عصر آذربایجان

گزارش خبر

جن و پري در زنجان

جن و پري در زنجان

1396/03/01

گروه سيري در استان ها: استان زنجان محل گذر مسافران زيادي است؛ اما کمتر کسي در آن به‌مدت طولاني توقف مي‌کند و از رد پاي جن و پري در اين استان باخبر است.

شهرستان ماه نشان، جايي که افسانه هاي جن و پري بر دل کوه و درياچه نشسته اند، در 113 کيلومتري شهر زنجان قرار دارد و شايد نامش کمتر به گوش مسافران اين استان خورده باشد.
مي گويند ماه نشان قدمتي چهارهزار ساله دارد و دليل اين ادعا، دژي قديمي است که در پاي »دودکش جن« بنا شده است.
»دودکش جن« دقيقا همان جايي است که ماه_نشان را شهري افسانه يي مي کند و خيلي ها با وجود آن که از زنجان گذر کرده اند، ولي تا به حال نه آن را ديده و نه درباره اش شنيده اند.
معلوم هم نيست پايه ي نام گذاري آن چيست  شايد به اعتقادات کهن مردم اين خطه برگردد؛ اما در اصل، »دودکش جن« نوعي سنگ قارچي شکل است که براثر فرسايش پديد آمده و به مناره اي بلند و نازک مي ماند که سنگ ديگري روي آن قرار گرفته است.
»هودو«ها بيشتر در آمريکا ديده مي شوند، در »برايس کنيون« که تصاوير آن نيز بسيار مشهور است.
در غرب رودخانه ي مي سي سي پي و شرق کوه هاي راکي آمريکا و کانادا هم ديده شده اند. در کپه داغ هاي ترکيه هم هستند و مردم داخل آن_ها زندگي مي کنند. در بخش فرانسوي کوه هاي آلپ نيز آن ها را به نام »خانم هايي با موهاي درست شده« مي شناسند. »هودو«ها در صربستان و تايوان هم وجود دارند.
صرب ها حتا اين پديده ها را از سال 1959 ميلادي تحت حفاظت قرار داده اند و براي ثبت در فهرست عجايب هفت گانه ي جهان جديد، آن ها را نامزد کرده اند.
ماه نشان درياچه اي هم دارد که محلي ها آن را »پري« مي نامند، شايد در گذشته اهالي اين منطقه  در درياچه ي »خندقلو« پري ديده اند که اين نام را براي آن برگزيده اند.
در روستاي »ورديج« (نزديک منطقه ي وردآورد) در استان تهران هم نمونه هايي وجود دارد که به خاطر شکل و نوع فرسايش شان آن ها را »هودو« مي نامند؛ اما فقط در زنجان آن ها را »دودکش جن« نام گذاشته اند.
هودوها هميشه پديده اي جذاب براي ژئوتوريست ها و زمين شناسان بوده اند؛ اما گويا وجود نام جذابي مانند »دودکش جن« هم تا کنون نتوانسته علاقه مندان به اين حوزه را به زنجان بکشاند و اين پديده، دور از اقدامات حفاظتي، در معرض تخريب قرار گرفته است، بويژه دژ کهن پاي آن با نام قلعه ي »بهستان« که 64 اتاق و دو راه پله دارد و ثبت ملي هم شده، اما آنجا نيز به دليل نبود حفاظت کافي در حال تخريب شدن است.
»دودکش جن« را در 20 کيلومتري شهر ماه نشان و 120 کيلومتري زنجان مي توان پيدا کرد. ماه نشان درياچه اي هم دارد که محلي ها آن را »پري« مي نامند، شايد در گذشته اهالي اين منطقه، در درياچه ي »خندقلو« پري ديده اند که اين نام را براي آن برگزيده اند.
درياچه ي »پري« در دهستان »اورياد« در بخش مرکزي شهرستان ماه نشان و در 152 کيلومتري مرکز استان قرار دارد و تنها درياچه ي زنجان به شمار مي آيد و ميان يک دشت وسيع قرار گرفته است و دقيقا حکم سراب را براي اين منطقه دارد.
دسترسي به درياچه ي »پري« از جاده ي ماه نشان به روستاي سهند سفلي و عليا، قاضي کندي  حسن آباد و پري امکان پذير است.
درياچه ي »پري« درست مانند »دودکش جن« تا به حال چندان مورد توجه قرار نگرفته، هرچند گفته شده است اداره ي ميراث فرهنگي و گردشگري زنجان طرحي براي ساخت سايتي تفريحي در کنار آن دارد؛ ولي تا آن زمان، حفظ اين درياچه برعهده ي مسافران و بازديدکنندگانش است تا مانند نامش به افسانه تبديل نشود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

جن و پري در زنجان

جن و پري در زنجان
خروج

گروه سيري در استان ها: استان زنجان محل گذر مسافران زيادي است؛ اما کمتر کسي در آن به‌مدت طولاني توقف مي‌کند و از رد پاي جن و پري در اين استان باخبر است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها