عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقف قرآني حلقه مفقوده موقوفات آذربايجان غربي

وقف قرآني حلقه مفقوده موقوفات آذربايجان غربي

1396/09/13

گروه گزارش: يکي از نقاط ضعف در حوزه موقوفات آذربايجان بي‌توجهي به وقف در امور قرآني بوده در حالي‌که لازم است براي برطرف کردن نيازها و ضرورت‌هاي جامعه به موقوفات جهت داده شود‌‌ و در اين راستا بايد نسبت به فرهنگ سازي وقف قرآني در استان اقدام شود و يکي از راه‏‌هاي ترويج فرهنگ قرآني و مذهبي ايجاد وقف‏‌هاي جديد با نيت‏‌هاي قرآني است لذا بايد از ظرفيت هاي مغفول وقف براي گسترش فعاليت هاي قرآني بهره گيري شود.

به گزارش عصرآذربايجان، يکي از مهم ترين تمهيدات دين اسلام در راستاي دور انديشي و تامين آينده مسلمين و فرزندان ايشان پايه ريزي سنت حسنه وقف است، امروزه يکي از ضروري‌ترين امور ترويج فرهنگ قرآني به شمار مي رود  که بايد بدان وقف صورت گيرد.
متاسفانه به وقف قرآني کمتر توجه شده است، در راستاي توسعه و ترويج وقف قرآني اعتماد سازي و عيني سازي موقوفات بهترين روش محسوب مي شود و بايد اهتمام ويژه اي حاصل شود تا اشتياق مردم نسبت به موقوفات بيشتر شود و رسانه ها در فرهنگ‌سازي و جهت دادن به افکار عمومي جامعه نقش دارند و بايد ارزش وقف را براي مردم تبيين کنند.  موقوفات بسيار کمي جهت ترويج فرهنگ قرآني اختصاص مي‌يابد يعني اگرچه براي مساجد و حسينيه ها وقف‌هاي متعددي مي‌شود، اما براي قرآن با آن حجم و توجه نيست و اين باز مي‌گردد به آنکه ما هنوز به اهميت تعليم و تربيت قرآن پي نبرده ايم.
با توجه به اينکه يکي از نياز هاي اساسي جامعه اسلامي موقوفات  قرآني است اما متاسفانه در استان آذربايجان غربي موقاف قرآني بسيار محدود و اندک شمار است اگر بخواهيم که جامعه اي عاري از مشکلات داشته باشيم بايد تفکر قرآني در آن جامعه نهادينه شود چرا که قرآن کتابي بوده که راهنماي تمام عصرها و انسان ها است.
هر کسي به اندازه وسع و توان خود مي تواند واقف بوده و با نهادينه شدن شعار همه واقف باشيم موقوفات قرآني نيز افزايش پيدا کرده و بايد وقف‌ها را به سمت ايجاد موقوفات قرآني ساماندهي و هدايت شود، وقف در زمينه قرآن بسيار مهم بوده و اميد است در اين زمينه کارهاي خوبي انجام شود.
*وقف هاي قرآني بيشتر مورد توجه واقفان استان قرار گيرد
مديرکل اوقاف و امورخيريه آذربايجان غربي  حجت الاسلام ناصر جوانبخت گفت: طي دو سال اخير 400 موقوفه جديد در سطح استان به ثبت رسيده است. وي بر ضرورت فرهنگ سازي در مسئله وقف و لزوم توجه مردم به اين مهم در جامعه تاکيد کرد و ابراز داشت: با تعاملات و تلاش هاي صورت گرفته،امسال، 150 درصد در آمد موقوفات افزايش داده شده و اوقاف استان امسال در بخش اجراي نيت 6هزار ميليارد تومان درآمد داشته است.
مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي با تاکيد بر اينکه بايد فرهنگ سازي لازم  براي اهداي نيت واقفين در بخش هاي بيمارستاني و آموزشي و قرآني صورت گيرد، تصريح کرد: متاسفانه در سطح استان حتي يک موقوفه براي هزينه دربخش مسائل قرآني وجود ندارد.
*ضرورت هدايت نيت موقوفات به سمت نيازهاي روز جامعه
مدير کل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي گفت: روحانيان بايد نيت موقوفات را به سمت منفعتي و نيازهاي روز جامعه هدايت کنند. حجت_الاسلام ناصر جوانبخت در همايش وقف و رسانه با ابراز تاسف از اينکه نيت حسنه وقف در دوران شاهنشاهي مورد ظلم واقع شد، اظهار داشت: با توجه به اينکه هم اکنون نيز 60 درصد مردم از حسنات و اثرات وقف اطلاع نداشته و از سوي ديگر اقتصاد مقاومتي در راستاي مشکل گشايي جامعه مورد غفلت واقع شده است، بايد به موضوع مهم وقف در جامعه توجه داشت.
وي با بيان اينکه هم اکنون 25 درصد مراکز درماني کشور موقوفه هستند، متذکر شد: اين در حالي است که بيشتر مردم از موقوفه بودن آن اطلاعي نداشته و از سوي ديگر برخي دانشگاه ها  حوزه هاي علميه و مدارس کشور نيز موقوفه هستند. مدير کل اوقاف و امور خيريه آذربايجان_غربي ابراز داشت: هم اکنون 36 هزار رقبه در استان وجود دارد که در اين رابطه 14 هزار فقره از آنها فاقد سند هستند. وي در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه بهره وري اقتصادي اداره کل اوقاف و‌ امور خيريه استان اشاره و بيان کرد: امسال 10 هزار عرصه و عيان موقوفات در خوي و چايپاره مورد بازسازي قرار گرفت.
وي با بيان اينکه در حوزه فرهنگي، امسال چهلمين دوره مسابقات سراسري قرآن در کريم در اروميه برگزار شد، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن امسال 150 هزار نفر زائر در مرز خسروي و مهران اطعام شدند. وي اعلام کرد: از ابتداي امسال مبلغ 6 ميليارد تومان از درآمد موقوفات اجراي نيت شده و در اين زمينه، مبلغ يک ميليارد و 300 تومان از نيت واقفان براي هزينه کرد در اربعين و محرم بوده است.
وي با بيان اينکه طي سال گذشته 232 وقف به موقوفات استان اضافه شد، ادامه داد: در هشت ماهه سال جاري نيز تعداد 80 موقوفه که بيشتر به نيت عمران و آباداني مساجد بوده وقف شد.
وي تاکيد کرد: روحانيان بايد موقوفات خود را به سمت منفعتي و نيازهاي روز جامعه هدايت کنند و هم اکنون نياز روز جامعه، کمک به حوزه_هاي علميه و پذيرش طلاب خواهر و برادر است.
*واقفان نيات خود را به سمت حل مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان هدايت کنند
نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري با تاکيد بر اينکه واقفان بايد نيات خود را به سمت و سوي مسائلي همچون تسهيل ازدواج جوانان ببرند، گفت: از سوي ديگر واقفان خيرانديش بايد نيت خود را به سمت حل مشکلات اشتغال جوانان هدايت کنند. حجت_الاسلام عسگر ديرباز در همايش وقف و رسانه که در سالن شرکت برق استان برگزار شد اظهار کرد: کساني که اقدام به وقف مال و اموال خود کرده و نيت الهي دارند در روز قيامت نتيجه اعمال خود را مشاهده مي کنند.
وي با تاکيد بر اينکه وقف يک نياز فطري و طبيعي انسان است، افزود: بي شک کساني که در اين دنيا اقدام به وقف مي کنند به حيات و زندگي خود تدوام داده و بنابراين کسي که به دنبال استمرار زندگي خويش پس از مرگ است بايد به سمت وقف رود. وي با اشاره به اينکه در هر شهري که حوزه علميه تاسيس شده و روحانيان پرورش يابند، مديريت فرهنگي آن شهر بيمه مي_شود ادامه داد: بي شک در هر جايي که حوزه علميه قدرتمندي وجود داشته باشد، آسيب هاي اجتماعي کاهش مي يابد.
نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: از سوي ديگر ارتباط معناداري بين تلاش موفق حوزه ها و کاهش آسيب هاي اجتماعي در آن منطقه وجود دارد. وي در ادامه با تاکيد بر اينکه واقفان بايد نيات خود را به سمت و سوي مسائلي همچون تسهيل ازدواج جوانان ببرند، تصريح کرد: از سوي ديگر واقفان خيرانديش بايد نيت خود را به سمت حل مشکلات اشتغال جوانان برده، چون معضل بيکاري منشاء اصلي بسياري از آسيب هاي اجتماعي است.
نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري بيان کرد: بنابراين با توجه به اينکه دولت هاي مختلف با وجود تلاش هاي فراوان نمي توانند اين مشکل را برطرف کنند، واقفان بايد پاي به عرصه گذاشته و از موقوفات در راستاي اشتغال مولد، کارآفريني و حل مشکل اشتغال بهره ببرند. وي با تاکيد بر اينکه واقفان بايد به اولويت_هاي مورد نياز جامعه توجه داشته و نيات خود را به آن سمت حرکت دهند افزود: بايد نيات واقفان خيرانديش بتواند نيازي از نيازهاي جامعه را در ميان مدت و بلند مدت برطرف کند. ديرباز با تاکيد بر اينکه اگر فرهنگ وقف و تلاش سازمان اوقاف و امور خيريه در جامعه کمتر مورد توجه واقع شده، عامل آن خود سازمان است گفت: چون اين سازمان در گذشته مي توانست فعاليت_هاي خود را در معرض افکار عمومي قرار مي داد.وي اظهار کرد: اما خوشبختانه در ادامه موجي ايجاد شد که فعاليت هاي اوقاف بيش از پيش ترويج يافت که واقع بينانه و هدفمند بود پس اين تلاش زماني به بار مي نشيند که همه دست به دست هم داده و کمک کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

وقف قرآني حلقه مفقوده موقوفات آذربايجان غربي

وقف قرآني حلقه مفقوده موقوفات آذربايجان غربي
خروج

گروه گزارش: يکي از نقاط ضعف در حوزه موقوفات آذربايجان بي‌توجهي به وقف در امور قرآني بوده در حالي‌که لازم است براي برطرف کردن نيازها و ضرورت‌هاي جامعه به موقوفات جهت داده شود‌‌ و در اين راستا بايد نسبت به فرهنگ سازي وقف قرآني در استان اقدام شود و يکي از راه‏‌هاي ترويج فرهنگ قرآني و مذهبي ايجاد وقف‏‌هاي جديد با نيت‏‌هاي قرآني است لذا بايد از ظرفيت هاي مغفول وقف براي گسترش فعاليت هاي قرآني بهره گيري شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها