عصر آذربایجان

گزارش خبر

افزایش 3.8 برابری اعتبار حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی آذربایجان غربی طی چهار سال اخیر

افزایش 3.8 برابری اعتبار حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی آذربایجان غربی طی چهار سال اخیر

1397/05/15

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی گفت: اعتبار حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی آذربایجان غربی در بین سال‌های 1392 تا 1396 حدود 3.8 برابر شده است.

به گزارش عصرآذربايجان، ناصر حضرتي در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان با اعلام اينکه اعتبار اين بخش‌ها طي سال 1392 در استان يک هزار و 50 ميليارد ريال بود و در سال 1396 به 4 هزار و 16 ميليارد ريال رسيده، اظهار داشت: اين افزايش اعتباري در اکثر بخش‌هاي علمي، اجتماعي و فرهنگي استان رخ داده است.

وي از افزايش اعتبار بخش بهداشت و درمان آذربايجان غربي در اين مدت از 68 ميليارد ريال به 507 ميليارد ريال خبر داد و يادآور شد: 17 هزار و 200 ميليارد ريال اعتبار عمراني طي سال گذشته براي استان به تصويب رسيده و از ابتداي امسال نيز 13 هزار و 180 ميليارد ريال اعتبار ابلاغ شده است.

* تخصيص 81 درصدي اعتبارات بخش نفت و گاز به آذربايجان غربي

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان غربي تخصيص 81 درصدي اعتبارات بخش نفت و گاز به آذربايجان غربي را نشان دهنده توجه ويژه دولت به استان دانست و تصريح کرد: تاکنون 44 درصد اعتبار عمراني سال مالي گذشته نيز در استان تخصيص يافته است.

وي در خصوص مشکلات آذربايجان غربي در حوزه هاي علمي، فرهنگي و اجتماعي متذکر شد: پايين بودن درآمد سرانه، نرخ باسوادي پايين نسبت به ديگر استان ها با وجود بهبود قابل توجه در دوره فعاليت دولت تدبير و اميد، کمبود تخت بيمارستاني نسبت به ميانگين کشوري و جمعيت قابل توجه ساکنان سکونتگاه هاي غيررسمي از جمله اين مشکلات به شمار مي‌رود.

وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبق آمار غير رسمي 600 هزار نفر از مردم آذربايجان غربي در سکونتگاه‌هاي غيررسمي شهرهاي بزرگ استان ساکن هستند.

* راه اندازي کميته ويژه‌اي جهت بررسي وضعيت آذربايجان غربي

معاون امور علمي، فرهنگي و اجتماعي سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر سعيد نمکي نيز در اين جلسه از هزينه 34 هزار و 500 ميليارد ريال براي تداوم اجراي طرح تحول نظام سلامت در سطح کشور طي امسال خبر داد و گفت: تحول نظام سلامت از جمله طرح هاي موفقيت آميز دولت است و براي تقويت و حل کاستي هاي آن با هدف خدمات رساني مطلوب تر به مردم، تلاش مي‌شود.

دکتر نمکي اضافه کرد: اجراي سيستم ارجاع پزشک خانواده نيز از جمله مهمترين نيازهاي بخش بهداشت و درمان کشور علاوه بر ارتقاي شاخص تخت‌هاي بيمارستاني است که بايد با قدرت ادامه يابد.

وي با تاکيد بر اينکه در کنار توسعه مراکز بيمارستاني و عرضه خدمات مناسب درماني به مردم، بهبود وضعيت رواني اقشار مختلف جامعه نيز بايد مورد توجه قرار گيرد و براي تحقق آن برنامه ‌ريزي‌ شود، اضافه کرد: مردم بايد شادماني خود را بيش از پيش به دست آورند و شادتر زندگي کنند.

دکتر نمکي با اشاره به اينکه در دولت تدبير و اميد کارهاي بزرگي در حوزه امنيت انجام شده است، خاطرنشان کرد: مهمترين عامل ايجاد امنيت پايدار، تامين معيشت مرزنشينان است و بايد اين امر با همه توان توسط مسئولان مرتبط دنبال شود.

معاون امور علمي، فرهنگي و اجتماعي سازمان برنامه و بودجه کشور بازنگري جدي در آموزش و پرورش را ضروري دانست و ادامه داد: به جاي برنامه ريزي براي تقويت حفظيات دانش آموزان، بايد آموزش واقعي در دستور کار قرار گيرد.

وي با اشاره به اينکه 77 هزار مدرسه زير 50 دانش آموز در کشور وجود دارد، افزود: کشور به مجتمع‌هاي آموزشي بزرگ نياز دارد و اين امر با جديت دنبال مي‌شود و اولويت نخست حوزه فرهنگي اين سازمان درس خواندن کودکان بازمانده از تحصيل محسوب مي شود و دانش آموزان سرمايه اصلي کشور هستند و بايد مورد حمايت قرار گيرند.

وي همچنين توسعه بي رويه دانشگاه ها را امري نامناسب ارزيابي کرد و ادامه داد: اين امر از عوامل مهم بيکاري فارغ التحصيلان دانشگاهي است و بايد مديران دانشگاه ها در جهت تغيير اين رويه تلاش کنند.

معاون امور علمي، فرهنگي و اجتماعي سازمان برنامه و بودجه کشور از راه اندازي کميته ويژه‌اي جهت بررسي وضعيت آذربايجان غربي خبر داد و تصريح کرد: اين کميته به رياست استاندار و با حضور نهادهاي مرتبط تشکيل و در قالب آن، راهکارهاي توسعه با اختصاص اعتبار مناسب بررسي مي‌شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

افزایش 3.8 برابری اعتبار حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی آذربایجان غربی طی چهار سال اخیر

افزایش 3.8 برابری اعتبار حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی آذربایجان غربی طی چهار سال اخیر
خروج

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی گفت: اعتبار حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی آذربایجان غربی در بین سال‌های 1392 تا 1396 حدود 3.8 برابر شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها