عصر آذربایجان

گزارش خبر

سيل دل تشنه درياچه اروميه را سير کرد

سيل دل تشنه درياچه اروميه را سير کرد

1396/02/04

گروه گزارش: جاري شدن سيل که ناشي از تداوم بارش ها و آب شدن برف کوه ها بود سبب شد تا روند روبه رشد خشک شدن درياچه اروميه گرفته شود. به گزارش عصرآذربايجان، روزهاي گذشته شاهد بارش هاي متناوب و جاري شدن سيل در شهرهاي حاشيه درياچه اروميه بوديم که اين امر سبب شد تا درياچه اروميه که در وضعيت نامناسبي به سر مي برد و احتمال خشک شدن بخش قابل توجهي از آن را در تابستان سال جاري مي دادند، جان تازه اي به خود بگيرد. در اين ميان وارد شدن حجم بالاي آب به درياچه اروميه که ناشي از افزايش دماي هوا ذوب شدن برف ها و نزولات جوي بود، هر چند سبب بروز خسارت_هاي جاني و مالي به ساکنين حاشيه درياچه اروميه شده، ولي از روند رو به رشد خشکي درياچه اروميه جلوگيري کرد.

گروه گزارش: جاري شدن سيل که ناشي از تداوم بارش ها و آب شدن برف کوه ها بود سبب شد تا روند روبه رشد خشک شدن درياچه اروميه گرفته شود. به گزارش عصرآذربايجان، روزهاي گذشته شاهد بارش هاي متناوب و جاري شدن سيل در شهرهاي حاشيه درياچه اروميه بوديم که اين امر سبب شد تا درياچه اروميه که در وضعيت نامناسبي به سر مي برد و احتمال خشک شدن بخش قابل توجهي از آن را در تابستان سال جاري مي دادند، جان تازه اي به خود بگيرد. در اين ميان وارد شدن حجم بالاي آب به درياچه اروميه که ناشي از افزايش دماي هوا  ذوب شدن برف ها و نزولات جوي بود، هر چند سبب بروز خسارت_هاي جاني و مالي به ساکنين حاشيه درياچه اروميه شده، ولي از روند رو به رشد خشکي درياچه اروميه جلوگيري کرد.
*تراز آبي درياچه اروميه با بارش ها افزايش يافت
مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در اين خصوص گفت: تراز در ياچه اروميه از زمان تثبيت حدود 72 سانتي‌متر افزايش داشته است. فرهاد سرخوش تصريح کرد: هم‌اکنون تراز درياچه به يک هزار و 270.80 سانتي متر رسيده است که سهم بهار امسال تا امروز 4 سانتي‌متر بوده است. وي اعلام کرد: 90 درصد بارندگي‌ها در جنوب استان اتفاق افتاده است پيش‌بيني مي‌شود طي دو روز آينده حدود 8 تا 9 سانتي‌متر افزايش تراز داشته باشيم. اين مسؤول يادآور شد: طبق اعلام شرکت آب منطقه‌اي حدود 610 متر مکعب در هر ثانيه وارد درياچه مي‌شود.
*پيش بيني تبخير 50 سانتي متري درياچه اروميه در تابستان
مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه حجم کل آب وارد شده از حوضه آبريز شرقي و غربي را 120 ميليون متر مکعب اعلام کرد و اذعان داشت: اميد است با افزايش بارندگي‌ها اين ميزان تا 150 ميليون متر مکعب افزايش يابد. سرخوش با بيان اينکه تابستان امسال شاهد تبخير آب درياچه اروميه و به تبع آن شاهد کاهش آب اين درياچه خواهيم بود، گفت: تبخير هر سال درياچه اروميه در فصل گرما حدود 50 سانتي‌متر است. اين مسؤول اظهار داشت: با توجه به پيش‌بيني حجم زياد بارندگي‌ها تا پايان فصل بهار و دريافت به موقع اعتبارات اختصاص يافته، در سال 96 احياي درياچه اروميه با روند خوبي پيش خواهد رفت.
*ذوب شدن برف کوه ها و بارش همزمان سبب ايجاد سيلاب شد
مدير دفتربرنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه نيز در اين خصوص گفت: به منظور کمک به احياي درياچه اروميه سازمان محيط زيست استان، کار گاه بازآموزي و ارزشيابي فعاليت هاي توسعه ياران حوضه آبريز درياچه اروميه را برگزار مي کند. مسعود تجريشي تصريح کرد: در اين کارگاه جلب مشارکت مردم به منظور حفظ محيط زيست و احياي درياچه اروميه انجام مي گيرد. وي بر لزوم استفاده از پتانسيل بالقوه زنان و جوامع محلي براي بهبود زندگي و احياي درياچه اروميه تاکيد کرد و گفت: بايد براي پيشبرد اهدافمان در احياي درياچه اروميه بيش از پيش تلاش کنيم.
اين مسؤول در ادامه با اشاره به بارش هاي اخير در استان، يادآور شد: قبل از بارش ها، ما انتظار داشتيم در طول اين چند روز دماي هواي بعضي از نقاط حوضه آبريز افزايش پيدا کند و اين اتفاق هم افتاد. تجريشي ادامه داد: در شرق درياچه دماي هوا در شب، منهاي يک درجه بود که صبح همان روز اين دما به 29 درجه بالاي صفر رسيد که افزايش دما منجر به ذوب شدن برف‌ها شد و اين امر سبب شد تا سيل جاري شود.
*رژيم آبي درياچه اروميه سيلابي است
مدير دفتربرنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه گفت: اين موضوع سبب شد تا تراز ابي درياچه اروميه افزايش يابد. تجريشي با بيان اينکه با ذوب شدن برف ها، باران نيز باريد، يادآور شد: اين امر سبب ايجاد سيلاب شد. وي با اشاره به وضعيت دراچه اروميه، اعلام کرد:  به صورت کلي وقتي از لحاظ تاريخي به درياچه اروميه نگاه مي کنيم، متوجه مي‌شويم عمدتا رژيم آبي درياچه اروميه، سيلابي بوده است.
اين مسؤول خاطرنشان کرد: در گذشته هاي بسيار دور هم آبهايي که وارد درياجه اروميه مي_شد از بارش هاي سيلابي بوده  و البته در رابطه با خسارت‌هاي وارد شده هم همانطور که در تصاوير ديده شد، عمده خسارت ها ناشي از ساخت و سازها در بستر و حريم رودخانه ها است. مدير دفتربرنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه با اشاره به تاثير بارش ها در درياچه اروميه، اذعان داشت: اين بارش‌ها از جنوب غربي درياچه تا شمال شرقي آن خطي بود و در اين ميان، ميزان بارندگي در اطراف اشنويه 55 ميليمتر است و در تبريز 67 ميليمتر مي‌رسد.
تجريشي همچنين ميزان بارندگي در گوشه و کنار اروميه و نازلو را به ترتيب 32 و 35 ميلي متر عنوان کرد و اذعان داشت: بارش در عجب‌شير 32 ميليمتر، بوکان 28 ميليمتر، شبستر 29 ميليمتر بود و اگر ميزان بارش را 20 ميليمتر درنظر بگيريم و فرض کنيم در کل حوضه آبريز هيچ ميزان آبي به زير زمين نفوذ نکرده باشد، تراز درياچه اروميه بايد حدود 20 سانتي متر بايد افزايش پيدا کند.
وي اضهار داشت: از سويي درياچه اروميه يک دهم حوضه آبريز را تشکيل مي‌دهد، ضريب روان آب در حوضه آبريز درياچه 40 تا 50 درصد است و انتظار مي‌رود تراز  10 تا 12 سانتي متر بايد افزايش پيدا کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مرکز مطالعات کوهورت درياچه اروميه بزودي راه‌اندازي مي‌شود

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي در اروميه:
خروج

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي گفت: مرکز مطالعات کوهورت درياچه اروميه بزودي راه‌اندازي مي‌شود.

پرکردن چاه‌هاي آب اطراف درياچه اروميه به معني نابودسازي کشاورزي است

رئيس اتاق بازرگاني و کشاورزي اروميه:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي اروميه گفت: پر کردن 3000 چاه آب کشاورزان در اطراف درياچه اروميه پيش از اقدامات جايگزين به معني نابودسازي کشاورزي است.

شکوفايي اقتصادي با استفاده از نمک درياچه اروميه

معاون امور معادن سازمان صنعت ومعدن آذربايجان‌غربي اعلام کرد
خروج

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي گفت: چهارميليارد تن نمک در درياچه اروميه وجود دارد که بهره برداري ازين منبع عظيم مي تواند سبب شکوفايي استان شود.

رهاسازي آب سدها به درياچه از اواخر آبان آغاز مي‌شود

مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي:
خروج

مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌ غربي گفت: در قالب راهکارهاي 27‌گانه براي احيا رهاسازي آب سدها به درياچه اروميه از اواخر آبان آغاز مي‌شود.

173 پروژه احياي درياچه اروميه در دست اجراست

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي:
خروج

نماينده مجري ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي گفت: در حال حاضر 173 پروژه احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي و آذربايجان‌شرقي در حال اجراست، اجراي پروژه‌هاي اثربخش در اولويت است.

دولت به سرنوشت 15 ميليون حاشيه نشين درياچه اروميه بي توجه است

نماينده مردم سلماس در مجلس:
خروج

گروه خبر: نماينده مردم سلماس در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت به سرنوشت 15 ميليون نفر حاشيه نشين درياچه اروميه بي توجه است و روند فعلي تخصيص بودجه درياچه را احيا نمي‌‌کند.

اجراي عمليات نجات بخشي درياچه اروميه در 220 هزار هکتار

توسط اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي انجام مي‌شود
خروج

گروه خبر: مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي از اجراي عمليات نجات بخشي درياچه اروميه در 220 هزار هکتار از اراضي اطراف درياچه اروميه خبر داد.

تسريع در روند اجراي پروژه‌هاي درياچه اروميه نيازمند تزريق اعتبار است

نماينده مردم اروميه در مجلس:
خروج

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي گفت: تأخير در تخصيص به موقع اعتبارات احياي درياچه اروميه سبب تعطيلي و کندي سرعت پروژه‌هاي احيا شد و سرعت بخشي به روند اجراي آنها مستلزم تزريق اعتبار است.

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره

احياي درياچه اروميه در قاب جشنواره
خروج

دومين جشنواره فرهنگي هنري احياي درياچه اروميه در تبريز در حالي آخر هفته گذشته پايان يافت که گفته مي شود اين قبيل رويدادها بستر خوبي براي آگاهي بخشي و جلب مشارکت اجتماعات محلي اين پهنه آبي در معرض خطر محسوب مي شود. تجربه کشورهاي توسعه يافته در حوزه رفع مشکلات زيست محيطي و اجتماعي نشان مي دهد که آنان براي غلبه بر اين گونه مسائل و فائق آمدن بر مصائب و تبعات بعدي آن بيشتر بر بهره گيري از ظرفيت هاي اجتماعات محلي از طريق انجام اقدامات مشارکتي به ويژه بر بسترهاي کارهاي فرهنگي تاکيد مي کنند.

سيل دل تشنه درياچه اروميه را سير کرد

سيل دل تشنه درياچه اروميه را سير کرد
خروج

گروه گزارش: جاري شدن سيل که ناشي از تداوم بارش ها و آب شدن برف کوه ها بود سبب شد تا روند روبه رشد خشک شدن درياچه اروميه گرفته شود. به گزارش عصرآذربايجان، روزهاي گذشته شاهد بارش هاي متناوب و جاري شدن سيل در شهرهاي حاشيه درياچه اروميه بوديم که اين امر سبب شد تا درياچه اروميه که در وضعيت نامناسبي به سر مي برد و احتمال خشک شدن بخش قابل توجهي از آن را در تابستان سال جاري مي دادند، جان تازه اي به خود بگيرد. در اين ميان وارد شدن حجم بالاي آب به درياچه اروميه که ناشي از افزايش دماي هوا ذوب شدن برف ها و نزولات جوي بود، هر چند سبب بروز خسارت_هاي جاني و مالي به ساکنين حاشيه درياچه اروميه شده، ولي از روند رو به رشد خشکي درياچه اروميه جلوگيري کرد.

تبريز بيشترين آسيب را در صورت خشک شدن درياچه اروميه مي بيند

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کشور در تبريز:
خروج

گروه خبر: رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کشور با تاکيد بر اقدامات صورت گرفته در زمينه احياي درياچه اروميه اعلام کرد: اگر درياچه اروميه خشک شود، تبريز بيش ترين آسيب را مي بيند.

روند خشکي درياچه اروميه متوقف شده است

نماينده مردم اروميه در مجلس:
خروج

گروه خبر: نماينده مردم اروميه در مجلس با تاکيد بر توقف روند خشکي درياچه اروميه، گفت: سطح آب درياچه نسبت به دو سال گذشته 20 سانتي‌متر افزايش يافته و تا 7 سال آينده به طور کامل احيا اکولوژيک خواهد شد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها