عصر آذربایجان

گزارش خبر

استفاده از انرژي هاي تجديدپذير تنها راهکار پيشگيري از بحران انرژي

استفاده از انرژي هاي تجديدپذير تنها راهکار پيشگيري از بحران انرژي

1395/09/28

منابع فسيلي با مصرف بي رويه و لجام گسيخته انرژي هاي تجديد ناپذير دير يا زود به پايان خواهد رسيد و اين اتفاق ناخوشايند زنگ خطري براي آينده بشريت خواهد بود و در اين ميان استفاده از انرژي تجديدپذير تنها راهکار اجتناب ناپذير براي پيشگيري از بحران انرژي خواهد بود.

گروه گزارش: منابع فسيلي با مصرف بي رويه و لجام گسيخته انرژي هاي تجديد ناپذير دير يا زود به پايان خواهد رسيد و اين اتفاق ناخوشايند زنگ خطري براي آينده بشريت خواهد بود و در اين ميان استفاده از انرژي تجديدپذير تنها راهکار اجتناب ناپذير براي پيشگيري از بحران انرژي خواهد بود. بحران انرژي در سال هاي گذشته، سياست مداران و عمده کشوهاي جهان را بر آن داشته است که با مسائل مربوط به انرژي  برخوردي متفاوت با گذشته داشته باشند و جايگزيني انرژي هاي فسيلي با انرژي هاي تجديدپذير، از آن جمله انرژي خورشيدي و بادي به منظور کاهش و صرفه جويي در مصرف انرژي، کنترل عرضه و تقاضاي انرژي و کاهش انتشار گازهاي آلاينده با استقبال فراوان مواجه شده است. مسائل محيط زيستي ناشي از مصرف و استخراج سوخت هاي فسيلي از يک سو  گراني و اتمام اين دسته از انرژي ها از سوي ديگر از مهم ترين مشکلات امروز و آينده بشر است. عمده دخالت ها و جنگ ها در کشورهاي صاحب نفت و در اطراف آنها نشانه مهمي از بروز اين مشکلات در سال هاي گذشته بوده و در آينده نيز اين وضعيت ادامه خواهد داشت. دانشيار گروه فيزيک دانشگاه زنجان با اشاره به اينکه سرزمين ايران با گستردگي جغرافيايي و با واقع شدن در عرض هاي جغرافياي 25 تا 40 درجه شمالي کره زمين داراي شارش انرژي خورشيدي بالايي است گفت: اين شرايط موجب شارش قابل ملاحظه اي از انرژي خوشيدي در ايران شده است. حسين صفري افزود: مجموع شارش انرژي هاي خورشيد درتمامي طول موج ها در فاصله زمين از خورشيد، در حدود يک هزارو 360 وات بر مترمربع است و بخش مهمي از اين توان فوق العاده در ايران قابل استفاده است. وي يادآوري کرد: اين انرژي مي تواند در بسياري از مناطق ايران به توليد بادهاي دائمي و پرسرعت منجر شود و در واقع مي توان گفت، قرار گرفتن ايران در عرض هاي مياني کره زمين که آب و هواي خشک را ايجاد کرده و مهم ترين تهديد براي آينده خواهد بود، با تدابير عالمانه مي تواند تبديل به فرصت هاي امروز و آينده شود. اين عضو هيات علمي دانشگاه زنجان ادامه داد: اين در حالي است که متوليان امر وزارت نيرو در ايران نيز طي سال هاي گذشته برنامه هايي را براي سرمايه گذاري و راه اندازي انرژي خورشيدي و بادي در مناطق مختلف ايران آغاز کرده اند و هر چند گام هايي نويد بخش برداشته شده، اما تا رسيدن به مطلوب فاصله زيادي وجود دارد.
*زنجان در زمره استان هاي متعدد در استفاده از انرژي خورشيدي و بادي
صفري با اشاره به اينکه زنجان در زمره استان_هاي مستعد و با پتاسيل بالا براي استفاده از انرژي خورشيدي و بادي به شمار مي رود ادامه داد: به اذعان کارشناسان امر در صورت توجه و برنامه ريزي مدون در اين بخش مي توان اين انرژي پاک و سازگار با محيط زيست را براي نسل هاي آتي به يادگار گذاشت. وي با بيان اهميت روز افزون گسترش انرژي خورشيدي خاطرنشان کرد: سوخت هاي فسيلي از نظر آلايندگي، خطري براي سلامت مردم و به احتمال زياد تهديدي براي کره ي زمين از جهت افزايش گازهاي گلخانه اي و ايجاد گرماي بيش از حد محسوب مي شوند. صفري ابراز کرد: از آنجايي که اغلب مناطق ايران از آن جمله مناطق مختلف استان زنجان داراي روزهاي آفتابي خوب و کم ابر هستند، در صورت فراهم بودن بسترهاي تبديل انرژي خورشيدي به صورت هاي قابل استفاده و انجام سرمايه گذاري هاي جدي مي توان از اين نعمت سال ها بهره برد. وي بيان کرد: هم اکنون در سطح دانشگاهي، فقط دانشگاه زنجان در بخش سازمان مرکزي و دانشگاه تحصيلات تکميلي نيز از سلول هاي خورشيدي استفاده مي کنند و با توجه به اينکه در روزهاي زمستان ساعات آفتابي در کل شبانه روز کاهش مي يابد شايد استفاده ي بهينه از انرژي خورشيدي نيز کاهش يابد. اين دانشيار گروه فيزيک دانشگاه زنجان ادامه داد: در هر حالت  استفاده از اين نوع انرژي ها به طور کلي در کاهش هزينه ها و آلايندگي هاي ناشي از مصرف سوخت هاي فسيلي موثر است. وي اظهار کرد: به تازگي روش هاي بسيار مناسبي براي استفاده از انرژي باد با عنوان 'سامانه ي اينولاکس' با توربين هاي کوچک و برگرفته از بادگيرهاي سنتي ايران، در رقابت با انرژي هاي فسيلي ايجاد شده اند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، وي، عمده مشکل ايجاد نيروگاه هاي انرژي خورشيدي در کشور و اين استان را هزينه سرمايه گذاري اوليه بيان و خاطر نشان کرد: ايجاد اين نوع نيروگاه ها نسبت به ساير نيروگاه هاي متداول هزينه بيشتري را مي طلبد و حمايت دولت تدبير و اميد در اين حوزه چشم انداز روشني را ترسيم کرده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

استفاده از انرژي هاي تجديدپذير تنها راهکار پيشگيري از بحران انرژي

استفاده از انرژي هاي تجديدپذير تنها راهکار پيشگيري از بحران انرژي
خروج

منابع فسيلي با مصرف بي رويه و لجام گسيخته انرژي هاي تجديد ناپذير دير يا زود به پايان خواهد رسيد و اين اتفاق ناخوشايند زنگ خطري براي آينده بشريت خواهد بود و در اين ميان استفاده از انرژي تجديدپذير تنها راهکار اجتناب ناپذير براي پيشگيري از بحران انرژي خواهد بود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها