عصر آذربایجان

گزارش خبر

آغوش گشايي تالاب‌هاي آذربايجان غربي براي غاز پيشاني سفيد

آغوش گشايي تالاب‌هاي آذربايجان غربي براي غاز پيشاني سفيد

1395/08/09

غاز پيشاني سفيد امسال براي زمستان گذراني تالاب هاي آذربايجان غربي را انتخاب کرده و اين درحالي است که طي سالهاي اخير جمعيت آن رو به کاهش بوده و به نوعي در خطر انقراض قرار گرفته است.

گروه گزارش: غاز پيشاني سفيد امسال براي زمستان گذراني تالاب هاي آذربايجان غربي را انتخاب کرده و اين درحالي است که طي سالهاي اخير جمعيت آن رو به کاهش بوده و به نوعي در خطر انقراض قرار گرفته است. آذربايجان غربي با 30 تالاب دايمي و فصلي يکي از استانهاي داري زيستگاههاي بسيار مناسب آبي است که همه ساله با آغاز فصل پاييز و شروع فصل مهاجرت پرندگان پذيراي هزاران پرنده متنوع و زيباست که جلوه خاصي نيز به تالاب هاي استان مي بخشد. پنج سايت از 22 سايت کنوانسيون بين المللي رامسر ايران شامل تالاب درياچه اروميه، تالاب قوپي باباعلي وتالابهاي يادگارلو، درگه سنگي و شورگلدر آذربايجان غربي واقع شده که تالاب بين المللي درياچه اروميه يکي از ذخيره گاههاي زيستکره جهان بوده و تالابهاي آغگل ماکو، گرده قيط، ميمند و کاني برازان به عنوان مناطق شکارممنوع هستند. تالاب پارک ملي درياچه اروميه با داشتن آب شور و به دليل ويژگيهاي طبيعي و اکولوژيکي منحصر به فرد از مهمترين و با ارزش ترين اکوسيستم هاي ايران بوده که داراي دو نوع اکوسيستم آبي و خشکي بوده که يک نوع جانور آبزي به نام آرتميا اروميانا و 12گونه ازجلبکها در اين تالاب زيست مي کنند. اکوسيستم خشکي آن شامل 102 جزيره بزرگ و کوچک بوده که بزرگترين آنها به ترتيب کبودان با داشتن قوچ و ميش ارمني، اشک با داشتن گوزن زرد ايراني، اسپير و آرز و با داشتن پوشش گياهي غني داراي اهميت ويژه اي بوده که جزاير 9 گانه از جزاير کوچک درياچه بوده که مکان مهمي براي جوجه آوري پليکان سفيد، فلامينگو و کاکايي صورتي است.
*تالابهاي آذربايجان غربي آلبوم بي نظير طبيعت
تالاب هاي آذربايجان غربي در چهار عنوان شامل پارک ملي درياچه اروميه، تالاب هاي کنوانسيون رامسر، تالاب هاي محدوده شکار ممنوع و تالاب هاي عادي شناخته مي شوند که پنج تالاب کنوانسيون رامسر، هشت تالاب محدوده شکار ممنوع و بقيه تالاب هاي معمولي هستند. علاوه بر تالاب هاي بين المللي در مناطق شمالي و جنوبي استان تالاب هاي ديگري نيز وجود دارد که از شهرستان ماکو در شمال تا شهرستان مياندوآب در جنوب استان پراکنده اند که هر کدام از اين تالاب هاي به نوبه خود زيستگاه مهمي براي پرندگان و محيطي براي تلطيف آب هوا و منبعي براي تغذيه سفره هاي زير زميني آب محسوب مي شوند که تابلويي بي نظير از طبيعت را در ديدگاه همگان به مشاهده گذاشته اند. اين استان از نظر جغرافيايي نيز در مسير مهاجرت پرندگان مهاجري است که هر ساله با شروع فصل پاييز و آغاز سرما از عرض هاي شمالي کره زمين به عرضاي جنوبي تر مهاجرت مي کنند. تالاب کاني برازان به عنوان اولين سايت پرنده نگري کشور، تالاب هاي نقده، مياندوآب، سد نوروزلو و سواحل جنوبي پارک ملي درياچه اروميه از مهمترين تالاب هاي زمستان گذاراني پرندگان مهاجر در آذربايجان غربي است.در اين راستا آذربايجان غربي هر ساله شاهد حضور هزاران پرنده آبزي و کنار آبزي است که در کنار پرندگان بومي استان جلوه اي خاص به تالاب هاي استان بخشيده و در آبگير هاي استان زمستان گذراني کرده و يا جهت بازيابي توان و انرژي به طي مسير مهاجرتي ادامه مي دهند. از جمله مهمترين پرندگاني که در تالابهاي اين استان در اين فصل مشاهده مي شود مي توان به انواع غاز ها از قبيل عروس غاز، غاز خاکستري، غاز پيشاني سفيد بزرگ، غاز پيشاني سفيد کوچک و انواع اردک ها از قبيل سر سبز(کله سبز)، ارده ايي، خوتکا، فيلوش، نوک پهن، تاجدار، آنقوت، تنجه، سرسياه و همچنين پليکان خاکستري، پليکان سفيد، قو و ... اشاره داشت. رئيس اداره نظارت بر حيات وحش اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: وضعيت مناسب تالاب هاي استان در سالهاي اخير موجب شده بيش از 176 گونه پرنده استان براي براي مهاجرت و زمستان گذراني انتخاب کنند. اميد يوسفي با بيان اينکه با توجه به شرايط نسبتا مساعد تالاب هاي استان، عدم صدور پروانه شکار پرنده و ... پيش بيني مي شود در سالجاري در صورت مساعد بودن شرايط آب هوايي دوباره تالاب هاي استان مملو از انواع پرندگان آبزي و کنار آبزي شود عنوان کرد: طرح سرشماري پرندگان نيز نيمه دوم امسال در حال اجراست. وي ادامه داد البته لازمه آن همکاري مردم خصوصا سکونتگاه هاي حاشيه تالابها با همکاران سازمان حفاظت محيط زيست، پرهيز از هر گونه شکار و صيد غير مجاز و يا تير اندازي در مناطق، عدم ورود آلودگي و فاضلاب و يا پساب به تالابها است.
*غاز پيشاني سفيد در خطر انقراض جدي قرار دارد
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، يوسفي با بيان اينکه از جمله پرندگاني که امسال جهت زمستان گذراني به تالاب هاي استان سفر کرده است غاز پيشاني فيد است اظهارداشت: غاز پيشاني سفيد ازجمله پرندگاني است که در سالهاي اخير جمعيت جهاني آن شديداً کاهش يافته و در معرض خطر انقراض قرار دارد. رئيس اداره نظارت بر حيات وحش اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: غاز پيشاني سفيد کوچک در مسير مهاجرتي خود از عرض هاي جغرافيايي شمالي (سيبري و شمال اروپا) به تالابهاي اين استان مهاجرت کرده و مدت زمان زيادي را جهت زمستان گذراني و بازيابي توان و انرژي ازدست رفته در اثر طي مسافت هاي طولاني، سپري مي کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

آغوش گشايي تالاب‌هاي آذربايجان غربي براي غاز پيشاني سفيد

آغوش گشايي تالاب‌هاي آذربايجان غربي براي غاز پيشاني سفيد
خروج

غاز پيشاني سفيد امسال براي زمستان گذراني تالاب هاي آذربايجان غربي را انتخاب کرده و اين درحالي است که طي سالهاي اخير جمعيت آن رو به کاهش بوده و به نوعي در خطر انقراض قرار گرفته است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها