گروه اقتصادي:با رونمايي از بسته خروج از رکود، تيم اقتصادي دولت تصميم گرفت از طريق اعطاي تسهيلات ارزان بازار خودرو را از رکود خارج کند اين در حاليست که فعالان صنعت ليزينگ معتقدند که اگر آنها در اين طرح به بازي گرفته ميشدند، اثرگذاري بيشتري داشتند. بر اساس بسته خروج از رکود، براي حدود 129 هزار دستگاه خودرو وام در نظر گرفته شده تا خودروسازان بتوانند با جذب منابع حاصل از فروش قسطي بخشي از بدهيهاي خود را تسويه کنند. اين در حاليست که به اعتقاد بسياري از کارشناسان راه انداختن ليزينگها و برطرف کردن مشکلات آنها اگر در دستور کار قرار ميگرفت، بدون اينکه منابعي از طريق سيستم بانکي به اقتصاد وارد شود، قادر بود بازار خودرو را از رکود خارج کند. محمد کاظم رئيس هيات مديره انجمن ليزينگ ايران در اين باره به اقتصادنيوز ميگويد: ليزينگهاي کشور هم اکنون با دو مشکل اساسي مواجه هستند. نخست اينکه هنوز نتوانستهاند با سازمان امور مالياتي بر سر پرداخت ماليات بر ارزرش افزوده به تفاهم برسند. طراحي سيستم مالياتي به گونهاي است که آنها مجبورند دوبار ماليات بر ارزش افزوده بپردازند که اين موضوع باعث شده خريد ليزينگي نه براي مشتري و نه براي صاحبان ليزينگ صرفه اقتصادي نداشته باشد.او ميافزايد: موضوع ديگر به رسميت شناخته نشدن آنها از سوي بانک مرکزي به عنوان موسسات اعتباري است که اين موضوع سبب شده تا فعاليت آنها با اما و اگرهايي مواجه شده و نتوانند اعتماد لازم را نزد مشتريان به وجود آورند و فعاليتهاي خود را گسترش دهند.کاظم تصريح ميکند: بر اساس آمار منتشر شده تا کنون حدود 30 شرکت ليزينگي مجوزهاي لازم را کسب کردهاند، 300 ليزينگ غير رسمي مورد شناسايي قرار گرفتهاند و پيشبيني شده بين 600 تا هزار شرکت ليزينگي، به صورت غير رسمي و ناشناخته فعاليتهايي را در بخشهاي مختلف اقتصاد انجام دهند. اما در اين ميان صاحبان ليزينگهاي قانوني معتقدند که در بسته خروج از رکود دولت آنها از قلم افتاده اند و به عبارت ديگر به بازي گرفته نشدهاند به همين خاطر از تيم اقتصادي دولت گلايه دارند که اگر در اين بسته نقشي هم براي آنان در نظر ميگرفتند ميتوانستند در شرايط ويژه کنوني که بازارهاي کشور در رکود عميق به سر مي برد، به اقتصاد کمک کرده و در راستاي رکودزدايي گام بردارند.دادوود ميرخانيرشتي، مديرعامل ايران خودرو در دولت جنگ در گفتوگو با اقتصادنيوز معتقد است: شايد دولت ميتوانست بازار خودرو را که عمده ليزينگها در آن به فعاليت ميپردازند از طريق ليزينگها سر و سامان ميداد و از رکود خارج ميکرد و به جاي اينکه منابع بانکي را در اختيار خودروسازان قرار دهد، مثلث خودروساز، ليزينگ و مشتري را تشکيل ميداد و با برطرف کردن موانع فعاليت آنها فضا را براي نقش آفريني بيشتر ليزينگها آماده ميکرد. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از افکار نيوزاو مي گويد: به نظر ميرسد با فعال شدن ليزينگها اقتصاد ايران بتواند در بخش تقاضا تحرک خاصي به خود بگيرد و در اين ميان مردم بتوانند انواع نيازهاي خود به مسکن، خودرو، لوازم خانگي و . . . را از طريق ليزينگها تامين کنند.در اين ميان فعاليت ليزينگ هاي مسالهدار و غير مجاز سبب شده تا فضاي عمومي اعتماد لازم را به اين بخش از اقتصاد کشور نداشته باشد و ترجيح دهد تا نياز خود به تسهيلات را از طريق نظام بانکي تامين کند. شايد اگر نهادهاي نظارتي تدابيري را بيانديشند و با برطرف کردن موانع و مشکلات ليزينگهاي مجاز فضاي کسب و کار آنها را بهبود دهند ميتوان اميدوار بود که خريد ليزينگي در ايران جان گيرد و در هنگام رکود از سمت تقاضا ليزنگها نقش بيشتري را بر عهده گيرند.
گروه اقتصادي:با رونمايي از بسته خروج از رکود، تيم اقتصادي دولت تصميم گرفت از طريق اعطاي تسهيلات ارزان بازار خودرو را از رکود خارج کند اين در حاليست که فعالان صنعت ليزينگ معتقدند که اگر آنها در اين طرح به بازي گرفته ميشدند، اثرگذاري بيشتري داشتند.