عصر آذربایجان

گزارش خبر

مقاوم سازي واحدهاي مسکوني روستايي نيازمند همکاري بيشتر مردم

مقاوم سازي واحدهاي مسکوني روستايي نيازمند همکاري بيشتر مردم

1396/02/10

گروه گزارش: مقاوم سازي واحدهاي مسکوني روستايي آذربايجان غربي نيازمند همکاري بيشتر مردم است.

گروه گزارش: مقاوم سازي واحدهاي مسکوني روستايي آذربايجان غربي نيازمند همکاري بيشتر مردم است. به گزارش عصرآذربايجان، آذربايجان غربي يکي از استان‌هاي داراي سوانح و بلاياي طبيعي است که بايد در اين خصوص نسبت به مقاوم‌سازي واحدها بيش از پيش توجه شود. در اين ميان سيل هفته گذشته تلنگري بود براي مردم و مسؤولان بود، با وجود اينکه خسارت جاني در ساير استانهايي که سيل جاري شد واحدهايمسکوني در اين استانها به دليل مقاوم بودن در برابر سيل آسيب نديدند اين در حالي است که آذرباجان غربي بين سه استان بيشترين ميزان خسارت را در واحدهاي مسکوني شاهد بود. اين موضوع به عدم مقاومسازي اماکن روستايي توسط مردم بر مي گردد و از جايي که مسؤولان نيز اهرم نظارتي و اجرايي قوي ندارد همچنان شاهد سهم بالاي اماکن مسکوني غيرمقاوم در استان هستيم.
در اين ميان باورهاي مردم نيز مشکل ديگري است که با آن گريبانگير هستيم به طوري که مردم به ويژه در مناطق روستايي با نوع بانکداري مشکل داشته و وام هايي که در قالب تسهيلات براي مقاوم سازي اماکن روستايي پرداخت مي_شود را غيراسلامي دانسته و از تسهيلات براي ساخت واحدها اقدم نمي کنند و از سوي ديگر زندگي کشاورزي اجازه اين را نمي دهد که افراد خودشان با آورده شخصي اقدام به نوسازي تمام واحدهاي مسکوني روستايي کنند.
*40 درصدمساکن روستايي مقاوم سازي شده اند
عزيز الله مهديان، معاون بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي اظهار داشت: سالانه نوسازي مسکن روستايي در دستور کار قرار دارد و در اين خصوص وام 20 ميليون توماني به صاحبان واحدهايي که مقاوم سازي مي شوند ارائه مي شود. وي تصريح کرد: هم اکنون نيز بازسازي واحدهاي سانحه ديده را در استان آذربايجان غربي شاهد هستيم که در اين خصوص کمک بلاعوض بهميزان پنج ميليون تومان پرداخت نقشه و پروانه ساخت به صورت رايگان ارائه و 20 ميليون تومان تسهيلات نيز با کارمزد پنج درصد به صاحبان ين واحدها ارائه مي دهيم. اين مسؤول ادامه داد: سيل اخير در آذربايجان غربي سبب خسارت به 2 هزار و 100 واحد مسکوني شده است که از اين تعداد حدود يک هزار واحد نيازمند بازسازي هستند.
مهديان با بيان اينکه تعدادي از اين واحدها نيز مورد جابه جايي قرار خواهند گرفت، افزود: ايمن سازي اماکن مسکوني در روستاها علاوه بر ايمن سازي در برابر زلزله، در برابر ساير عوامل نيز ايمن سازي مي شوند. معاون بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي با بيان اينکه در سيل خبر آذربايجان غربي بيشترين ميزان خسارت را از نظر مالي ديده است، ادامه داد: اين امر به ايمن نبودن اماکن مسکوني موجود درروستاهاي استان بر مي گردد.
مهديان با بيان اينکه تمام اين واحدها تامين اعتبار شده اند و تسهيلات مورد نظر به تمام اين واحدها پرداخت خواهد شد، گفت: در شهرهايي که واحدهاي مسکوني دچار خسارت شده اند تسهيلات با همان کارمزد و به ميزان 30 ميليون تومن پرداخت خواهد شد. وي ادامه داد: هم اکنون 40 درصد واحدهاي مسکوني روستايي مقاوم سازي شده اند و تا سال 1405 اين رقم به 70 درصد خواهد رسيد.
*مقاوم سازي 11 هزار واحد مسکوني در آذربايجان غربي
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي آذربايجان غربي، محمود بدلي گفت: آذربايجان_غربي در زمينه اجراي طرح مقاوم‌سازي اماکن مسکوني روستايي و اجراي طرح هادي به خوبي عمل کرده است.
وي با بيان اينکه با اجراي اين طرح‌ها شاهد تحول چشمگيري در چهره روستاها هستيم  تصريح کرد: 11 هزار واحد مسکوني در روستاهاي استان آذربايجان غربي با اجراي اين طرح مقاوم شده‌اند. مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي آذربايجان غربي با بيان اينکه در اجراي طرح مقاوم‌سازي اماکن روستايي با جديت وارد کار شده بوديم، يادآور شد: اجراي اين طرح زمينه کاهش ميزان خسارت در زمان سوانح و بلاياي طبيعي را فراهم مي‌آورد. بدلي ادامه داد: علاوه بر اين شاهد اجراي طرح صدور اسناد مالکيت در روستاها هستيم که اين امر نيز به نوبه خود سبب شده تا شاهد جلب هر چه بيش‌تر رضايت روستاييان باشيم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مقاوم سازي واحدهاي مسکوني روستايي نيازمند همکاري بيشتر مردم

مقاوم سازي واحدهاي مسکوني روستايي نيازمند همکاري بيشتر مردم
خروج

گروه گزارش: مقاوم سازي واحدهاي مسکوني روستايي آذربايجان غربي نيازمند همکاري بيشتر مردم است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها