عصر آذربایجان

گزارش خبر

يافته‌هاي جديد در محوطه تپه حسنلو

يافته‌هاي جديد در محوطه تپه حسنلو

1402/09/20

گروه سيري در استان ها: در بررسي باستان‌شناختي منظر فرهنگي دشت سولدوز به محوريت »تپ? حسنلو«، 117 محوط? باستاني مربوط به دوران‌ پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي شناسايي شد.

گروه سيري در استان ها: در بررسي باستان‌شناختي منظر فرهنگي دشت سولدوز به محوريت «تپ? حسنلو»، ??? محوط? باستاني مربوط به دوران‌ پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي شناسايي شد.

علي صدرائي ـ سرپرست هيأت بررسي باستان‌شناختي منظر فرهنگي دشت سولدوز در آذربايجان غربي ـ با اعلام اين خبر گفت: عمليات ميدانيِ بررسي باستان‌شناختي محوطه‌هاي تاريخي واقع در منظر فرهنگي دشت سولدوز به محوريت تپ? تاريخي حسنلو که از اوايل آبان­‌ماه سال جاري شروع شده بود، به پايان رسيد.

به گفته اين باستان‌شناس، در اين پژوهش ??? محوط? باستاني مربوط به دوران‌ پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي شناسايي و بازنگري شد و مورد بازبيني قرار گرفت.

صدرائي افزود: از عمده اهداف و دستاوردهاي اين پژوهش مي‌توان به شناسايي محوطه‌هاي اقماري تپ? تاريخي حسنلو و استفاده از اطلاعات آنها در پلان مديريت پايگاه ملي محوط? تاريخي حسنلو، بهره‌برداري از اين مستندات در تهي? پروند? ثبت جهاني اين محوطه، تهيه و تکميل اطلس باستان‌شناسي کشور، شناسايي محوطه‌هاي تاريخي ثبت‌­نشده و آماده‌سازي پروند? آنها براي ثبت در فهرست آثار ملي کشور، پايش و مستندنگاري و اولويت‌بندي محوطه­‌ها براي گمانه‌زني به منظور تعيين عرصه و پيشنهاد حرايم به منظور جلوگيري از تخريب بيشتر و حفاظت بهتر آثار تاريخي موجود در منطقه اشاره کرد.

سرپرست هيأت بررسي باستان‌شناختي منظر فرهنگي دشت سولدوز در آذربايجان غربي اظهار کرد: در آيند? نزديک با ايجاد بانک سفال در پايگاه ملي محوط? تاريخي حسنلو، که يکي از مهم­ترين محوطه‌هاي باستاني کشور است، مجموعه‌­هاي سفالي گردآوري­‌شده از محوطه‌هاي مختلف دشت فرهنگي سولدوز براي استفاده در دسترس پژوهشگران خواهد بود.

به گزارش عصر آذربايجان به نقل از  ايسنا، منظر فرهنگي دشت سولدوز به واسط? برخورداري از آب فراوان و زمين‌هاي حاصلخيز از ديرباز همواره مورد توجه جوامع انساني بوده و به اين دليل از نظر شمار محوطه‌­هاي باستاني از غني‌ترين دشت‌هاي کشور به­‌شمار مي­‌آيد. از اين رو بررسي و شناخت منظر فرهنگي اين دشت با محوريت تپ? تاريخي حسنلو ضروري و بسيار حائز اهميت است.

تپ? تاريخي حسنلو در ?? کيلومتري اروميه و ? کيلومتري شهر نقده قرار دارد. اين محوطه، که قدمت نخستين استقرار انسان در آن به هشت هزار سال پيش مي‌­رسد، داراي توالي استقراري طولاني از پيش‌­ازتاريخ تا دوران تاريخي است. جام زرين حسنلو يکي از مهم­ترين آثار مکشوفه از اين محوط? تاريخي است که قدمت حدود ???? ساله دارد. اين جام که در کاوش هيأت آمريکايي در پيش از انقلاب اسلامي به‌­دست آمد، هم‌اکنون در موز? ملي ايران نگهداري مي‌شود. تپ? حسنلو در سال ???? به شمار?  ??? در فهرست آثار ملي ثبت شد و نظر به اهميت آن و نيز انجام فعاليت‌هاي علمي، فني و پژوهشي به پايگاه ملي تبديل شده است. اين محوطه يکي از آثار مهم گردشگري استان آذربايجان غربي به شمار مي‌رود که سالانه پذيراي هزاران گردشگر داخلي و خارجي است

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها