عصر آذربایجان

گزارش خبر

ظهور فراکسيون‌هاي عجيب زير سقف پارلمان

ظهور فراکسيون‌هاي عجيب زير سقف پارلمان

1399/04/22

گروه سياسي:فراکسيون هاي سياسي در هر پارلماني جايگاه نفوذ و لابي بالايي داشته اند اما در کنار آنها برخي فراکسيون هاي صنفي نيز تشکيل شده اند که در بزنگاه توانسته اند ايفاي نقش کنند.

گروه سياسي:فراکسيون هاي سياسي در هر پارلماني جايگاه نفوذ و لابي بالايي داشته اند اما در کنار آنها برخي فراکسيون هاي صنفي نيز تشکيل شده اند که در بزنگاه توانسته اند ايفاي نقش کنند.
وقتي پاي معادلات پارلماني به ميان مي‌آيد مولفه‌هاي زيادي هستند که نقش عمده‌اي را بازي مي‌کنند اما در ميان اين مولفه‌هاي انبوه يک امر مسلم وجود دارد و آن قدرت تاثير و نفوذ فراکسيون‌ها است؛ بازي فراکسيون‌ها در ميدان لابي‌ها و چانه‌زني‌هاي مجلس گاهي آنقدر پرقدرت بوده که توانسته سرنوشت طرح‌ها و لوايح مهم، استيضاح يا راي اعتماد و ... را تغيير دهد؛ البته اين چند خط مقدمه،  بيشتر درباره فراکسيون‌هاي سياسي صدق مي‌کند؛ فراکسيون‌هايي که در هر دوره از مجلس با دور هم جمع شدن عده‌اي بر اساس عقيده، تفکر و حزب و جريان سياسي شکل مي‌گيرد و بسته به جناح پيروز انتخابات تبديل به اکثريت يا اقليت مي‌شوند.
قصه‌اي که تا امروز در هر ده دوره مجلس شاهد آن بوديم و مجلس يازدهم هم نمي‌تواند از اين قاعده مستثني باشد.
يک جناح، چند فراکسيون
بعد از انتخابات اسفند 98 بيش از 90 درصد کرسي‌هاي مجلس به دست اصولگرايان افتاد و جناح راست، پيروز يکدست انتخابات شد؛ اتفاقي که در طول 40 سال گذشته و 10 دوره مجلس بي‌سابقه بود؛ همين اتفاق کفايت مي‌کرد تا حرف و حديث‌ها درباره آرايش سياسي مجلس شروع شود و از همان زمان بود که گفته مي‌شد موضوع تنوع فراکسيون‌هاي سياسي  در مجلس يازدهم منتفي است و احتمالا تنها يک فراکسيون اکثريت است که در مجلس ظهور و بروز پيدا مي‌کند؛ اما زياد طول نکشيد که زمزمه‌ها و شواهد از درون پارلمان خلاف آن را نشان داد؛ درواقع هرچند ساکنان اين دوره از مجلس همه از يک رنگ و جناح هستند و تنوع افکار در آن مشاهده نمي‌شود اما با وجود اختلافات خانوادگي‌شان حالا احتمال شکل‌گيري فراکسيون‌هاي احمدي‌نژادي‌ها و پايداري‌ها وجود دارد.
صف‌آرايي مستقلين در مقابل اکثريت
تعداد نمايندگان مستقل و اصلاح‌طلب زياد نيست اما با وجود انکه گفته مي‌شد شايد مستقلين و تعداد انگشت‌شمار اصلاح‌طلبان در فراکسيون‌هاي اصولگرايي احاله شوند بعد از انتخابات هيات رئيسه، استقلال 60 نفره خود را از اصولگرايان اعلام کردند. نماينده بوشهر درباره چند و چون اين فراکسيون مي‌گويد: »  قرار است که فراکسيون مستقلين تشکيل شود. ولي در خود اين فراکسيون هم به‌جاي نگاه سياسي و جناحي اولويت اصلي، دغدغه‎هاي مردم و معيشت و اشتغال جوانان است.« او تأکيد مي کند: »فکر کنم ديگر وقتش است که رنگ و لعاب فعاليت‎هاي سياسي و جناحي کمتر شود و به خواسته‎هاي مردم برسيم.«
فراکسيون‌هاي صنفي؛ از روحانيون تا زنان
فرقي نمي‌کند چه مجلسي با چه رويکرد سياسي باشد معمولا در هر دوره‌اي از ادوار پارلمان در کنار فراکسيون‌هاي، سياسي فراکسيون‌هاي صنفي هم خودنمايي مي‌کنند و برخي انگيزه‌هاي جمعي موجب مي‌شود تعدادي از نمايندگان به دور يکديگر جمع شوند در اين ميان فراکسيون‌هاي روحانيون و زنان از جمله فراکسيون‌هايي است که تا به امروز در مجالس مختلف ظهور و بروز بيشتري داشتند البته قدرت تاثيرگذاري‌شان يکي نبوده و زماني قدرتمندتر و زماني هم منفعل‌تر بوده‌اند.
روحانيون مجلس يازدهم که تعداد آنها به نسبت مجلس قبل نزديک به دو برابر شده است نيز تصميم گرفتند تا در اين دوره از مجلس نقش پررنگ تري داشته باشند و براي همين آستين‌ها را بالا زدند تا فراکسيون روحانيون را تشکيل دهند؛تصميمي که 17 تيرماه به ثمر نشست و اين فراکسيون با 32 عضو به رياست »رضا تقوي« اعلام وجود کرد.محمدرضا ميرتاج‌الديني و حسن نوروزي به ترتيب به عنوان نايب رئيس اول و دوم، همچنين نصرالله پژمانفر و شجاعي علي آبادي به عنوان دبير اول و دوم و بنده نيز به عنوان سخنگوي فراکسيون انتخاب شدند. زنان مجلس يازدهم هم به سبک و سياق ادوار گذشته وارد ميدان شدند و فراکسيون زنان را با 17 عضو علم کردند؛ اعضاي اين فراکسيون‌ هم براي آنکه رسميتي به کار داده باشند ديروز انتخابات هيات رئيسه را برگزار کردند و » فاطمه قاسم پور« به عنوان رئيس، انتخاب شد؛ و البته »فاطمه رحماني« به عنوان نايب رئيس و »سارا فلاحي« به عنوان سخنگوي اين فراکسيون انتخاب شدند.
فراکسيون‌هاي عجيب و غريب
موضوع فراکسيون‌هاي صنفي تنها به فراکسيون‌هاي زنان و روحانيون و .... ختم نمي‌شود و گاهي فراکسيون‌هايي ظهور و بروز مي‌کنند که هرچند قدرت تاثيرگذاري‌شان به نسبت فراکسيون‌هاي سياسي کمتر است اما بدون تاثير هم نيستند و توانسته‌اند در بزنگاه‌هاي مختلف نقش قابل توجهي را بازي کنند که در اين ميان مي‌توان به فراکسيون‌هايي مانند ورزش و جوانان، محيط زيست، حقوق شهروندي و ... اشاره کرد.
دراين مجلس هم فراکسيون‌هاي مختلفي با موضوعات مختلف پيشنهاد شده است مانند فراکسيون‌ حقوق کودک که البته اين فراکسيون از سوي معاون وزير دادگستري به مجلس پيشنهاد شد.اما ماجراي فراکسيون‌هاي صنفي در مجلس يازدهم به سمتي پيش رفته که ديگر کار از فراکسيون‌هاي قومي و محلي مانند فراکسيون ترک‌نشين‌ها يا فراکسيون زاگرس‌نشين‌ها و ... گذشت و به فراکسيون‌ »اقدامات پيش‌دستانه عليه آمريکا« و فراکسيون »شهيد ديالمه« رسيد.
آش شور مجلس يازدهم
با وجود آنکه همواره حرف وحديث درباره تشکيل فراکسيون‌ها درادوار مجلس همراه بوده اما به نظر مي‌رسد اين آش در مجلس يازدهم آنقدر شور شد که به فراکسيون »سير و عدس« رسيده است، آنقدر که حتي هيات رئيسه از انبوه پيشنهادات براي تشکيل فراکسيون گلايه مي‌کند و  همه تلاشش را به کار بسته تا مانع تشکيل برخي از اين فراکسيون ها شود.
عليرضا سليمي نماينده مجلس يازدهم و عضو هيات رئيسه مي‌گويد:  تعدادي از فراکسيون‌ها عملا در مسير موازي با يکديگر حرکت مي‌کنند و ما شاهد موازي کاري در تشکيل اين فراکسيون‌ها هستيم؛ به عنوان مثال فراکسيون تعاون و کار و فراکسيون تعاون و همياري از جمله مواردي است که درخواست تشکيل آنها به هيأت رئيسه واصل شده که هر سه درواقع يک مسير را دنبال مي‌کند.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل ازخبرآنلاين، او ادامه مي‌دهد: از سوي ديگر تشکيل فراکسيون‌هاي ديگري همچون فراکسيون عدس و سير به هيأت رئيسه واصل شده که سؤال اينجاست شأن يک فراکسيون در اين حد پايين آورده شود؟
حال بايد ديد هيات رئيسه که اينبار به جد وارد ميدان شده است تا چه اندازه قدرت جلوگيري از تشکيل تشکيلات هاي فراکسيوني و شبه فراکسيوني را خواهد داشت. تشکيلاتي که که به نظر مي رسد بيشتر شوآف و تبليغات نمايندگان براي مردم حوزه انتخابيه شان باشد تا پيگيري مشکلات آن صنف.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها