عصر آذربایجان

گزارش خبر

نقش موثر تولید با کیفیت و استاندارد در کاهش مصرف کالای خارجی و افزایش صادرات

نقش موثر تولید با کیفیت و استاندارد در کاهش مصرف کالای خارجی و افزایش صادرات

1396/07/22

بهبود کیفیت به عنوان یکی از اهداف استاندارد یک درخواست مستمر است، اگر سازمان استاندارد موفق شود که شرایط تولید را به سمتی ببرد که تولیدی با کیفیت و استاندارد داشته باشیم مصرف کالای خارجی و وارداتی کاهش و صادرات نیز افزایش پیدا می کند.

استاندارد سازي در شرايط کنوني نه تنها موجب بهبود کيفيت و مرغوبيت توليدات داخلي مي شود بلکه در اعتماد سازي بين مصرف کنندگان نقش اساسي ايفا کرده و رغبت و انگيزه آنان را براي استفاده از کالاي توليد داخلي افزايش مي دهد و در اين راستا توليدکننده‌اي که قصد رقابت و دستيابي به رضايت مشتري را دارد بايد همواره بهترين کالا را به مصرف‌کننده ارائه دهد.

مقوله استاندارد سازي توليدات علاوه بر ارتقاي کيفيت، تامين منافع مردم، حفظ سلامت و ايمني و جلب اعتماد مصرف کننده در افزايش سهم کشور و نيز استان در بازار جهاني و صادرات نقش بسزايي ايفا مي کند. در زمان کنوني با توجه به توسعه فعاليت هاي بشري در جامعه، استاندارد سازي تنها در حوزه صنعت خلاصه نمي شود بلکه بسياري از فعاليت هاي فردي و اجتماعي افراد را دربر مي گيرد و زواياي پنهان و آشکار زندگي بشر را تحت تاثير قرار مي دهد.

با اين وجود کيفيت برخي محصولات چندان مطلوب نبوده و به دليل ايمني و استاندارد پايين اعتماد کافي به اين کالاها وجود ندارد البته بررسي کالاهاي صادراتي که به دليل نداشتن استاندارد به کشور برگشت خورده‌اند، نبايد فراموش شود. همچنين برخي از اصناف و حرفه‌هاي کشور تحت پوشش سازمان استاندارد قرار ندارند و به دور از نظارت‌هاي سازمان استاندارد اقدام به توليد مي‌کنند. رعايت استانداردهاي گوناگون بستگي به شرايط علمي- صنعتي هر جامعه دارد و با توجه به نيازهاي جامعه تجديد نظر در استانداردها ضروري به نظر مي‌رسد.

استاندارد كردن و استاندارد از پايه هاي علم و فناوري است كه در پيشرفت صنعت و اقتصاد نقشي به سزا دارد و بايد در جهت افزايش سطح كيفيت ها تلاش كرد تا به فناوري پيشرفته توليد هر محصول نايل آمد. اغلب چنين مي پندارند كه استاندارد فقط براي حفظ منافع مصرف كننده است. البته اين نظر تا حدي صحيح است و استاندارد به نيازهاي فردي و اقتصادي مصرف كنندگان توجه دارد، اما استحكام صنعت و فناوري را نيز در نظر دارد و مي توان گفت كه سود حاصل از رعايت استاندارد براي توليدكنندگان بيش از مصرف كنندگان است، زيرا صرفه جويي هاي حاصل از كاهش انواع قطعات و مواد اوليه غيرضروري و ضايعات، به قدري چشمگير است كه هر گونه سرمايه گذاري در زمينه استاندارد سازي فرآورده ها و خدمات را براي صاحبان صنايع موجه مي سازد، به طوري كه آنان در اندك زمان مي توانند نتايج محسوس آن را به صورت مبالغ ذخيره شده مشاهده كنند.

اهميت استاندارد سازي بدين جهت حائز اهميت است که بايد تمام کالاها در تمامي حوزه ها به صورت استاندارد عرضه شود و در اين مسير تمام کالاهايي که مردم دريافت مي کنند بايد مشمول استانداردها قرار گرفته و از سوي ديگر اداره استاندارد نيز بايد با بازرسي هاي دوره اي خود به اين مهم دقت و جديت بيشتري نشان دهند.

استاندارد از نقش و اهميت ويژه اي در زندگي روزمره مردم برخوردار است و فرهنگ سازي و ترويج استاندارد در جامعه مي تواند آگاهي مردم را نسبت به اين مقوله افزايش داده و در نهايت با تبديل اين آگاهي به مطالبه ي عمومي منجر به ارتقا کيفيت کالا و خدمات در جامعه شود.

بايد فعاليت ها و اقدامات اداره کل استاندارد براي مردم تبيين شود چون تعامل بين اداره کل استاندارد و دستگاه هاي اجرايي زمينه ساز تحقق و تبلور هر چه بيشتر و موثر تر استاندارد در جامعه خواهد شد .

سازمان استاندارد يک سازمان بين بخشي است که با همه موضوعات و بخش هاي جامعه در عرصه کيفيت رابطه دارد و در همه بخش هاي توليدي، کشاورزي و خدماتي به عنوان سازماني بين بخشي و فرايندي نقشي اساسي و فعال داشته و همواره نظارت خود را اعمال مي کند.

فرهنگ سازي در بحث استاندارد سازي مهم است و توليد کننده و مصرف کننده استاندارد سازي را جدي بگيرند و اگر اين مسئله در کشور پيگيري شود به استاندارد سازي کمک فراواني مي شود.

*استاندارد مبناي توسعه و پيشرفت جوامع جهاني

مدير کل استاندارد آذربايجان غربي گفت: امروزه استاندارد مبناي توسعه و پيشرفت جوامع جهاني است.

منصور جلاير در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار داشت: در حال حاضر يکي از الزامات حضور اوليه در سطح جهاني، استاندارد در جوامع است به طوري که اين اصل مبناي توسعه و پيشرفت جوامع قرار گرفته است، هرقدر بتوانيم استاندارد هاي خود را به استاندارد هاي جهاني نزديک کنيم همواره شاهد پيشرفت در کشور خواهيم بود.

وي ادامه داد: اگر افراد در جامعه از پايبندي اجتماعي در همان جامعه برخوردار نباشند استاندارد نيز بي مفهوم خواهد بود و  اين امر نيز مستلزم فرهنگ سازي مطلوب در جامعه است.

مدير کل استاندارد آذربايجان غربي با اشاره به شعار اين سازمان مبني بر استاندارد شهر ها را هوشمند مي کند، تصريح کرد: اين سازمان همواره در صدد تحقق شعار اقتصاد مقاومتي و ترويج توليدات داخل بر مبناي استاندارد بر امده است.

جلاير با بيان اينکه ايران حائز رتبه 23 استاندارد در سطح جهاني است، يادآور شد: در بحث کيفيت و ارتقاي سطح زندگي ، فرهنگ و تبادلات اقتصادي استاندارد ها نقش مهمي را در جامعه ايفا مي کنند.

مدير کل استاندارد آذربايجان غربي افزود: ارتقاي سطح مطالبات و اگاهي مردم در جامعه، حمايت از توليدات با کيفيت داخلي، ارتقاي سطح دانش و تکنولوژي بخشي از اهداف مهم اين سازمان بر اساس مصوبات سازمان جهاني ايزو است.

وي با بيان اينکه از تاريخ 22 تا 28 مهر ماه را به عنوان هفته استاندارد نامگذاري شده است، متذکر شد: استاندارد و اقتصاد هوشمند، استاندارد و سفر هوشمند، استاندارد و تغذيه هوشمند، استاندارد و کار هوشمند، استاندارد و مسئوليت اجتماعي هوشمند، استاندارد و زندگي هوشمند به عنوان شعار هرروز هفته اعلام شده که در طول اين هفته اقداماتي از قبيل تجليل از واحد هاي توليدي، افتتاح آزمايشگاه هاي استاندارد انجام خواهد شد.

جلاير در خصوص عملکرد يک ساله اين سازمان نيز خاطر نشان کرد: صدور 168 مورد پروانه کاربرد استاندارد ، 15 پروانه تمديدي، 28 پرونده ابطال شده، صدور گواهي نامه وارداتي به تعداد پانزده هزارو 681، صدور پروانه صادراتي به ميزان يک هزارو 113 عدد در زمينه هاي کشاورزي، ابزار الات خودرو و برقي بخشي از فعاليت هاي است سازمان در طول يک ساله اخير بوده است. 

*رعايت استانداردها زمينه پيشرفت کشور را فراهم خواهد کرد

مدير کل استاندارد آذربايجان غربي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سطح تکنولوژي در کشور و استان، تصريح کرد: اجناس داخلي اگر بخواهند در بازارهاي جهاني حضور پيدا کنند، بايد استانداردهاي به روز دنيا را رعايت کنند.

وي ادامه داد: براي موفق شدن در اقتصاد غيرنفتي و جايگزين کردن درآمد نفت با درآمد فروش کالاها در جهان، بايد استاندارد کالاهاي داخلي با کالاهاي خارجي در يک حد قرار بگيرند.

جلاير ابراز داشت: استانداردهايي که در کشور به‌کار گرفته مي‌شود، همان استانداردي است که در کشورهاي اروپايي از آن استفاده مي‌کنند و در اين راستا کالايي که توليد مي‌شود با اين استاندارد سنجش شده و در معرض خريدار قرار مي‌گيرد.

مدير کل استاندارد آذربايجان غربي با اشاره به اهميت استانداردسازي کالاها و خدمات، تصريح کرد: رعايت استانداردها سبب پيشرفت کشور مي شود و پايبند نبودن به استانداردها موجب آسيب به جامعه خواهد شد.

جلاير با بيان اينکه "استانداردها شهرها را هوشمندتر مي‌کنند" به‌عنوان شعار امسال سال سازمان استاندارد جهاني است که توسط يک هنرمند ايراني انتخاب شد، افزود: در راستاي اين شعار کارهاي زيرساختي و پروژه‌هايي که در شهرها کار مي‌شوند بايد به نحوي باشند که اين شعار در کشور تحقق يابد.

وي از پلمب پنج دستگاه آسانسور در استان خبر داد و افزود: علاوه بر آن، 14 مورد اعلام جرم و 670 مورد تذکر و اخطار کتبي به بهره برداران آسانسورها در بخش هاي دولتي، خصوصي، بيمارستاني و عمومي صورت گرفته است.
جلاير با بيان اينکه بررسي وضعيت فعاليت، استحکام، کيفيت و وجود مشکل در آسانسورها بر عهده اداره استاندارد است، اعلام کرد: در يک سال گذشته 314 فقره گواهينامه ايمني و کيفيت آسانسور در آذربايجان غربي صادر شده است.
وي يادآور شد: کارشناسان اين نهاد در کنار آزمايشگاه هاي همکار با حساسيت ويژه اي کيفيت آسانسورها و نحوه نصب آنها را مورد بازرسي قرار مي دهند و از کمترين مشکل در اين خصوص چشم پوشي نمي کنند چراکه اين امر به صورت مستقيم با زندگي افرادي که از آن استفاده مي کنند، در ارتباط است.
وي از همکاري 58 آزمايشگاه همکار با اداره کل استاندارد در آذربايجان غربي خبر داد و اظهار کرد: در هفته استاندارد امسال نيز که از 22 تا 28 مهرماه جاري است، سه آزمايشگاه به اين تعداد اضافه مي شود تا در راستاي بررسي وضعيت خدمت رساني بخش هاي مختلف به ويژه توليدکنندگان و فعالان صنعت غذا در استان مشارکت لازم را داشته باشند.
مديرکل استاندارد آذربايجان غربي با اشاره به انجام بيش از 11 هزار و 400 مورد نمونه برداري در يک سال گذشته در استان، افزود: علاوه بر آن بيش از 6 هزار و 200 بازديد از واحدهاي توليدي، 109 مورد نمونه برداري از فلزات گرانبها،316 مورد آزمون از باسکول هاي جاده اي و حدود 6 هزار مورد آزمون از وسايل سنجش انجام شده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

نقش موثر تولید با کیفیت و استاندارد در کاهش مصرف کالای خارجی و افزایش صادرات

نقش موثر تولید با کیفیت و استاندارد در کاهش مصرف کالای خارجی و افزایش صادرات
خروج

بهبود کیفیت به عنوان یکی از اهداف استاندارد یک درخواست مستمر است، اگر سازمان استاندارد موفق شود که شرایط تولید را به سمتی ببرد که تولیدی با کیفیت و استاندارد داشته باشیم مصرف کالای خارجی و وارداتی کاهش و صادرات نیز افزایش پیدا می کند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها