عصر آذربایجان

گزارش خبر

ذائقه کودک گرفتار در نگه‌دارنده‌ها

ذائقه کودک گرفتار در نگه‌دارنده‌ها

1395/08/16

به عقيده کارشناسان تعارض سلايق تغذيه در بين بزرگسالان و کودکان اردبيلي يک زنگ هشدار است. هشداري که از مشکلات بي‌بازگشت تغذيه ناسالم کودکان خبر مي‌دهد.

گروه گزارش: به عقيده کارشناسان تعارض سلايق تغذيه در بين بزرگسالان و کودکان اردبيلي يک زنگ هشدار است. هشداري که از مشکلات بي‌بازگشت تغذيه ناسالم کودکان خبر مي‌دهد.
يک سفره پلاستيکي گلدار پهن شده است و دور تا دور آن پنج -شش تا بچه قد و نيم قد جمع شده‌اند. بالاي سفره پدر خانواده و بغل‌دست وي مادر خانواده نشسته است. مادر ابتداي غذا پدر را از بهترين قسمت غذا روي بشقاب مي‌کشد و در مقابلش مي‌گذارد. در ادامه نوبت بچه‌ها است که البته بچه‌هاي بزرگ‌تر سهم بيشتر مي‌گيرند. کسي حق شوخي و بازي سر سفره را ندارد. چشم‌ها دست مادر را دنبال مي‌کند که با کفگير برنج دم کشيده را در وسط بشقاب مي‌گذارد. بچه‌ها با احساس رضايت و ولع غذاي خود را مي‌خورند و بعد از تشکر کنار مي‌کشند. سفره پلاستيکي ساده روي زمين پهن مي‌شود و هر کدام از چهار عضو خانواده يک گوشه آن مي‌نشيند. يکي از بچه‌ها که از قبل نوع غذا را ديده نق و نوقي مي‌کند و وقتي اعتراض پدر و مادر را مي‌بيند، بي‌صدا غذاي خود را تا آخرين قاشق مي‌خورد. سفره يکبار مصرف به جاي سفره پلاستيکي روي ميز پهن شده است. مادر با دادوفرياد و چند بار صدا کردن اعضاي خانواده را به ميز ناهار مي‌کشاند. دختر بزرگ خانواده مشغول صحبت با تلفن است و وقتي همه غذايشان تمام مي‌شود تازه از راه مي‌رسد. پسر کوچک نق و نوقي مي‌کند و دماغش را از بوي غذا مي‌گيرد. پدر صحبتي نمي‌کند و مادر بار ديگر با دادوفرياد به اعتراض بچه‌ها جواب مي‌دهد. پسر کوچک قهر مي‌کند و به اتاقش مي‌رود. به حدي لاغر و بي‌جان است که اگر يک رنگ سياه روي پوستش بکشند به کودکان آفريقايي که دچار سوءتغذيه هستند شبيه مي‌شود. سه نسل خانواده اردبيلي بي‌آنکه تصور آن را داشته باشند با تغيير سبک زندگي و تغذيه دچار تغييرات قابل‌توجه در سفره غذاي خود شده‌اند.
بطوريکه امروز شکل تغذيه کودکان آسيب‌هاي جدي به دنبال داشته و نگراني قابل‌توجهي از تأثيرات درازمدت آن در طول زندگي آينده کودکان ايجاد کرده است.
*گم‌گشتگي رژيم غذايي در بين کودکان
نگراني والدين از تغذيه فرزندان که آن ها را مجبور به اطاعت کرده در وضعيتي است که خود کودکان نيز در بيشتر مواقع ذائقه خود را نمي‌شناسند بطوريکه والدين از اين موضوع که کودکشان زماني غذاي خاصي را دوست داشته اما ديگر به آن لب نمي‌زند ابراز ناراحتي مي‌کنند. صحبت با تعدادي از کودکان نشان مي‌دهد گم‌گشتگي قابل‌توجهي در بين کودکان به دليل رژيم غذايي نامشخص وجود دارد. آيلين رستمي هشت سال دارد و غذايي که بيشتر از همه دوست دارد، ماکاروني است.
*نايلون فريزر ذائقه سالم کودکان را حبس کرده است
در عين حال معاون غذا و داروي علوم پزشکي استان اردبيل گفت: امروز به جاي بيماري‌هاي واگير يکي از دلايل عمده مرگ‌ومير در اردبيل انواع سرطان‌ها است. حجت سيد خليل‌اللهي تأکيد کرد: در استان به ويژه سرطان معده، ريه، روده و پستان شايع است که همگي آن ها از طريق تغذيه نامناسب شکل مي‌گيرد. وي افزود: متأسفانه نه در نگه‌داري و نه در مصرف و پخت‌وپز مواد غذايي رعايت اصول نداريم بطوريکه اردبيلي‌ها گرايش قابل‌توجهي به غذاهاي فريز شده پيدا کرده‌اند و غذاهاي فريزري که در دماي پايين در نايلون نگه‌داري مي‌شود، از طريق نايلون فريزر تبادلات يوني انجام داده و مواد سمي توليد مي‌شود. هشدار کارشناسان البته مورد غفلت است. يکي از کهن‌سالان اردبيلي گفت: در گذشته به شدت از دادن غذاي مانده به کودک خودداري مي‌شد. تغذيه اصلي کودک شير مادر بود اما متأسفانه شنيده مي‌شود که برخي مادران براي حفظ تناسب اندام نه زايمان طبيعي را مي‌پذيرند و نه حاضر مي‌شوند به کودک خود شير دهند. پوراندخت سپاسي افزود: مراقبت از تغذيه کودک از همان روز اول تولد بايد آغاز شود اما غفلت مادران اين روزها به جد مشاهده مي‌شود. بطوريکه مادران کودکان ناراضي را با شکلات و بستني و پفک آرام مي‌کنند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، تأکيدات کارشناسان در وضعيتي طي سال‌هاي اخير شدت يافته که رسانه ملي نيز به هشدار در تغذيه ناسالم کم‌توجه است. برخي والدين دانسته و برخي نادانسته دست به تغيير ذائقه کودک خود در مسير نادرست مي‌زنند. در ادامه بعد از مشاهده ايراد و اشکال در تغذيه کودک هزينه‌هاي قابل‌توجه جهت جبران بيماري‌ها صرف مي‌شود. هزينه کردي که مي‌تواند به سادگي براي تغذيه سالم و پرورش استعدادهاي کودک مصرف شود. اين در حالي است که مادربزرگ‌ها با امکانات به مراتب کمتر، کودکان به مراتب سالم‌تري را پرورش مي‌دادند. اما چند نسل بي‌توجهي به آداب صحيح تغذيه و تظاهر خالي از فايده به مدرنيزه شدن موجب شده است امروز مادران براي يک قاشق غذا به کودکان خود التماس و اصرار کنند. يک قاشق غذايي که جايزه آن يک بسته پفک است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ذائقه کودک گرفتار در نگه‌دارنده‌ها

ذائقه کودک گرفتار در نگه‌دارنده‌ها
خروج

به عقيده کارشناسان تعارض سلايق تغذيه در بين بزرگسالان و کودکان اردبيلي يک زنگ هشدار است. هشداري که از مشکلات بي‌بازگشت تغذيه ناسالم کودکان خبر مي‌دهد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها