عصر آذربایجان

گزارش خبر

سنگ نگاره هاي آذربايجان غربي

سنگ نگاره هاي آذربايجان غربي

1395/12/22

سنگ نبشته بسطام از بالاي دروازه قلعه بسطام شهرستان خوي کشف شده است. اين کتيبه به خط اوراتوبي است و توسط "روسا" پسر "آرگيشتي دوم" از پادشاهان آن قوم به خط ميخي اوراتوبي نوشته شده است.

گروه سيري در استان ها: سنگ نبشته بسطام از بالاي دروازه قلعه بسطام شهرستان خوي کشف شده است. اين کتيبه به خط اوراتوبي است و توسط "روسا" پسر "آرگيشتي دوم" از پادشاهان آن قوم به خط ميخي اوراتوبي نوشته شده است. رنگ آن سبز و جنس آن از سنگ هاي رسوبي و به شکل مکعب مستطيل است. بر روي اين کتيبه شانزده خط نوشته موازي ديده مي شود. اين کتيبه توسط پروفسور "هينتس" – استاد دانشگاه گوتينگن آلمان- ترجمه شده است. اين سنگ نوشته اکنون در تالار موزه ملي در معرض نمايش عموم قرار دارد.
سنگ نوشته کله شين به جاي ستون مرزي در سر راه "رو اندوز" به "اشنويه" قرار داشت و به دليل جنگ تحميلي عراق و جلوگيري از صدمه احتمالي به موزه اروميه منتقل شد. اين ستون داراي دو صفحه و بر روي هر صفحه آن دو متن به خط آشوري و اورارتوبي است. متن يک صفحه آن دعا و نيايش براي رب النوع و متن صفحه ديگر شرح عمليات جنگي است. خط کتيبه به وسيله "شولتز" آلماني کشف و ترجمه آن به همت "مينورسکي" صورت گرفت. کتيبه به فرمان "ايشپوييني" کنده شد. کتيبه کوهي عين الروم در بالاي چشمه موسوم به اژدها و در دره "قاسملو" واقع در جنوب غربي اروميه، تنها يادمان شناخته شده اورارتوبي مجاور آب در شمال غرب ايران محسوب مي شود. اين مکان در کنار جاه آسفالته اورميه – اشنويه، نزديک روستاي "آق بلاغ" قرار دارد. کتيبه متعلق به "منوآ " (810 تا780 ق.م). فرزند "ايشپوني" (825 تا 810 ق. م) است. آب و سرما به آن آسيب شديد وارد ساخته و در اثر همين عوامل فرسايشي بخش هايي از خطوط ميخي آن ريخته و يا محو شده است. هيأت باستان شناسي آلماني که در سال 1970 م اين محل را بررسي کرد، فقط توانست چند سطر اول اين يادمان را بخواند. کتيبه محمود آباد در سال 1355 ش در داخل روستايي به همين نام در حومه اروميه کشف شد. اين کتيبه به دوره اورارتوها تعلق دارد و مربوط به روسا است. کتيبه موانا: تپه روستاي "مونا" در بخش "سيلوانا" در سي و پنج کيلومتري غرب اروميه  مکاني متعلق به هزاره اول ق . م است. در سال 1374 ش، در نزديکي اين تپه کتيبه اي سنگي به خط ميخي اورارتوبي و آشوري متعلق به "اورزانا" پادشاه سرزمين "موصاصير" به دست آمد. اين کتيبه اکنون در موزه اروميه نگهداري مي شود. سنگ نگاره خره هنجيران در بيست و هشت کيلومتري جنوب شهر مهاباد، در دره اي به نام خره هنجيران قرار دارد. جنس سنگ ها از نوع شيست رسوبي بوده و نگاره ها بر روي چندين قطعه سنگ ايجاد شده است. حکاکي موجود بر سنگ حکايت از تاريخ هزاره سوم ق. م دارد. نقوش شامل اسب  سوار کار و شکار حيوانات است. نقش برجسته ساساني خان تختي در شانزده کيلومتري شهر سلماس، بر روي سنگ صاف و بزرگي در کوه "پيرچاووش" حجاري شده است. در اين نقش برجسته دو نفر سوار بر اسب نقش شده اند. احتمالاً اين دو سوار، يکي "اردشير" پادشاه نامدار ساساني و ديگري "شاپوراول" است. در اين نقش دو نفر پياده نيز ديده مي شوند؛ آن ها احتمالاً پادشاه ارمنستان و وزير اعظم او هستند. در اين نقش اردشير حلقه قدرت را به پادشاه ارمنستان اعطا مي کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سنگ نگاره هاي آذربايجان غربي

سنگ نگاره هاي آذربايجان غربي
خروج

سنگ نبشته بسطام از بالاي دروازه قلعه بسطام شهرستان خوي کشف شده است. اين کتيبه به خط اوراتوبي است و توسط "روسا" پسر "آرگيشتي دوم" از پادشاهان آن قوم به خط ميخي اوراتوبي نوشته شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها