عصر آذربایجان

گزارش خبر

پروژه نفوذ صهيونيست‌ها در جمهوري آذربايجان

پروژه نفوذ صهيونيست‌ها در جمهوري آذربايجان

1396/05/02

سرويس سياسي: اکنون که غربي ها و اسرائيلي_ها با توسل به سياست نرم در پي تغيير ذائقه مردم آذربايجان هستند چرا جمهوري اسلامي ايران به فکر استفاده از اين ظرفيت در آذربايجان نباشد؟

دولت آذربايجان امسال نيز با افزايش تدابير امنيتي در مقابل سفارت اسرائيل در باکو اجازه برگزاري مراسم روز جهاني قدس در مقابل اين سفارتخانه را به روزه داران آذري نداد. اين درحالي است که طي روزهاي گذشته الهام علي يف، رئيس جمهور آذربايجان در حکمي اعضاي کميسيون مشترک آذربايجان-اسرائيل را منصوب کرد. در حکم الهام علي يف ميکائيل جبار اف  وزير تحصيل آذربايجان به عنوان رئيس اين کميسيون منصوب شده است.
انتصاب ميکائيل جبار اف در شرايطي صورت مي گيرد که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در سفر خويش به باکو در اواخر سال 2016 ميلادي خواستار افزايش همکاري هاي علمي و آموزشي باکو و تل آويو شده بود.
انتصاب ميکائيل جبار اف نمي تواند بي ارتباط با درخواست نتانياهو از دولتمردان آذري در زمينه شروع همکاري هاي علمي و آموزشي دوجانبه باکو - تل آويو باشد. آذربايجان و اسرائيل در زمينه هاي امنيتي و دفاعي، بهداشتي، آبياري و ارتباطات و فن آوري اطلاعات با همديگر همکاري مي کنند و به نظر مي رسد که صهيونيست ها با هدف نفوذ بيشتر در آذربايجان علاقمند به شروع همکاري هاي علمي و آموزشي و تشديد فعاليت هاي فرهنگي خويش در اين کشور مسلمان و شيعه هستند. بعد از استقلال آذربايجان از اتحاد جماهير شوروري آمريکايي ها براي تغيير ديدگاه مردم آذربايجان طرح هاي مختلف آموزشي را در آذربايجان پياده سازي نمودند.
هرساله دانشجويان آذري با هماهنگي سفارت واشنگتن در باکو به آمريکا اعزام و در برنامه هاي آموزشي کوتاه مدت و ميان مدت دانشگاههاي آمريکايي شرکت مي کنند. از سوي ديگر سفارت آمريکا در باکو برنامه هايي جهت معرفي دانشگاههاي آمريکا در آذربايجان ترتيب مي دهد. در واقع آمريکايي ها با پيگيري سياست نرم به دنبال افزايش نفوذ خويش در لايه هاي قشر تحصيل کرده آذربايجان هستند تا بتوانند اهداف خويش را در آذربايجان به پيش ببرند.
نگارنده معتقد است که اسرائيلي ها هم به دنبال پيگيري اين سياست در قبال آذربايجان هستند. ارتباط با اقشار تحصيل کرده و فرهنگي آذربايجان اکنون به يکي از برنامه هاي اصلي تل آويو در آذربايجان مبدل شده است. صهيونيست ها به خوبي مي دانند که آذربايجان کشوري شيعه است و بين مردم مسلمان آذربايجان و ايران علاقه هاي فرهنگي و ديني وجود دارد. از سوي ديگر مردم مسلمان آذربايجان از اسرائيل به عنوان  رژيمي اشغالگر ياد مي کنند که فرقي با ارمنستان اشغالگر برايشان ندارد.
اسرائيل در راستاي تغيير ديدگاه مردم آذربايجان نسبت به اين رژيم، دان استاو که از افراد باتجربه در وزارت امورخارجه اسرائيل است را به عنوان سفير به باکو فرستاد. سفير جديد بر خلاف سفراي سابق که به دليل مسائل امنيتي جرات حضور در بين مردم اين کشور را نداشتند در حال سفر به مناطق مختلف آذربايجان و ديدار با مردم عادي است. همچنين وي با هماهنگي بنياد بين المللي حيدر علي يف ترتيبي داده است تا پزشکان صهيونيست با حضور در مناطق مختلف آذربايجان به تشخصيص و درمان بيماران آذري بپردازند.
اما برنامه بعدي صهيونيست ها جذب نخبگان علمي و فرهنگي آذري است. مطمئنا با شروع همکاري هاي علمي و پژوهشي ميان آذربايجان و اسرائيل برنامه تبادل استاد و دانشجو در اولويت قرار قرار خواهد گرفت که اين موضوع زمينه پيشبرد سياست هاي اسرائيل از طريق نخبگان حامي اسرائيل در آذربايجان را فراهم خواهد نمود.
در واقع اسرائيل قصد دارد تا در آذربايجان وضعيتي پيش آيد که مردم شيعه اين کشور از اسرائيل نه به عنوان رژيمي غاصب بلکه به عنوان رژيمي که حامي دولت آذربايجان در عرصه هاي بين المللي و به ويژه مناقشه قره باغ کوهستاني است ياد کرده و از مردم مسلمان ايران هم فاصله بگيرند. در طي روزهاي گذشته رسانه هاي صهيونيست با نکوهش نمودن تلاش دينداران آذري براي تجمع در مقابل سفارت اسرائيل در باکو در روز جهاني قدس از نقش برجسته اسرائيل در زمينه کمک هاي نظامي به باکو و حمايت از آذربايجان در مناقشه قره باغ کوهستاني تمجيد کرده بودند.
مطمئنا با اجراي پروژه نفوذ در آذربايجان از سوي صهيونيست ها، در اين کشور مسلمان و شيعه رهبراني در آينده تربيت خواهند شد که در جهت پيشبرد سريع سياست هاي اسرائيل در آذربايجان گام هاي محکمي برخواهند داشت. پروژه نفوذ اسرائيل در آذربايجان در کوتاه مدت شايد تهديدي عليه منافع جمهوري اسلامي ايران نداشته باشد ولي در بلندمدت ايران را با چالش زيادي روبرو خواهد ساخت. اکنون که غربي ها و اسرائيلي ها با توسل به سياست نرم در پي تغيير ذائقه مردم آذربايجان هستند چرا جمهوري اسلامي ايران به فکر استفاده از اين ظرفيت در آذربايجان نباشد؟
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا  نگارنده معتقد است که در برخي از زمينه ها همچون همکاري هاي نظامي، علمي و فرهنگي بين ايران و آذربايجان خلاء وجود دارد که بايد با برنامه ريزي اولا از نفوذ دشمنان ايران اسلامي در آذربايجان جلوگيري نموده و ثانيا به مستحکم نمودن پيوندهاي دولت و مردم آذربايجان و ايران کمک نمود. به دليل خلاء نفوذ ايران در آذربايجان است که با وجود کمک هاي ايران به آذربايجان در جنگ قره باغ کوهستاني در اوايل دهه 90 ميلادي اکنون با تبليغات ضد ايراني لابي هاي غربي و صهيونيستي در اين کشور مردم مسلمان آذربايجان ايران را به همکاري با ارمنستان در اشغال اراضي آذربايجان متهم مي سازند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

پروژه نفوذ صهيونيست‌ها در جمهوري آذربايجان

پروژه نفوذ صهيونيست‌ها در جمهوري آذربايجان
خروج

سرويس سياسي: اکنون که غربي ها و اسرائيلي_ها با توسل به سياست نرم در پي تغيير ذائقه مردم آذربايجان هستند چرا جمهوري اسلامي ايران به فکر استفاده از اين ظرفيت در آذربايجان نباشد؟

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها