عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي نان نانواها به معيشت جامعه گره مي‌خورد!

وقتي نان نانواها به معيشت جامعه گره مي‌خورد!

1400/07/25

گروه گزارش: روزهايي که شيوع ويروس کرونا و راهکارهاي فرار از اين ويروس، دغدغه اصلي مردم شده، صف‌هاي طولاني، ازدحام و تجمع مقابل واحدهاي نانوايي نيز چاشني تلخي به نگراني‌هاي شهروندان آذربايجان‌غربي به ويژه اروميه افزوده است.

گروه گزارش: روزهايي که شيوع ويروس کرونا و راهکارهاي فرار از اين ويروس، دغدغه اصلي مردم شده، صف‌هاي طولاني، ازدحام و تجمع مقابل واحدهاي نانوايي نيز چاشني تلخي به نگراني‌هاي شهروندان آذربايجان‌غربي به ويژه اروميه افزوده است. 

با يک چرخ ساده در سطح شهرهاي آذربايجان‌غربي به خصوص در مرکز آن يعني اروميه، کمتر واحد نانوايي مي‌توان ديد که مقابل آن صف طولاني وجود نداشته باشد؛ صف‌هايي که از يک سال گذشته همواره کم و بيش وجود داشته و در سايه بي توجهي مسوولان به سبد نگراني‌هاي مردم افزوده شده است.
البته مشکل نان در آذربايجان‌غربي فقط در صف‌هاي آن خلاصه نمي‌شود؛ بلکه کيفيت، قيمت و حتي نوع برخورد با شهروندان در واحدهاي نانوايي نيز از ديگر مشکلاتي است که بسته مشکلات نان در استان را در سايه بي تدبيري ريشه دوانده بر مديريت اين حوزه، تکميل‌تر مي‌کند.
بررسي ميداني واحدهاي نانوايي نشان مي‌دهد که گويا صف‌ مقابل نانوايي‌ها نيز همچون ويروس کرونا، در زندگي مردم شيوع يافته و نه تنها يارانه‌اي‌پز بلکه آزادپزها را نيز درگير خود کرده است.
کارشناسان دلايل مختلفي در رابطه با دلايل ايجاد صف مقابل واحدهاي نانوايي در آذربايجان‌غربي مطرح مي‌کنند که افزايش تقاضاي نان با توجه فصل کار و برداشت محصولات کشاورزي، تفاوت قيمت نان لواش در آذربايجان‌غربي نسبت به استان‌هاي همجوار و استفاده از نان به عنوان خوراک دام با توجه به قيمت پايين آن نسبت به علوفه از جمله مهمترين اين عوامل است.اما اصل ماجرا چيست؟ چه چيزي سبب شده تا در يک سال گذشته با وجود شناسايي مشکلات مربوط به نان، هنوز اقدامي موثر در رفع اين مشکلات انجام نشده است.
نظارت ضعيف بر واحدهاي نانوايي گلايه نخست مردم از مسوولان
در مرحله نخست سعي بر آن شد تا با حضور در بين همين صف‌هاي طويل خريد نان به درد و دل شهروندان بنشينيم؛ سهراب يکي از شهروندان اروميه‌اي که به نظر مي‌رسد از انتظار در صف کلافه شده باشد، مي‌گويد: بيش از يک سال است که اين صف‌ها مقابل واحدهاي نانوايي کم و بيش وجود دارد؛ آيا مسوولان اين صف‌ها را نمي‌بينند تا براي آن تدبيري  بينديشند؟
وي افزود: در برخي مواقع صبحانه خوردن کارکنان يک واحد نانوايي بيش از يک ساعت طول مي‌کشد و در اين يک ساعت مردم همچنان بايد منتظر بمانند! کسي هم جرات اعتراض ندارد چرا که نانواها برخورد نامناسبي از خود نشان مي‌دهند و هيچ ارگاني رسيدگي نمي‌کند!
وي ادامه داد: همان زماني که در واحدهاي نانوايي به هر دليلي همچون خوردن صبحانه اقدام به پخت نان نمي‌شود؛ آردي که در آن زمان بايد مصرف پخت نان مي‌شد در بازار آزاد به قيمت چند برابر به فروش مي‌رسد و تمامي اين موارد را مسوولان با اينکه مي‌دانند، رسيدگي نمي‌کنند!
نانواها: قيمت نان واقعي نيست! 
به نظر مي‌رسد تکميل اين گزارش بدون اظهار نظر نانوايان نيز دور از انصاف باشد؛ "جواد" يکي از صاحبان واحد نانوايي بربري در رابطه با مشکلات حوزه کاري خود مي‌گويد: " قيمت‌ها واقعي نيست؛ دخل و خرج نمي‌سازد؛ چرخاندن نانوايي با 3 شاگرد هزينه‌هاي خاص خود را دارد".
وي مدعي شد: وقتي مولفه‌ها و هزينه‌هاي نانوايان تا چهار برابر افزايش پيدا کرده بديهي است اين قبيل معضلات بعضا شکل بگيرد؛ گويا در همه جاي کشور همه چي بايد گران شود، جز نان! مگر ما زن و بچه نداريم؟
قيمت آرد آزاد بيش از 7 برابر قيمت دولتي آن است
"الله وردي حسن زاده" رييس اتحاديه نانوايان آذربايجان‌غربي با اعلام اينکه قيمت دولتي هر کيسه آرد آزاد 7 برابر قيمت دولتي آن است، گفت: قيمت هر کيسه آرد 40 کيلوگرمي يارانه گروه يک، 35 هزار تومان است و اين در حاليست که قيمت آزاد آن تا 250 هزار تومان نيز معامله مي‌شود.
آرد در اروميه گرانتر از نان است! 
وي با بيان اينکه همين يارانه دولتي براي آرد و اختلاف قيمت آن با بازار آزاد،   فسادزاست، اظهار داشت: عملا فروش آرد دولتي در بازار سياه سود بيشتري نسبت به پخت و تبديل آن به نان دارد و به همين دليل برخي از نانوايي ها متاسفانه اقدام به همين کار مي‌کنند.
هيچ کمبود آردي وجود ندارد
رييس اتحاديه نانوايان آذربايجان‌غربي با بيان اينکه هيچ کمبودي در توزيع آرد در بين واحدهاي نانوايي وجود ندارد، بيان کرد: در بحث حواله نيز هيچ مشکلي نداريم و تمامي واحدهاي نانوايي از آرد کافي برخوردار هستند.
وي با بيان اينکه اکثر صف‌هاي تشکيل شده مقابل نانوايي‌هاي لواش پز مشاهده مي‌شود، گفت:  از وقتي شيوع ويروس کرونا شدت يافته، صف مقابل نانوايي‌هاي لواش نيز افزايش داشته است اما شخصا علت آن را نيز نمي‌دانم!
افزايش قيمت اخير نان به درد نمي‌خورد! 
"حسن زاده" با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي واحدهاي نانوايي متضرر هستند، بيان کرد: هرچند اخيرا قيمت نان در آذربايجان‌غربي افزايش يافته است ولي اين افزايش قيمت نيز به درد نمي‌خورد!
وي با بيان اينکه افزايش قيمت نان بايد به صورت مستمر صورت مي‌گرفت، گفت: اينکه يکباره قيمت نان را افزايش دهند، بار رواني منفي دارد؛ به نظرم اين افزايش قيمت بايد آرام آرام انجام شود.
رييس اتحاديه نانوايان آذربايجان‌غربي در رابطه با افزايش ميزان عرضه نان نيز براي کاهش فشار صف‌ها نيز مدعي شد که 25 واحد لواش پز به عنوان شيفت عصر در سطح شهرستان اروميه فعال هستند که نقش بسزايي در کاهش فشار دارد ولي آنطور که به نظر مي‌رسد، کافي نيست.
ديوار کارگران فصلي از همه پايين تر است؟ 
اما گفت و گو با "ايرج مرندي" معاون نظارت و بازرسي و حمايت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي ابعاد ديگري از مشکلات نان و صف‌هاي موجود را نمايان مي‌کند؛ " مرندي معتقد است که فعاليت کارگران فصلي و افزايش تقاضا به مصرف نان يکي از دلايل ايجاد صف‌هاي طولاني مقابل نانوايي‌هاست.
وي در پاسخ به اينکه " مگر فعاليت کارگران فصلي در اين زمان از پاييز براي اولين بار رخ داده که منجر به غافلگيري و عدم برنامه ريزي براي تامين نان مورد نياز جامعه شده است"، جواب قانع کننده‌اي نداد و مدعي شد که اين مورد مقطعي است و به زودي برطرف مي‌شود.
نان آذربايجان‌غربي را به استان‌هاي ديگر مي‌برند!
 اما معاون نظارت و بازرسي و حمايت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي با اشاره به ديگر دلايل وجود صف‌هاي طولاني مقابل نانوايي‌ها مدعي شد که اختلاف قيمت نان در آذربايجان‌غربي با استان‌هاي همجوار سبب شده تا نان توليدي اين استان به ساير استان‌ها برده شود.
وي افزود: با وجود افزايش قيمت اخير که هر قرص نان لواش به 300 تومان رسيده است باز هم اين قيمت کافي نيست و قيمت‌هاي امروز نان در اروميه با قيمت نان در سال 1399 استان کردستان برابري مي‌کند! البته بايد اذعان کنم که افزايش قيمتي صورت نگرفته است و فقط قيمت نان در اروميه تا حدودي ترميم شده است!
آزادسازي نرخ نان، آسان ترين راه براي پاک کردن صورت مساله!  
معاون نظارت و بازرسي و حمايت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي با حمايت از آزادسازي نرخ نان بيان کرد که معتقد است بايد يارانه دولتي از نان حذف و قيمت آن آزاد محاسبه شود.
او با اين استدلال که قيمت فعلي نان براي نانوايي‌ها صرفه اقتصادي ندارد، گفت: خميرمايه 50 هزار توماني در بازار امروز بيش از 500 هزار تومان قيمت خورده و افزايش هزينه‌هاي پخت نان در کيفيت پايين نان نيز خود را نشان داده است.
با توجه به اينکه درآمد سرانه آذربايجان‌غربي رتبه نازل 27 کشوري است و شرايط مناسبي نسبت به استان‌هاي همجواري همچون آذربايجان‌شرقي ندارد، به نظر مي‌رسد انتخاب ساده ترين راه حل نادرست براي افزايش قيمت نان و هم‌ترازسازي آن با استان‌هاي همجوار مي‌تواند به طور مستقيم در زندگي دهک هاي پايين جامعه اثر منفي بر جاي بگذارد.
از هر 9 بازديد نظارتي از واحدهاي نانوايي حدود يک تخلف شناسايي مي‌شود! 
معاون نظارت و بازرسي و حمايت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي با بيان اينکه طي سال جاري بيش از 13 هزار و 948 بازرسي از واحدهاي نانوايي آذربايجان‌غربي انجام شده است، گفت: در اين مدت يک هزار و 604 فقره کم فروشي و 113 مورد نيز فروش آرد خارج از شبکه شناسايي شد.
معاون نظارت و بازرسي و حمايت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي با اشاره به اينکه 13 ميليارد و 751 ميليون ريال پرونده تخلف در نانوايي‌هاي اين استان تشکيل و جهت رسيدگي و صدور حکم نهايي به مراجع داراي صلاحيت ارجاع شد، افزود: اين ميزان جريمه در قالب يک هزار و 290 فقره پرونده تخلف صنفي تشکيل و ثبت شده است.
خط و نشان فرماندار اروميه به متخلفان
"رسول مقابلي" فرماندار اروميه با تاکيد بر اينکه هيچ مشکلي در عرضه نان مورد نياز مردم وجود ندارد، افزود: تشکيل صف نان به شکل نامتعارف در اروميه مشاهده نمي‌شود.
وي افزود: با نانوايي هاي متخلف، کم فروش يا گرانفروش که بار رواني منفي در جامعه ايجاد مي‌کنند به صورت جدي برخورد قانوني خواهد شد؛ البته مردم مي‌توانند تخلف و گران‌فروشي نانوايان را به سامانه 124 گزارش دهند.
وي با اشاره به اينکه اداره غله متولي توزيع آرد در سطح شهرستان مي باشد، تصريح کرد: به هيچ وجه کمبود آرد در سطح شهرستان اروميه نداريم و مردم و نانوايي ها نبايد در اين خصوص نگراني داشته باشند.
فرماندار اروميه همچنين سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحاديه نانوايان را متولي نظارت بر عملکرد نانوايي ها معرفي کرده و يادآور شد: ضروري است نظارت اين 2 مجموعه به صورت مستمر بر عملکرد نانوايي ها و کيفيت و کميت ناني که به دست مردم مي رسد، تقويت شود.مقابلي با تاکيد بر اينکه بايد نان باکيفيت به وفور در دسترس مردم باشد، افزود: کمبودي در حوزه آرد و نان در شهرستان اروميه نداريم و برخي از شايعات نبايد دليلي براي نگراني مردم شود.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، همانطور که مشاهده مي‌شود متوليان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي تسليم برخي تخلفات واحدهاي نانوايي شده و عملا راهکاري جز افزايش قيمت نان را ارائه نمي‌دهند؛ اما بايد اين سوال را پرسيد که آيا ميزان سرانه درآمد و وضعيت معيشتي مردم اين استان، ظرفيت افزايش قيمت نان را دارد يا خير!آذربايجان‌غربي داراي چهارهزار و 985 واحد نانوايي است؛ قيمت نان در اين استان طي هفته گذشته و پس از تجمع نانواها مقابل استانداري، 10 درصد افزايش يافت.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها