عصر آذربایجان

گزارش خبر

هشدار امنيتي مسئولان و پرمصرفين بي‌‌خيال‌‌تر از هميشه

هشدار امنيتي مسئولان و پرمصرفين بي‌‌خيال‌‌تر از هميشه

1396/05/15

گروه گزارش: تحقيقات سازمان ملل نشان مي‌‌دهد تا سال 2025 يعني کمتر از هشت سال ديگر بيش از 30 کشور با بحران آب مواجه خواهند شد که بيشترين اين کشورها در خاورميانه قرار دارند.

 تصور کنيد که يک روز آب قطع است چه چيزي مي‌بينيد؟ مطمئنا زندگي از روال طبيعي خارج مي‌شود و عدم دسترسي به اين مايه حيات مشکلات زيادي را به وجود مي‌آورد. حال اگر اين قطعي چند روز ادامه داشته باشد چه؟ اين بار روند زندگي به کلي مختل مي‌‌شود و عملا زندگي فلج خواهد شد، اين اتفاقي است که بيست سال ديگر در ايران نه تنها دور از ذهن نخواهد بود بلکه با شرايط پيش رو به روال طبيعي تبديل خواهد شد. تحقيقات سازمان ملل نشان مي‌‌دهد تا سال 2025 يعني کمتر از هشت سال ديگر بيش از 30 کشور با بحران آب مواجه خواهند شد که بيشترين اين کشورها در خاورميانه قرار دارد. کشورمان نيز با توجه به اقليم گرم و خشکي که دارد جزء کشورهايي است که محققان داخلي و خارجي از خشک شدن آن تا بيست سال آينده خبر مي‌‌دهند و اين يعني نه تنها زنگ خطر بلکه آژير خطر جدي به صدا در آمده است. همچنين با توجه به اينکه بيشتر کشورهايي که با کمبود آب مواجه خواهند بود در خاورميانه قرار دارند جنگ آينده بلاشک بر سر آب خواهد بود و شايد به مانند جنگ‌‌‌هاي چند هزار سال قبل کساني که اين شاهراه حياتي را به دست بگيرند برنده جنگ خواهند بود و شکست ديگران به منزله مرگ. اما مشکلات کمبود آب ايران از کجا منشا مي‌‌گيرد  آيا اين بحران به دليل کمبود وبارش و شرايط اقليمي است و يا دلايل ديگري در اين امر دخيل است؟ تغييرات اقليمي و بارش‌‌هاي کم درصد سال اخير يکي از دلايل اصلي بحران خشک شدن آب‌‌هاي زير زميني است اما علي رغم هشدارهايي که مسئولين چندين سال است به تبيين آن مي‌پردازند اين بحران نه تنها کاهش نيافته است بلکه روز به روز در حال وخيم‌‌تر شدن است. قيمت پايين آب و استفاده از آب شرب براي شست وشو و استحمام و کارهاي روزانه ارزش اين مايع حياتي را پايين آورده است به گونه‌‌اي که علي رغم هشدارها، مردم درک درستي از بحران آب را ندارند. ميزان بارندگي در کشور 112 ميليمتر کاهش داشته است و ميزان بارش در چهار ماهه اول سال نيز ?? درصد نسبت به سال گذشته و?? درصد نسبت به دوره آماري کمتر شده‌ است.
*بحران آب به يک مساله امنيتي در کشورتبديل خواهد شد
سعيد شبستري درباره کاهش آب در منطقه هشدار داد و اظهار داشت: آب در آينده براي ما بسيار حائز اهميت خواهد بود و به يک مسئله امنيتي در منطقه تبديل خواهد شد. وي ادامه داد: بايد از کنتورهاي آبي هوشمند و حجمي استفاده شود تا بدانيم هر کشاورز به ميزان محصول خود، نيازمند چه اندازه آب بوده و در اين خصوص بايد جهاد کشاورزي و آب و فاضلاب هستيم. معاون سياسي استاندار آذربايجان‌‌شرقي با تاکيد بر مصارف بالاي خانگي، اذعان داشت: مصارف بالا تنها در حوزه کشاورزي اتفاق نمي‌‌‌‌افتد و به نظرم لازم است براي مشترکين پرمصرف خانگي نيز اين اقدام صورت گيرد تا در زمان برداشت زياد از آب به آن‌‌ها اخطار داده شود.
*ميزان آب هاي جاري 70 درصد کاهش يافته است
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌‌‌شرقي نيز در مورد افزايش چاه‌هاي مجاز و غيرمجاز در استان  خاطرنشان کرد: با توجه به آمار، تعداد چاه‌‌‌هاي مجاز و غيرمجاز در استان به 2 برابر رسيده است و بايد بدانيم که اولين ضرري که دامن‌گير خواهد بود، خود کشاورز است. وي بيان داشت: آب‌‌‌هاي جاري تا ميزان ?? درصد کاهش يافته است که اگر اين موضوع را به حوزه درياچه اروميه بسط دهيم، اين روند شديد‌‌تر مي‌باشد.
*کاهش ميزان بارش نياز به صرفه جويي را افزايش داده است
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج  مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي با بيان اينکه ميزان آب سد نهند کاهش يافته است، عنوان کرد: اين سد که بخشي از آب شرب تبريز را تامين مي‌‌‌کند نسبت به سال گذشته ?? درصد کاهش يافته است، سد اهر نيز با توجه به سال قبل، تفاوت قابل توجهي نسبت به امسال داشته است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هشدار امنيتي مسئولان و پرمصرفين بي‌‌خيال‌‌تر از هميشه

هشدار امنيتي مسئولان و پرمصرفين بي‌‌خيال‌‌تر از هميشه
خروج

گروه گزارش: تحقيقات سازمان ملل نشان مي‌‌دهد تا سال 2025 يعني کمتر از هشت سال ديگر بيش از 30 کشور با بحران آب مواجه خواهند شد که بيشترين اين کشورها در خاورميانه قرار دارند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها