عصر آذربایجان

گزارش خبر

تقارن بهار طبيعت با بهار تعليم و تربيت

تقارن بهار طبيعت با بهار تعليم و تربيت

1401/01/21

گروه فرهنگي: آغاز آموزش‌هاي حضوري در مدارس تقارن بهار طبيعت با بهار تعليم و تربيت را رقم زد و پس از 2 سال، کلاس هاي درس با حضور دانش آموزان، شور و شوق و رونق دوباره‌اي گرفتند.

گروه فرهنگي: آغاز آموزش‌هاي حضوري در مدارس تقارن بهار طبيعت با بهار تعليم و تربيت را رقم زد و پس از 2 سال، کلاس هاي درس با حضور دانش آموزان، شور و شوق و رونق دوباره‌اي گرفتند.

 بازگشايي مدارس و حضوري شدن آموزش در زنجان از 14 فروردين امسال، با وجود مشکلاتي که ناشي از نبود فرصت مناسب براي فراهم کردن تمهيداتي مثل سرويس رفت وآمد دانش آموزان براي خانواده ها ايجاده کرده و حجم ترافيک در معابر شهري را افزايش داده، مورد استقبال خانواده ها واقع شده است؛ به طوريکه به گفته مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان طي چند روز گذشته از بازگشايي کامل مدارس، بيش از 90 درصد دانش آموزان در کلاس‌هاي درس حاضر شده اند.پس از تجربه شکل گيري آموزش‌هاي حضوري در مناطق روستايي و کم جمعيت استان زنجان از همان ابتداي مهر تحصيلي، اکنون بازگشايي حضوري مدارس در تمام دوره ها و مقاطع در مناطق شهري اين استان نيز انجام شده تا فصل تازه اي از آموزش‌ها پس از حدود 2 سال وقفه در مدارس آغاز شود.
در ايام شيوع کرونا، يکي از سخت گيرانه ترين تدابير در مدارس اتفاق افتاد
مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بيان اينکه با آغاز دوباره آموزش حضوري تمام وقت در مدارس، 14 فروردين امسال، اول مهر ديگري را شاهد بوديم، گفت: هيچ جايگزيني براي معلم در کلاس وجود ندارد، عنصر معلم تنها عنصري محوري در کلاس است که مي تواند تاثير گذاري مطلوب تربيتي و آموزشي در رسيدن به اهداف تعليم و تربيت داشته باشد.علي اسماعيلي با بيان اينکه در ايام شيوع کرونا، يکي از سخت گيرانه ترين تدابير در حوزه آموزش و پرورش اتفاق افتاد، اظهار داشت: طي دو سه ماه گذشته با وجود اوج گيري سويه اوميکرون، دولت سيزدهم با تغيير روشها، اقدامات هوشمندانه اي را اتخاذ کرد، به طوري که ما در اوج اوميکرون، تعطيلي عمومي و گسترده در واحدهاي آموزشي نداشتيم و آموزش در 52 درصد مدارس استان به صورت ترکيبي ادامه يافت و در 48 مدرسه نيز آموزش حضوري به مدت معين از هفته اتفاق افتاد و آموزش غيرحضوري جايگزين آن شد.مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بيان اينکه در هيچ کشوري مثل ايران، تعطيل شدن طولاني مدت آموزش‌هاي حضوري و جايگزيني آموزش‌هاي غيرحضوري در اثر شيوع کرونا را نداشتيم، گفت: آسيب‌هاي ناشي از آموزش غيرحضوري ما را نيازمند بازنگري در فعاليت‌هاي تربيتي و تقويت مهارت‌هاي زندگي کرده است.
اسماعيلي افزود: در شرايط آموزش حضوري، غير از افزايش کيفيت آموزش، تعاملات اجتماعي و مهارت‌هاي زندگي دانش آموزان نيز در محيط مدرسه تقويت مي‌شود و اين مولفه تاثير زيادي در رشد اجتماعي و فردي دانش آموزان دارد.  وي خاطرنشان کرد: ظرفيت فضاي مجازي و سامانه شاد را از دست نخواهيم داد و از آن به عنوان ابزار تعامل دانش آموزان و اوليا با معلمان و پيگيري برنامه هاي مکمل، بهره خواهيم برد.
اسماعيلي گفت: براي باقيمانده سال تحصيلي جاري اجباري براي رعايت الگوي خاصي براي لباس مدرسه دانش آموزان نداريم ولي از والدين درخواست داريم تدابيري اتخاذ کنند که دانش آموزان با کمترين حاشيه در مدارس حضور داشته باشند. به گفته مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان در سال تحصيلي جاري بالغ بر 200 هزار دانش آموز در 2 هزارو 200 مدرسه اين استان زنجان مشغول تحصيل هستند.
بازگشايي مدارس بلافاصله بعد از تعطيلات و مشکلات خانواده ها
موسوي از اولياي دانش آموزان که با خودوري شخصي فرزندش را به مدسه رسانده است، گفت: بهتر بود مجالي داده مي شد تا هماهنگي سرويس ها براي اياب و ذهاب دانش آموزان انجام شود، همانطوريکه مي بينيد اين مسير تا حالا چنين ترافيکي به خود نديده بود ولي خانواده ها مجبورند خودشان بچه ها را تا مدرسه برسانند و زمانهاي طولاني را در ترافيک بمانند.مهدوي، يکي ديگر از اولياي دانش آموزان هم نسبت به شلوغي و تراکم دانش آموزان اظهار نگراني کرد و گفت: خدا را شکر کرونا اين روزها خيلي کم شده است و اميدواريم بيماري دوباره زياد نشود. راستش را بخواهيد تقريبا همه با حضوري شدن مدارس موافق هستند ولي نگراني‌هايي هم هست.
نوروزي که يکي از فرزندانش در دوره دوم متوسطه تحصيل مي کند، از بازگشايي و حضوري شدن مدارس استقبال کرده و گفت: آن طور که اطلاع پيدا کرده ايم اکثريت قريب به اتقاق دانش آموزان مدرسه واکسن کرونا دريافت کرده اند. از طرفي دانش آموزان دبيرستاني هم خودشان حواسشان هست که موارد بهداشتي را چگونه رعايت کنند. بيشتر نگراني در خانواده ما براي فرزند ديگرمان است که در مقطع ابتدايي تحصيل مي کند، شرايط در بين بچه هاي ابتدايي متفاوت است.وي خاطرنشان کرد: آموزش حضوري پس از اين همه وقفه اي که ايجاد شده خيلي لازم است. آموزش آنلاين هيچ وقت جاي کلاس حضوري را نمي گيرد و بالاخره دانش آموز بايد از درس خواندش چيزي هم ياد بگيرد نه اينکه فقط رفع تکليف انجام شود.
شرايط را در حد بضاعت براي آموزش حضوري دانش آموزان فراهم کرديم
مديرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: سعي کرده ايم تا آنجا که بضاعتمان امکانش را مي دهد، شرايط را براي حضور دانش آموزان در مدارس و آموزش حضوري آنان فراهم کنيم.اسماعيلي  افزود: ما در راستاي تصميم ستاد ملي و استاني مقابله با کرونا در وضعيت فروکش کردن شيوع کرونا، آموزش حضوري همه مقاطع تحصيلي در استان شروع کرديم و در ادامه نيز تابع تصميمات ستاد هستيم.  وي ادامه داد: اين انعطاف وجود دارد که اگر مشکلي ايجاد شد و ستاد مقابله با کرونا تصميم ديگري اتخاذ کرد، ما نيز بر اساس همان تصميم عمل مي کنيم.عابدين اکبري مدير يکي از دبيرستان هاي دوره دوم در شهر زنجان به شروع آموزش حضوري در مدارس متوسطه دوره دوم در استان اشاره کرد و گفت: مدرسه ما بالاي 300 نفر دانش آموز دارد و تمهيدات لازم براي فاصله گذاري اجتماعي در کلاس ها را انجام داديم.وي ادامه داد: بخش ها و فضاهاي ديگر مدرسه از جمله نمازخانه، کتابخانه و قسمتي از سالن مدرسه را هم با چينش صندلي به کلاس تبديل کرديم تا تراکم دانش آموزان را در کلاس ها کاهش دهيم.
بازگشايي مدارس، فرصتي براي احياي تعاملات سازنده اجتماعي در بين دانش آموزان
يک کارشناس حوزه تعليم و تربيت معتقد است: بخش اعظم يادگيري دانش آموزان از طريق تعاملات اجتماعي با همسالان صورت مي گيرد. مدرسه يک محيط سالم اجتماعي است و اغلب کنش هاي دانش آموزان در مدرسه از نوع سازنده و مثبت است. اين امر زماني اتفاق مي افتد که دانش آموزان به صورت حضوري در مدرسه باشند و تعاملات بين فردي بين آنان اتفاق بيفتد.
دکتر علي حياتي اظهار داشت: تعطيلي مدارس به دليل شيوع ويروس کرونا اين فرصت يادگيري و تعاملات سازنده را از دانش آموزان گرفت که با از سر گيري آموزش هاي حضوري اين خلأها پر خواهد شد.يک جامعه شناس و کارشناس آموزش و پرورش گفت: با توجه به مشخص نبودن زمان اتمام کرونا و ضرورت همزيستي با آن و همچنين معضلات تربيتي، رفتاري و زيستي که دانش آموزان به دليل عدم حضور در محيط هاي يادگيري (مدارس) ممکن است به آنها گرفتار شوند، ضرورت حضور آينده سازان کشور در مدارس محسوس بود.روح الله اوجاقلو افزود: مدارس به مفهوم خاص کلمه و فضاهاي آموزشي تنها مرکز تبادل دانش و تکنيک و فن نيست بلکه بر اساس اصول رفتاري مدارس ما که بر پايه ساحت هاي شش گانه تعليم و تربيت سند تحول بنيادين آموزش و پرورش شکل گرفته، ساحت هايي چون ساخت اعتقادي، عبادي و اخلاقي، ساحت تربيت اقتصادي و حرفه‌اي، ساحت تربيت علمي و فناوري، ساحت تربيت اجتماعي و سياسي، ساحت تربيت زيستي و بدني و ساحت تربيت زيبايي‌شناختي و هنري، در آموزش مدارس مد نظر است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي خاطرنشان کرد: بسياري از اين ساحت ها جنبه مهارتي دارند و بايد با تمرين و در ميدان عمل که همان مدارس هستند به ظهور برسند، حال آنکه به دليل نبود يک ارزشيابي مطمئن و ساختارمند نمي‌توان به روشني از توفيقات ساحت علمي و فناورانه حتي سخن گفت ولي به نظر مي رسد طي 2 سال گذشته غير از همين ساحت بقيه ساحت ها آن طور که بايد و شايد در نظام تعليم و تربيت کشور مورد توجه قرار نگرفتند.  

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها