عصر آذربایجان

گزارش خبر

عجيب‌ترين پروژه‌هاي استاني@که در جواني پير مي‌شوند

پروژه های راکد

1394/08/30

گروه تحليل: حجم انبوهي از پروژه‌هاي عمراني نيمه‌تمام سال‌ها است که در تک تک شهرهاي کشور جاخوش کرده و در انتظار يک قيچي براي بريدن روبان افتتاح هستند.

گروه تحليل: حجم انبوهي از پروژه‌هاي عمراني نيمه‌تمام سال‌ها است که در تک تک شهرهاي کشور جاخوش کرده و در انتظار يک قيچي براي بريدن روبان افتتاح هستند.
 نقشه ايران را که باز مي کني، نام 31 استان تک به تک مقابلت صف مي بندد، قدم به قدم که با استا‌ن‌ها و شهرهاي کشورت همراه شوي مي تواني آباداني و عمران را در جاي جاي کشورت ببيني اما در اين ميان کم نيستند پروژه‌هاي عمراني که جاي خاليشان با تمام وجود حس مي‌شود، پروژه‌هايي که سال‌ها و دهه‌ها در گوشه و کنار شهرها خاک خورده‌اند و سهمشان فقط وعده‌هاي تکراري از دولتي به دولتي واز مسئولي به مسئول ديگر بوده است.مروري که پيش از اين خبرگزاري مهر بر جان خسته پروژه‌هاي نيمه تمام در هر نقطه ايران داشته، نشان داده سهم هر استان حداقل يک هزار و يا حتي بيشتر است، پروژه‌هاي عمراني که کم سن و سال هم نبوده و حتي برخي از آن‌ها عمري بيش از 35 سال نيز دارند.
*اتمام راه آهن مراغه – اروميه در هاله‌اي از ابهام:از گوشه شمال غربي نقشه ايران که آغاز کني نام آذربايجان غربي به چشم مي خورد، استاني که براي تکميل راه آهن مراغه – اروميه، 15 سالي مي‌شود که مردمش را چشم انتظار گذاشته تا با احداث آن، اين استان‌ بصورت ريلي به استان‌هاي همجوار آذربايجان شرقي، زنجان قزوين و بالاخره به تهران متصل شود.پروژه‌اي که مدير کل راه و شهرسازي آذربايجان غربي، ميزان پيشرفت کل آن را بيش از 77 درصد دانسته و  مي_گويد: در سفر آتي رئيس جمهور به آذربايجان_غربي اميدواريم بخشي از نياز اعتباري طرح تأمين شود.خليل محبت خواه مجموع مطالبات پيمانکارات را 175 هزار و 476 ميليون ريال عنوان کرده و مي‌گويد: متاسفانه طلب بالاي پيمانکار يکي از مهم‌ترين دلايل تأخير روند اجراي اين طرح به شمار مي‌رود هر چند تاکنون چهار هزار و 976 ميليارد ريال براي اين پروژه هزينه شده است.
*مسيري که از تبريز به مرگ مي‌رسد:آذربايجان شرقي ديگر استان واقع در گوشه غربي نقشه ايران است که اگر صفحات مربوط به پروژه‌هاي نيمه تمام آن را ورق بزني، بايد از پروژه‌هاي نيمه تمام بزرگي همچون راه آهن ميانه- تبريز، مترو تبريز و چندين و چند پروژه ديگر بگذري تا به جاده اهر – تبريز برسي، جاده‌اي که اين روزها نام جاده مرگ و وحشت را يدک مي‌کشد.اين جاده يکي از مشهورترين و شناخته شده ترين جاده‌هاي کشور است که در طول سال‌هاي گذشته همواره جزو سوژه و تيترهاي ثابت رسانه‌ها بوده و کمتر هفته‌اي است که در طول آن، خبر کشته و مصدوم شدن عده‌اي از مردم در اين جاده منتشر نشود.جاده اهر- تبريز که عمري هفت ساله دارد هم اکنون در سه باند مختلف و در قطعات متعددي در حال کار شدن است و پس از سفر رئيس جمهور به اين استان شتاب ويژه‌اي به خود گرفته هر چند به دليل طولاني بودن محور براي تکميل شدن کار زيادي پيش رو دارد.
*پتروشيمي زنجان حکايت وعده‌هاي سرخرمن 9? ساله:وقتي از آذربايجان شرقي راهي استان زنجاني مي شوي، بايد از پروژه ورزشگاه ?? هزار نفري اين استان و طرح‌هاي شهري زنجاني عبور کني تا بالاخره نوبت پتروشيمي زنجان شود؛ اين پروژه که عمري ? ساله دارد تنها داراي ?? درصد پيشرفت فيزيکي است و طبق گفته مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي زنجان، کل اعتبار صرف شده براي اين پروژه از ابتدا تا کنون تنها 560 ميليارد  ريال بوده اما در مقابل  به اعتباري نزديک به 18 هزار تا 20 هزار ميليارد ريال نياز دارد.با تامين 560 ميليارد ريال در طول 9 سال، تامين 18 هزار ميليارد براي تکميل پروژه به نظر کار آساني نبوده و بايد تنها اميدوار بود تا عمر رکود 9 ساله اين پروژه عمراني به بيش از 50 سال نرسد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

عجيب‌ترين پروژه‌هاي استاني@که در جواني پير مي‌شوند

پروژه های راکد
خروج

گروه تحليل: حجم انبوهي از پروژه‌هاي عمراني نيمه‌تمام سال‌ها است که در تک تک شهرهاي کشور جاخوش کرده و در انتظار يک قيچي براي بريدن روبان افتتاح هستند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها