‌ کساني که خواسته‌ اند آن را در مکان ‌هاي ديگر پرورش دهند، بيهوده مانده ‌است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سوسن عروس سر به زيرطبيعت ايران

سوسن عروس سر به زيرطبيعت ايران
خروج

گروه سيري در استان ها: محدوده جنگلي و مرتعي فندقلو که در قسمت شرق اردبيل جاي گرفته به لحاظ حضور گونه هاي متعدد گياهي يکي از با اهميت ترين اکوسيستم ها در اين استان به شمار مي رود و سوسن چلچراغ يکي از بي نظيرترين گل هاي کشور در آن مي رويد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها