عصر آذربایجان

گزارش خبر

در طراحي سعي کردم همه گرايش‌هاي فکري را لحاظ کنم

گفت‌وگو با طراح پوستر نمايشگاه مطبوعات

1394/08/24

گروه گفت‌وگو: پوسترهاي نمايشگاه مطبوعات امسال را محمدرضا دوست‌محمدي، طراحي کرده. محمدرضا دوست‌محمدي متولد 1355 است. او کارشناس ارشد انيميشن از دانشکده سينما و تئاتر دانشگاه تهران و عضو هيات علمي دانشگاه تهران است بسياري از طرح جلدهاي مجله همشهري جوان، اثر اوست. او در مصاحبه با خبر آنلاين چگونگي شکل گرفتن پوسترهاي نمايشگاه مطبوعات را شرح داده است:

گروه گفت‌وگو: پوسترهاي نمايشگاه مطبوعات امسال را محمدرضا دوست‌محمدي، طراحي کرده. محمدرضا دوست‌محمدي متولد 1355 است. او کارشناس ارشد انيميشن از دانشکده سينما و تئاتر دانشگاه تهران و عضو هيات علمي دانشگاه تهران است بسياري از طرح جلدهاي مجله همشهري جوان، اثر اوست. او در مصاحبه با خبر آنلاين چگونگي شکل گرفتن پوسترهاي نمايشگاه مطبوعات را شرح داده است:
*چرا شما براي طراحي پوسترهاي نمايشگاه مطبوعات انتخاب شديد؟
من پيش از اين با وزارت ارشاد کار نکرده بودم. آنها کارهاي من را ديده بودند و خوششان آمده بود. اين شد که با من تماس گرفتند و من هم قبول کردم طراحي پوسترهاي نمايشگاه را انجام دهم.
*چطور به اين سه پوستر نهايي رسيديد؟
‍طرح‌هاي نهايي پوسترهاي نمايشگاه کتاب، از بين 14 اتود پيشنهادي انتخاب شد. در انتخاب طرح نهايي عوامل مختلفي دخيل بودند. يکي از اين عوامل سليقه مديران بود، عامل بعدي شرايط و فضاي فرهنگي حاکم بر جامعه بود. يکي ديگر از عوامل شرايط و جنس مخاطب ما به لحاظ فکري است.اين سه طرح در هر صورت با در نظر گرفتن اين عوامل از دل چهارده اتود نهايي انتخاب شد و به مرحله اجرا رسيد.
*در مورد پوستر اول توضيح مي‌دهيد؟
در پوستر اول که يک خانواده را به تصوير کشيده است، هدف اين بوده که حضور خانواده در فضاي مطبوعات احساس شود. در زمينه بصري محدوديت‌هايي داشتيم که بايد مسئله‌مان را با آن حل مي‌کرديم. در اين پوستر يک خانواده با تمام اعضاي آن انگار به يک مهماني دعوت شده‌اند، که محل آن مهماني خانه‌اي‌ست که از مطبوعات به وجود آمده است.به اين دليل که سميليک‌ترين و قديمي ترين شکل مطبوعات روزنامه است، ما شکل روزنامه‌اي را در نظر گرفتيم.
*مخاطب پوستر دوم کودکان و نوجوانان هستند؟
بله در اين پوستر مخاطب ما کودکان و نوجوانان بودند. در پوستر کودک ما از جذابيت‌هاي تصويري و رنگ‌هاي شاد بهره برده‌ايم.که براي حضور در نمايشگاه نياز به حضور خانواده هم دارند.در اين کار از تکنيک تصويرسازي استفاده کرديم .
*در اين پوستر شهري که زير پاي بچه‌هاست، چه جور شهري است؟
 معماري شهر زيرپاي بچه‌ها از يک معماري ترکيبي ايراني-مدرن بهره گرفته شده. در تصوير برج آزادي، برج ميلاد ، سي وسه پل، آرامگاه ابوعلي سينا قابل تشخيص است.مسجدي هم که در وسط پوستر ديده مي‌شود،الهام گرفته شده از مصلاست. تصوير سرزميني رويايي است که عطر و بوي ايراني دارد.در دنياي بچه‌ها آنچه که مورد توجه است، نقد و گزارش و خبر و تحليل نيست. در دنياي بچه‌ها بيشتر نقل و روايت و دنياي فانتزي است. در اين پوستر بچه‌ها سوار قاليچه پرنده مطبوعات شده‌اند و مي‌توانند به دنياي تخيلات و روياها، آينده و گذشته، فرازمان و فرامکان خودشان سفر کنند.
*در پوستر سوم شما از نماد »انار« استفاده کرده‌ايد. علت اين انتخاب چيست؟
 انار نماد پاييز و يکي از نمادهاي ايراني است. از طرفي انار يک کارکتر مذهبي دارد. ما ترجيح داديم از المان‌هايي که عناصر ملايم مذهبي دارد‌ استفاده کنيم و جداي از آن، انار براي ما يادآور خاطرات کودکي و شعر «انار» است. در نتيجه اين المان با تم‌هاي مختلف در واقع يادآور نمايشگاه مطبوعات است که همه گرايش‌هاي فکري را در خود جا داده است.
*روزنامه‌هايي که در پوستر انار به کار برده‌ايد، روزنامه‌هاي قديمي است؟
خير. روزنامه‌هايي که در پس زمينه انار است، روزنامه‌هاي قديمي نيست، براي مديريت تصوير از روزنامه استفاده شده، در پوسترهاي شلوغ نمي‌شود از عکس‌هاي درشت و مشخص استفاده کرد چون چشم بيننده را منحرف مي‌کنند. روزنامه‌ها در اين پوستر بافت‌هاي متي هستند تا عکس. ما بايد تصاوير و رنگ‌ها را کنترل مي‌کرديم که ازدحام و شلوغي عناصر بصري، موجب بد ديده شدن کار نشود.
*به نظرتان در پوسترها جاي رسانه‌هاي آنلاين خالي نبود؟ الان بخش قابل توجهي از رسانه‌هاي کشور، رسانه‌هاي آنلاين هستند.
در پوستر سخت است که همه اهداف و جوانب را به تصوير بکشيم. من حتي معتقد بودم که اين پوسترها خيلي شلوغ هستند و با اين شلوغي مخالف بودم. پوستر نبايد خيلي پرگويي داشته باشد. کليت‌ به زعم من کفايت مي‌کند. اينکه واقعا جزييات چه هستند، فرع ماجراست. قرار نيست آدم‌ها در پوستر تمام اهداف يا جزييات را ببينند.
* چرا کمتر پوسترهاي سازماني و دولتي خوب مي‌بينيم؟
عوامل مختلفي دخيل هستند. گاهي به دلايل اقتصادي، گاهي انتخاب طراح درست نيست، گاهي طراح، طراح خوبي است و فشار از سمت مديران موجب افت کار مي‌شود. .واقعاً بحث پيچيده است. پوسترهاي سازماني و دولتي ما خيلي جاي کار دارد. هم ما هنرمندان بايد بتوانيم با مديران حرف بزنيم و به آنها نزديک شويم و مذاکره کنيم، هم مديران بايد به جامعه هنري نزديک شوند و با آنها حرف بزنند. ما تا ايده‌ال فاصله زيادي داريم. من تلاشم را کردم که اين فاصله را کمتر کنم. اميدوارم پوسترهاي سال‌هاي آينده از پوستر امسال بهتر باشد و ما يک حرکت رو به جلو داشته باشيم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

در طراحي سعي کردم همه گرايش‌هاي فکري را لحاظ کنم

گفت‌وگو با طراح پوستر نمايشگاه مطبوعات
خروج

گروه گفت‌وگو: پوسترهاي نمايشگاه مطبوعات امسال را محمدرضا دوست‌محمدي، طراحي کرده. محمدرضا دوست‌محمدي متولد 1355 است. او کارشناس ارشد انيميشن از دانشکده سينما و تئاتر دانشگاه تهران و عضو هيات علمي دانشگاه تهران است بسياري از طرح جلدهاي مجله همشهري جوان، اثر اوست. او در مصاحبه با خبر آنلاين چگونگي شکل گرفتن پوسترهاي نمايشگاه مطبوعات را شرح داده است:

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها