عصر آذربایجان

گزارش خبر

12شاخص دولت انقلابي

12شاخص دولت انقلابي

1396/06/05

سرويس سياسي: در بررسي فرمايشات رهبر معظم انقلاب در روز تنفيذ حکم رياست جمهوري دوازدهم، به نکاتي بسيار ارزنده مي‌رسيم.

در بررسي فرمايشات رهبر معظم انقلاب در روز تنفيذ حکم رياست جمهوري دوازدهم، به نکاتي بسيار ارزنده مي‌رسيم که هر چند در رسانه‌ها انتشار يافته‌اند ولي شايد آنگونه که بايد، در يک چارچوب مشخص و واضح تعريف نشده‌ و گاه در برخي موارد نيز غفلتي در آن صورت پذيرفته است.
در هر حال سخنان گوهربار رهبر معظم انقلاب، ترسيم شاخصه‌هاي يک دولتي در تراز انقلاب اسلامي است که با وضع کنوني بيان شده است و شايد تنها يک توصيه قلمداد شود ولي خود يک مانيفست قوي براي شکل‌گيري يک دولت انقلابي است. در اين بررسي شاخصه‌هاي زير احصا شده است که به اختصار تشريح مي‌شوند:
1- عزم راسخ، ايمان عميق، بصيرت بي‌پايان و شجاعت بي‌نظير
در بيان چنين صفاتي معظم‌له با اشاره به شخصيت امام بزرگوار، درصدد هستند تلويحاً بنيان يک شخصيت انقلابي مسئول را بيان کنند. اين ويژگي‌هاي مبرز در اين مرد بزرگ و آسماني که باعث به تلاطم افتادن اقيانوس انقلاب شد، جزو سرلوحه‌ها و افتخارات مسئولان و ملت است و بايد در تعميق آنها تلاش فراوان کرد و دولتي که بر بنيان شخصيت‌هايي از اين جنس باشد، هيچ‌گاه مسير را ناصواب و غلط انتخاب نمي‌کند.
2- در نظر گرفتن حضور دشمن و ترفندهاي دشمن
رهبر انقلاب مي‌فرمايند:»يکي از نکاتي که بنده اصرار دارم تکرار کنم و نگذارم از ذهن کسي بيرون برود، حضور دشمن و ترفندهاي دشمن است.
مسئولان مخاطبان اول اين سخنند. دشمن مشغول دشمني است، کارهاي گوناگوني انجام مي‌دهد، منتها به فضل الهي، به توفيق پروردگار  ملت ايران و مسئولان کشور آبديده شده‌اند.
امروز جمهوري اسلامي به‌مراتب قوي‌تر و مقتدرتر از سال‌هاي اول است، با وجود اين‌همه تحريم، با وجود اين‌همه دشمني، معنايش اين است که ما از ترفندي که دشمن عليه ما به کار برد  به نفع کشور و به نفع خودمان استفاده کرديم.«
در ادامه معظم‌له با اشاره به دشمني‌هاي صريح و آشکار و دشمني‌هاي پنهان و پشت پرده دشمن  ضمن يکي شمردن اين دشمني‌ها، شناخت ترفندهاي دشمن و مقاومت و مقابله با آنها را جزو مهم‌ترين مواردي دانستند که بايد هميشه در دستور کار مسئولان قرار بگيرد و پاسخ دشمني‌هاي دشمن داده شود.
3- تعامل گسترده‌ با دنيا و مقابله جدي با صلابت و قدرت با استکبار و هر سلطه‌طلب
رهبر معظم انقلاب، منزوي کردن ايران در دنيا را يکي از ترفندهاي مهم استکبار خطاب کردند که در برابر اين ترفند، تعامل گسترده با دنيا توسط مسئولان جايگزين شده است که بايد گسترش اين مهم، روزافزون شود.
معظم‌له مي‌فرمايند:»ما مي‌توانيم با دنيا ارتباطات وسيع و گسترده‌اي داشته باشيم، هم به ملت‌ها و دولت‌هاي ديگر کمک کنيم، هم از کمک آنها بهره‌مند بشويم، حيات اجتماعي بشريت اين‌جور پيش مي‌رود: همکاري، همدلي  همراهي، تعامل با دنيا، اقليم ما، جغرافياي ما  امکانات فراوان ما، اين را براي ما آسان مي‌کند.«
اما در کنار اين موضوع مهم، رهبر انقلاب مي‌فرمايند: »تعامل بين‌المللي« نبايد ما را از اين نکته که دشمناني هستند که به نابودي ما کمر بسته‌اند، غافل کند. در برابر هر سلطه‌طلبي، با صلابت و قدرت ظاهر بشويد، آن سلطه‌طلب هر که مي‌خواهد باشد؛ امروز از همه متجاوزتر و وقيح‌تر، رژيم ايالات متحده‌ امريکاست.
4- تکيه‌ بر هويت انقلابي با کار جهادي و حمايت مردمي
معظم‌له هويت انقلابي با کار جهادي مردمي را براي کشور مفيد دانسته و از مسئولان دولت درخواست دارند تا با چنين منشي، به فعال‌سازي ظرفيت‌هاي موجود در نظام برسند.
ايشان مي‌فرمايند: »شما مسئولان کشور – به‌خصوص آن مجموعه‌اي که ان‌شاءالله به‌زودي تشکيل خواهد شد در حول‌وحوش رياست محترم جمهوري و هيئت دولت و قوه‌ مجريه را تشکيل خواهند داد- سکاندار چنين نظام پرظرفيتي هستيد، اين را بدانيد.
نظام جمهوري اسلامي و کشور عزيز ما يک نظام پرظرفيت و پرامکان و پراستعداد است، اين استعدادها را بايد دانه‌دانه شناخت و از آنها بهره‌برداري کرد. شما با تکيه‌ بر هويت انقلابي - اين نکته‌ بسيار مهمي است- با کار جهادي، با حمايت مردمي، با انبوه سرمايه‌هاي مادي و معنوي که امروز در اختيار شماست، مي‌توانيد کشور را پيش ببريد.«
5- امانت دانستن مسئوليت
رهبر انقلاب مي‌فرمايند:»مسئوليت را، اين توانايي را، امانت بدانيد، همچنان‌‌که اميرالمؤمنين فرمود: اين در گردن تو يک امانتي است.«
6- پرداختن به مشکلات اقتصادي و معيشتي ملت
پرداختن به مشکلات مردم که امروز در درجه‌ اول، مشکلات اقتصادي و معيشتي است  از منظر معظم‌له بايد به يک نقطه‌ قابل قبولي، در طول اين چهارسال برسد و دولت دوازدهم با نگاه معطوف به اين مسائل و مشکلات، چارچوب برنامه‌ريزي و عملياتي خود را طراحي کند.
7- رعايت اولويت‌ها (برقراري عدالت و‌ريشه‌کن کردن فقر و فساد)
متأسفانه در بسياري از دولت‌ها، اولويت‌ها جابه‌جا شده و قاعده »الاهم فالاهم« از بين رفته و آنچه در فرعيات قرار گرفته، جزء اصول مي‌شود و اصول در قربانگاه فراموشي، ذبح مي‌گردد. اگر در يک دولت انقلابي ديد گسترده و وسيع وجود داشته باشد، قطع به يقين اولويت‌ها خود را به نمايش مي‌گذارند و آنچه امروز در عرصه اجتماع مشاهد مي‌شود، چيزي جز بي‌عدالتي‌هاي موجود و فقر و فساد روزافزوني است که همچون موريانه بدنه جامعه را مي‌خورد.
8- حرکت با برنامه جامع(اجراي برنامه ششم توسعه)
متأسفانه به رغم تأکيد رهبر معظم انقلاب، اجراي برنامه ششم توسعه تاکنون يک‌سال به تأخير افتاده است و دولت آينده بايد مبناي حرکت و برنامه‌ريزي خود را بر اساس اين برنامه جامع و کامل پيش ببرد و وصول به اهداف و مقاصد آن را نيز ارزيابي و گزارش کند.
9- مهم دانستن اتحاد ملت
رهبر انقلاب مي‌فرمايند:»ما هرچه داريم، از وحدت ملت، از اتحاد ملت در بين خودشان و از اتحاد ملت با مسئولان و مجريان امور کشور داريم، اين اتحاد را حفظ کنيد. التهاب‌آفريني نشود، دودستگي‌هاي مضر ايجاد نشود. مردم سلايق مختلف و نظرات مختلفي دارند، بسيار خوب، با سلايق و نظرات مختلف، بگذاريم مردم در کنار هم زندگي آرامي داشته باشند.
از نظرات مخالف آشفته نشويد، مخالفين اگر نظري دارند، انتقادي اگر دارند، بگذاريد انتقاد کنند، نظرات مخالف را بدهند، آشفته نبايد شد  بالاخره کارهاي سنگيني است. نقص هم در کارهاي ما کم نيست، ممکن است کساني انتقاد کنند به ما، انتقاد را بپذيريم - به‌معناي تحمل کردن- تحمل کنيم«.
 10- به ميان مردم رفتن و با مردم بي‌واسطه مرتبط شدن
متأسفانه برخي دولتمردان از رفتن بي‌واسطه ميان مردم و ارتباط چهره به چهره ابا دارند که اين يا به کم‌تحرکي آنها ارتباط پيدا مي‌کند يا آنها از پاسخگويي به مردم گريزان هستند ولي به هر حال از دل اين ارتباط بي‌واسطه است که بسياري از مشکلات پيدا و بسياري از موارد حل مي‌شود.
11- قدر نيروهاي انقلابي و پرانگيزه را دانستن
در فرمايشات روز تنفيذ اين مهم، در ميان فرمايشات ايشان اينگونه مطرح شد:»قدر نيروهاي انقلابي و پرانگيزه را هم بدانيد، من به همه‌ مسئولان سفارش مي‌کنم. نيروهاي مؤمن  پرانگيزه و انقلابي، کساني هستند که در مشکلات، کشور را حفظ مي‌کنند، دفاع مي‌کنند  سينه سپر مي‌کنند، قدر اينها را بدانيم.« مصداق بارز اين نيروهاي پرانگيزه انقلابي را در مدافعين حرم تعريف کرد که براي دفاع از اسلام و کشور سر از پا نمي‌شناسند و همچون شهيد حججي خطيرترين صحنه‌ها را با وجود خود به نمايش مي‌گذارند.
12- توکل به خداوند و باور وعده‌ نصرت الهي
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، اين شاخصه آخر جزو مهم‌ترين، اولين و پايه‌اي‌ترين اصل در يک دولت انقلابي است؛ اينکه همه مسائل و موضوعات را متوجه خدا بدانيم و در راه رضايت او قدم برداريم و قدرت برتر تنها از آن اوست و او مي‌تواند گره همه مسائل و مشکلات را باز کند و به تمام وعده‌هاي او، باور قوي داشته باشيم، مي‌تواند يک دولتي را فراهم سازد که در برابر همه مشکلات و مسائل و تهديدات مقاوم و از سازش با دشمنان دور باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

12شاخص دولت انقلابي

12شاخص دولت انقلابي
خروج

سرويس سياسي: در بررسي فرمايشات رهبر معظم انقلاب در روز تنفيذ حکم رياست جمهوري دوازدهم، به نکاتي بسيار ارزنده مي‌رسيم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها