عصر آذربایجان

گزارش خبر

بناهاي تاريخي شهر اردبيل

بناهاي تاريخي شهر اردبيل

1396/06/05

گروه سيري در استان ها: اردبيل از جمله برجسته ترين و پرجاذبه ترين مناطق ايران به لحاظ تنوع جاذبه ها به شمار مي رود.

 اين منطقه در دوران مختلف تاريخي به علت قرار داشتن در مسير جاده ابريشم از رونق اقتصادي بسياري برخوردار بوده است و بعد از اسلام براي اولين بار دولت ملي در شهر اردبيل توسط خاندان صفوي پايه ريزي شد. آثار سياحتي ، زيارتي و تاريخي متعددي در اين استان وجود دارد که از آن جمله مي توان به مجموعه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي مربوط به دوره ايلخاني و صفوي با مقابر بزرگاني چون شيخ صفي الدين اردبيلي ، شاه اسماعيل صفوي ، موزه مردم شناسي ميدان عالي قاپو ، شش باب حمام مربوط به دوران صفوي و قاجار در محلات قديمي شهر اردبيل ، يازده پل تاريخي مربوط به دوران صفوي و قاجار بر روي رودخانه_هاي باليقلو و قره سو ، مجموعه بازار اردبيل با تاقهاي جناقي و گنبدهاي چهار تاقي   مسجد جمعه احداث شده بر روي تپه باستاني بزرگ مربوط به دوران سلجوقي ، امامزاده صالح و قيز امامزاده سي و مقبره شيخ جبرائيل جد سلاطين صفوي در محله کلخوران اردبيل اشاره کرد.
مجموعه بسيار ارزشمند و زيباي بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي که همه ساله پذيراي ده ها هزار علاقمند به آثار تاريخي از نقاط دور نزديک ايران و جهان مي باشد يکي از 10 اثر باستاني مهم ايران به شمار مي آيد و به تازگي از سوي يونسکو نيز به ثبت جهاني رسيده است. اين بناي کم نظير به نام عارف رباني شيخ صفي الدين اردبيلي جد شاهان صفوي پس از وفات او در سال 735 ه ق توسط فرزنداش شيخ صدرالدين موسي ساخته شده است. در طول زمان و به ويژه در دوران حکومت صفويه باتوجه به احترام خاص شاهان صفوي نسبت به جد خود بخش هاي ديگري به اين مجموعه افزوده شد. مجموعه بقعه شيخ صفي در زمان حاضر داراي هشت بخش اصلي شامل مسجد جنت سرا - قنديل خانه - حرم خانه - چيني خانه - چله خانه - شربت خانه - گنبد الله الله و شهيدگاه مي باشد.
علاوه بر مقبره شيخ صفي و مرقد شاه اسماعيل اول - آرامگاه هاي ديگري از شاه زادگان صفوي و سرداران قزل باش ازجمله شهيدان جنک چالدارن و شروان در روستاي کلخوران - زادگاه و خاستگاه بنيانگذاران سلسله صفويه باوجود نزديکي به شهر اردبيل - در غربتي عجيب قرار گرفته و هنوز جايگاه تاريخي و واقعي اش در فرهنک کهن ايران زمين براي گردشگران معرفي نشده است. وجه تسميه روستاي کلخوران به درستي معلوم نيست و دو روستاي ديگر در اطراف اردبيل با اين نام خوانده مي شوند که براي تمايز با اين روستا آن ها را با پسوندهايي به نام کلخوران ويند و کلخوران هير مي خوانند.
محوطه پر درختي موسوم به باغ شيخ به ابعاد تقريبي 150 در 200 متر در ورودي روستاي کلخوران واقع است که اجداد شيخ صفي الدين اردبيلي در آن نقابي از خاک بر رخ کشيده اند. بقعه شيخ جبرييل - پدر شيخ صفي الدين در وسط اين باغ قرار دارد و به صورت هشت ضلعي به طول و عرض 19 در 13 متر و 20 سانتي متر ساخته شده است. ارتفاع ديوار بنا حدود هشت متر است که بر بالاي آن گنبد بزرگي در وسط به بلندي 15 متر ديده مي شود که بناي اوليه آن در زمان شيخ صدرالدين موسي فرزند شيخ صفي احدات شده است. مقبره و داخل محوطه در کمال سادگي است و به غير از چند زيارت نامه که از نظر خطاطي کم نظير است چيز ديگري ديده نمي شود و اهالي معتقدند که اين شيخ زينت نمي پذيرد. در داخل اين بقعه صندوقي است که در زير آن شيخ جبرييل پدر شيخ صفي و شيخ قطب الدين جد او و صلاحالدين جد شيخ جبرييل مدفونند.در محوطه پيرامون اين بقعه که به باغ شيخ موسوم است دو بقعه آجري ديگري نيز با طاق هاي ضربي ديده مي شوند که يکي متعلق به سيد عوض الخواص جد جهارم شيخ صفي و ديگري متعلق به سيد اعرابي است. جمعه مسجد اردبيل در شمال شرقي شهر بر روي تپه باستاني قرار گرفته و بازمانده مسجد عظيم ، گسترده و کم نظيري است که در دوره هاي مختلف اسلامي به خصوص دوره سلجوقي شکل گرفته و تا اوايل صفوي معمور و آباد بوده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بناهاي تاريخي شهر اردبيل

بناهاي تاريخي شهر اردبيل
خروج

گروه سيري در استان ها: اردبيل از جمله برجسته ترين و پرجاذبه ترين مناطق ايران به لحاظ تنوع جاذبه ها به شمار مي رود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها