عصر آذربایجان

گزارش خبر

خانه و موزه سفال تبريز

خانه و موزه سفال تبريز

1395/06/23

موزه سفال يا خانه سفال تبريز که بنايي قاجاري است در خيابان شمس تبريزي خيابان شهيد نوروزي کوچه صرافلار پلاک 100 واقع شده است اين خانه جزو آلبوم خانه‌هاي تاريخي تبريز مي‌باشد که تاريخ بناي آن به دوره قاجاريه و پهلوي بر مي‌گردد.

گروه سيري در استان ها: موزه سفال يا خانه سفال تبريز که بنايي قاجاري است در خيابان شمس تبريزي خيابان شهيد نوروزي کوچه صرافلار پلاک 100 واقع شده است اين خانه جزو آلبوم خانه‌هاي تاريخي تبريز مي‌باشد که تاريخ بناي آن به دوره قاجاريه و پهلوي بر مي‌گردد. بنا شامل يک زير زمين و يک طبقه فوقاني مي‌باشد که با معماري زيبا و اصيل ايراني زيبايي خاصي به خود گرفته است نماي اصلي بنا داراي ايوان مي‌باشد که بر روي دو ستون استوار شده است و با گچبري‌هاي زيبايي تزيين شده است.
در چند سال اخير اين بنا توسط سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي خريداري شد و پس از مرمت و بازسازي به مرکز آموزش هنرآموزان و تجمع هنرمندان رشته سفالگري تبديل و از سال 1374 نيز بعنوان نمايشگاه و خانه سفال تبريز در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفت.
خاک در دسترس‌ترين و نخستين ماده‌اي بوده که بشر آغازين با آن بسياري از نيازهايش را برطرف کرده است. خاک را با آب مخلوط نموده و از آن گل ساخته، و با گل به لذت و قدرت آفرينش رسيده است. گل فرم پذير و نقش پذير بوده، با آن خشت و پياله ساخته تا به نيازهاي زندگي روزمره‌اش، جواب دهد و بعد انديشه‌هايش را برآنها نقش زده است. با ساخت پيکره‌هايي از گل به باورها و ترس هايش پاسخ گفته است. با آتش ديدن ساخته هاي گلينش شاهد معجره اي شده است: همه چيز در آتش مي سوخته و گل درکام آتش سخت_تر و ماندگارتر مي‌گرديده است!
سفالينه‌ها حتي پس از مرگ نيز با نياکان ما همراه مي‌شدند تا در حيات بعدي مورد استفاده قرار گيرند و امروز همان سفالينه ها، پيام گذشتگان را به ما مي‌رسانند.معادن غني خاک سفيد (ترکيبات کائولن)، اين خطه در منطقه مرند واقع است. روستاي زنوز مرند در دامنه کوه آق داغ، مرکز سفالگري با خاک سفيد بوده است.
به نقل از استادکاران سفالگر معاصر ما (استاد عباس قابچي و استاد احمد قابچي) از چند نسل قبل از آنها سفالگري با خاک سفيد در روستاي زنوز رواج داشته است.
خانواده قابچي پدر (محمد) و دو پسر (عباس و احمد) که نام خانوادگيشان معرف شغل شان مي باشد به شهر تبريز مهاجرت کردند و در کارگاهي در محله درب سرخاب به سفالگري مشغول شدند.
روند توليد و شرايط بازار براي آنها در اين چند دهه با فراز و نشيب‌هايي همراه بوده است که متاسفانه در دهه‌هاي اخير با افول مخاطب مواجه شده بود.از سال 1373 پشتيباني آگاهانه و بسترسازي مناسب سازمان ميراث فرهنگي استان از سفالگري بومي منطقه تاييدي بر تحقق نظريه استاد فريده تطهيري مقدم در رابطه با سفال ويژه منطقه بوده است.در گوشه گوشه اين آب و خاک استادکاران سخت کوش و با همتي هستند که آخرين نسل حافظان فرهنگ و هنر بومي ما مي باشند. قدر آنان را بدانيم و زمان را از دست ندهيم. با نگاهي آگاهانه و آسيب شناسانه بستر تداوم حيات فرهنگي آنان را فراهم کنيم.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

خانه و موزه سفال تبريز

خانه و موزه سفال تبريز
خروج

موزه سفال يا خانه سفال تبريز که بنايي قاجاري است در خيابان شمس تبريزي خيابان شهيد نوروزي کوچه صرافلار پلاک 100 واقع شده است اين خانه جزو آلبوم خانه‌هاي تاريخي تبريز مي‌باشد که تاريخ بناي آن به دوره قاجاريه و پهلوي بر مي‌گردد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها